Wku

Hur man gör en blädderbok

Flipbooks är så coolt! De är som din egen personliga film eller bildspel. De är också aa bra sätt att ha roligt och lära sig hur animering fungerar också! De kan vara dum, de kan vara omtänksamt, och de kan vara häpnadsväckande. Vi visar dig ett par sätt att göra din egen blädderbok, och några idéer för vad gör med dem. Du ska ha timmar av nöjen och massor av skratt gör dem. Här är hur man gör det:

Steg

Hur man gör en blädderbok. Håll klisterlappar eller Notepad tillsammans.
Hur man gör en blädderbok. Håll klisterlappar eller Notepad tillsammans.
  1. 1
    Få en bunt papper. Du kan använda anteckningsblock, post-it-lappar, anteckningsblock papper, skrivare papper, eller ens hörnen på en bok (se till att det är din)! Tunt papper är generellt bättre, eftersom det är mycket lättare att "vända." Tjockare papper kommer att göra i en nypa, men din flip kommer förmodligen att vara ryckig eller långsam.
    • Hur mycket papper behöver du? Ju fler bildrutor (sidor) per sekund din blädderbok har, desto mer realistisk rörelse av tecken eller föremål vara.
    • Rörliga bilder har i allmänhet mellan 24 och 30 bildrutor varje sekund-som skulle vara en massa ritning, även för en 3-sekunders flip! För en blädderbok, kommer någonstans mellan 5 och 15 bildrutor per sekund fungerar bra.
  2. 2
    Välj ditt ämne. Börja med en design eller tecken som du vill animera. Du behöver inte vara en stor konstnär, och din blädderbok kan vara vad som helst du vill. Dina huvudpersonerna kunde vara streckgubbar, människor, djur, eller något du skulle vilja se flytten som en bil, ett flygplan, en båt, etc.
    • Döda ting kan fungera bra som blädderbok också, något så enkelt som en studsande boll kan vara ett mästerverk.
    • Flipbooks behöver inte vara animerade, du kan använda bilder också. Använd din fantasi!
  3. 3
    Håll klisterlappar eller Notepad tillsammans. Om du separerar dem, kanske blädderbok fungerar inte eller kanske ens falla sönder.
  4. 4
    Leta reda på mycket bottenskiktet av dynan. Rita figuren eller objektet här först. Använd penna så att du kan radera misstag. Du kan beskriva dina blyertsmarkeringar i pennan om du vill göra det mer synligt senare.
    • Du kan också börja på det övre skiktet, men det kommer att göra det svårare att uppnå jämn animation eftersom du inte kommer att kunna referera eller spåra den föregående bilden.
    • Du kan lägga till en bakgrund också, om du önskar. Det kan vara en statisk scen, som ett hus eller något som inte rör sig från bildruta till bildruta, eller det kan vara något som rör sig för-liknande moln, eller ett flygplan.
  5. 5
    Vänd dig till nästa "frame" (nästa ark från botten). Du bör kunna se din ursprungliga ritningen genom arket. Om inte, kan papperet vara för tjock eller dina rader för ljus, så börja om igen, eftersom det är viktigt att du kan se igenom precis tillräckligt för att få en relativ uppfattning om var att rita objektet.
    • Om ditt ämne kommer att flytta, dra den i en något annorlunda plats denna gång.
    • Om inte, dra den på exakt samma plats.
    • Större förändringar i motivet visas som snabbare rörelser när du vänder. Mindre förändringar kommer att verka långsammare.
  6. 6
    Upprepa processen. Håll rita tecknet eller objektet om och om igen tills du får slut på diabilder. Varje gång gör små justeringar så att tecknet eller objektet börjar ändra position eller flytta. Hur mycket du vill att rörelsen är upp till dig, men du bör planera varje rörelse enligt mängden av sidor som du har så att du kan passa flytten i.
  7. 7
    Pröva själv! Testa slutresultatet att se om du har en animerad karaktär eller objektet du vill. Om det inte verkar ändra mycket, gå tillbaka och göra några ändringar för att öka känslan av animation.
    • När du är nöjd med det, kan du beskriva sidorna i markören för att göra det lättare att se.
  8. 8
    Var kreativ. Det finns massor av saker du kan göra med en blädderbok. Börja i liten skala, kanske med en studsande boll, eller en frowny ansikte som förvandlas till en smiley. Du kan även expandera på något du började, och gör det något annat.
    • Till exempel, om du började med en studsande boll, kan du gå igenom det igen, och lägg till armar och ben och ett ansikte som "hoppar ut" varje gång bollen studsar.

Metod 2: Använd din dator

  1. 1
    Öppna ett grafikprogram. Något som Photoshop, Elements, GIMP, eller ett annat grafikprogram som har lager.
  2. 2
    Skapa ett nytt dokument. att göra det "anteckning" storlek, göra dokumentet 800 pixlar kvadrat, och 300 dpi så det kommer att se bra ut.
  3. 3
    Ställ bakgrundslagret till vitt. Om du vill, kan du också dra i en statisk bakgrund på detta skikt som kommer att visas i varje bildruta.
  4. 4
    Skapa ett nytt lager. Detta blir den första "sidan" av blädderbok. Vi kommer att använda en enkel ansikte ritning för detta exempel, och flytta den från en seriös ansikte till ett glatt ansikte.
  5. 5
    Duplicate det första skiktet. När du är klar ritning på Layer 1, duplicera den, och sedan ställa in opaciteten för lager 1 till 20%. Det kommer verkade nedtonad, vilket gör det lätt att se ritningen på nästa lager.
  6. 6
    Klicka på det nya lagret. Radera ut de delar av det första lagret som du inte vill behålla och dra i de nya positionerna för dessa element. I det här exemplet, raderade vi ögonbrynen, elever och mun, och gjort små förändringar i varje.
  7. 7
    Duplicera det nya lagret. Upprepa processen för att radera de rörliga delarna, och dra i nästa steg i rörelse tills du når din sista bildrutan.
    • När du är klar med din spårning, måste du ställa in opaciteten för varje skikt till 100%
  8. 8
    Gör en blädderbok! Det finns ett par sätt du kan förvandla din ritning till en blädderbok. Den första är att göra endast ett lager i taget (plus bakgrunden) syns, skriva ut den, och sedan växla till nästa lager. När du har alla bilder skrivs ut, trimma bort överflödigt papper, häfta ihop sidorna, och bläddra.
    • Trimning pappret är ett viktigt steg, bäst med ett papper cutter, inte sax. Du kommer att vilja varje sida för att rada upp exakt på "flippa" kanter, så din flips arbete.
  9. 9
    Gör en film! Istället för att använda papper för att göra en blädderbok, kanske du kan göra en liten mini-film. Om din ritprogram har möjlighet att skapa animeringar, kolla manualen för det bästa sättet att åstadkomma detta, men den grundläggande processen är detta: att skapa en ram för varje steg i animeringen, och slå på endast de lager du vill synas för denna ram.
    • I det här exemplet aktiveras vi bakgrundslagret för varje bildruta, och ställa in varje bildruta till ett enda annat lager: Lager 1, Lager 1 kopia, Layer 1 exemplar 2, etc.
    • Ställ din slingräknaren returresa-gång, 10 gånger, oändligt-hur länge du vill njuta av din animation.
  10. 10
    Exportera din blädderbok. När du är klar, använd funktionen Exportera och spara din blädderbok som en videofil som du kan sätta på YouTube för världen att se!

Tips

  • Rita din blädderbok med blyerts först. Du kan alltid beskriva i pennan senare. Kom bara ihåg att du inte kan radera penna.
  • Ju fler bilder per sekund du har, desto mer realistisk din film vara.
  • Kom ihåg att genom att börja längst ner, du får en bättre uppfattning om var att rita dina bilder.
  • Du kan använda en telefonbok för att skapa längre flipbooks. Bara se till att antingen skriva på gränsen av sidorna, eller använda en svart markering på toppen av sidorna.
  • Ett sätt att bevara din blädderbok (och köra själv helt galen) är att fotografera varje sida på ett sätt som gör att du kan sätta dem mer eller mindre, som liknar en stop motion.
  • Du kan börja på toppen om du vill, men kommer kanske att bli svårare.

Varningar

  • Var noga med att använda papper som inte kommer att bära ner i en hast.
  • Din blädderbok kunde bära ner med användning och börja "hoppa."
  • Aldrig rita din film med klisterlappar som är separerade.
  • Dra aldrig i pennan först.