Wku

Hur man läser musik

Skrivit musik är ett språk som har utvecklats under tusentals år, och även den musiken vi läser i dag har funnits i över 300 år. Musik notation är representationen av ljud med symboler, från grundläggande beteckningar för tonhöjd, längd och timing, till mer avancerade beskrivningar av uttryck, klang, och även speciella effekter. Denna artikel kommer att introducera dig till grunderna i läsning musik, visa er några mer avancerade metoder, och föreslå några sätt att få mer kunskap om ämnet.

Steg

Hur man läser musik. Få riktiga handtag på personalen.
Hur man läser musik. Få riktiga handtag på personalen.

Grunderna

  1. 1
    Få riktiga handtag på personalen. Innan du kan komma ner till lärande musik, måste du få ett grepp om den musik som nästan all musik är i behov av lärande: personalen. Det är den mest grundläggande och enkla för alla musikaliska symboler, och grunden för allt som är att följa.
    • Personalen är ett arrangemang av fem parallella linjer, och avståndet mellan dem. Båda linjerna och utrymmen är numrerade i referenssyfte, och räknas alltid från lägsta till högsta:
  2. 2
    Börja med den klav. En av de första saker du stöter på när du läser musik är klaven. Detta tecken är legenden som talar om ungefär vad allt ditt instrument kommer att spela i. Alla instrument och röster i de högre intervallen använder klav som sin bas, och för detta intro till läsning musik, kommer vi i första hand fokusera på denna klav för våra exempel.
    • Den Treble, eller G klav, härrör från en ornamental latinska bokstaven G. När toner läggs till personalen i klav, kommer de att ha följande värden:
    • De fem rader, nerifrån och upp, representerar följande anteckningar: EGBD F.
    • De fyra områdena, nerifrån och upp, representerar dessa anteckningar: FAC E.
    • Det kan tyckas vara mycket att komma ihåg, men om du använder mnemonics-eller word ledtrådar-som kan hjälpa dig att komma ihåg dem. För linjer, gör varje Good Boy Fin är standard, och för de utrymmen, väl, de stavar ut "FACE." Det borde vara enkelt nog!
  3. 3
    Förstå basklav. Den basklav, även känd som F klav, används för instrument i de lägre registren, inklusive den vänstra handen på piano, elbas, tromboner, etc.
    • Namnet "F klaven" härleder från sitt ursprung som den gotiska bokstaven F, och de två prickar ovanför och nedanför "F" linje på personalen. Personalen på basklaven representerar olika toner än den för klav.
    • De fem rader, nedifrån och upp, representerar dessa anteckningar: GBDFA (Good Boys inte leka).
    • De fyra områdena, nedifrån och upp, representerar dessa anteckningar: ACEG (Alla korna äter gräs)
  4. 4
    Lär dig de delar av en anteckning. Enskilda noterar symboler är en kombination av upp till tre grundläggande element: nothuvudet, stammen, och flaggor.
    • Anteckningen huvudet. Detta är en oval form som är antingen öppen (vit) eller stängd (svart). I sin mest grundläggande, berättar den utövande vilken not att spela på sina instrument.
    • Skaftet. Detta är den tunna vertikala linjen som är ansluten till nothuvudet. När stjälken pekar uppåt, går den på höger sida av nothuvudet. När stjälken pekar nedåt, ansluter det nothuvudet till vänster. Riktningen av stammen har ingen effekt på tonen, men det gör notation lättare att läsa och mindre rörigt.
    • Den allmänna regeln om gångriktning är att på eller över mittlinjen av personalen, skaftet pekar nedåt, och när sedeln under mitten av personalen, skaftet pekar uppåt.
    • Flaggan. Detta är den krökta stroke som är fäst vid änden av skaftet. Oavsett om stammen är sammanfogad till höger eller vänster om nothuvudet, sjunka alltid dras till höger av stammen, och aldrig till vänster.
    • Sammantaget, noteringen, stam, och flagga eller flaggor visar musikern tidsvärdet för varje not, mätt i slag eller fraktioner beats. När du lyssnar på musik, och du knacka foten i takt med musiken, du inser att slå.

Meter och tid

  1. 1
    Läs om timing, eller mätaren. Meter kan i allmänhet betraktas som pulsen, hjärtslag av musiken. Du känner det instinktivt när du lyssnar på dansa eller popmusik.
    • I noter, är takten uttrycks genom något som liknar en bråkdel. Liksom alla fraktion, finns det en täljare, och en nämnare. Täljaren, skriven i de översta två utrymmen av personalen, visar hur många slag i en åtgärd. Nämnaren berättar anteckningen värde som mottar ett slag (som puls som du trycker din tå till). Det ser ut så här:
    • Genom att ändra täljaren, ändrar vi antalet slag i en åtgärd. En annan mycket vanlig taktart är 3/4. Om du tänker på en vals och dess stadiga 1-2-3 1-2-3 beat, det är 3/4 tid. Det notated så här:

Rhythm

  1. 1
    Få i spåret. Liknar mätaren och tid, är rytmen om accenter och hur musiken känns. Men där mätaren bara visar hur många beats, är rytmen hur dessa beats används. Prova det här: peka fingret på ditt skrivbord, och räkna 1-2-3-4 1-2-3-4, stadigt. Inte mycket intressant, är det? Nu prova detta: på beats 1 och 3, trycker starkare, och på beats 2 och 4, trycker mjukare. Det har fått en annan känsla för det! Nu försöker det omvända: knacka högt på 2 och 4, och mjuk på beats 1 och 3. Kolla in Regina Spektor s Lämna mig inte. Du kan tydligt höra rytmen: den lugnare baston händer på taktslag 1 och slog 3, och en högljudd klappa och virveltrumma händer på beats 2 och 4. Du börjar få en känsla av hur musiken är organiserad. Det är vad vi kallar rytm!
  2. 2
    Föreställ dig själv gå. Varje fotsteg kommer att motsvara ett taktslag. De representeras musikaliskt av fjärdedelsnoter, eftersom mycket av västerländsk musik (menande musik av västvärlden, inte bara musik av Hank Williams!), Det finns fyra av dessa slag för varje åtgärd. Musikaliskt kommer rytmen i din vandring se ut så här:
    • Varje steg är en fjärdedel anteckning. Du kan räkna det ut som du går: "1, 2, 3, 4-1, 2, 3, 4"
    • Om du skulle bromsa din takt ner till halva den hastigheten, så att du bara tog ett steg vartannat slag på 1 och den 3, som skulle notated med halvnoter (ett halvt mått).
    • Om du saktade tempot ner ännu mer, så att du bara tog ett steg var fyra slag, på 1, skulle du skriva det som en helhet anteckning-eller en anteckning per åtgärd.
  3. 3
    Plocka upp tempot! Nog om detta sakta ner. Som ni märkt, när vi saktade noterna ner, började vi ta bort bitar av anteckningen. Först tog vi bort den fasta anmärkning, då vi tog bort stammen. Nu ska vi titta på snabba upp saker och ting. För att göra detta, kommer vi att lägga till saker till anteckningen.
    • Gå tillbaka till vår walking tempo, och bild som i ditt sinne (knacka foten till takten kan hjälpa). Tänk dig nu att bussen precis har dragit till stopp, och du är om ett block away. Vad gör du? Du kör! Och när du kör, prova dig och flagga busschauffören.
    • Att göra anteckningar snabbare i musik, lägger vi en flagga. Varje flagga klipper värdet på sedeln på mitten. Till exempel är en åttonde not 1/2 värdet av en fjärdedelsnot, och en 16: e ton är 1/2 av värdet av en åttondel. När det gäller promenader, går vi från en promenad (fjärdedelsnot) till en körning (8th anmärkning)-dubbelt så snabbt som en promenad, till en sprint (16th note)-dubbelt så snabbt som en kör. Tänka i termer av varje kvartal anmärkning är ett steg som du går, knackar tillsammans med detta exempel:
  4. 4
    Beam me up! Som ni kan se med det ovanstående exempel, kan saker och ting börjar bli lite förvirrande när det finns en massa anteckningar på sidan sådär. Dina ögon börjar passera, och du tappar koll på var du var. Att gruppera anteckningar i mindre paket som vettigt visuellt, använder vi strålande.
    • Stråla ersätter endast enskilda anteckningsflaggor med tjocka linjer dragna mellan NOTE stjälkar. Dessa är grupperade logiskt, och samtidigt mer komplex musik kräver mer komplexa strålande regler, för våra syften, vi kommer i allmänhet balk i grupper om fjärdedelsnoter. Jämför exemplet nedan med exemplet ovan. Prova knacka ut rytm igen, och se hur mycket tydligare strålande gör notation:
  5. 5
    Lära sig värdet av band och prickar. Om en flagga kommer att minska värdet av en not på mitten, har pricken en liknande-men motsatt funktion. Med begränsade undantag som inte spelar in här, är pricken alltid placerad till höger om tonens huvudet. När du ser en punkterad not, är att notera ökade med en halv längd av sitt ursprungliga värde.
    • Till exempel kommer en punkt placerad efter en halv not vara lika med halvnot plus en fjärdedel anteckning. En punkt placeras efter ett kvarts anteckning kommer att vara lika med en fjärdedel anteckning plus en åttondel.
    • Ties liknar punkter-de sträcker sig värdet för den ursprungliga noten. En slips är helt enkelt två toner som kopplas samman med en böjd linje mellan not huvuden. Till skillnad prickar, som är abstrakta och bygger helt på värdet av det ursprungliga meddelandet, slipsar är explicit: sedeln ökar i längd med exakt så länge som den andra noten värde.
    • En anledning till att du skulle använda en slips kontra en prick är, till exempel, när en anteckning varaktighet inte skulle passa musikaliskt in i utrymmet av en åtgärd. I så fall lägger du helt enkelt överblivna varaktighet till nästa åtgärd som en anteckning, och knyta ihop dem.
    • Observera att tie dras från nothuvudet att notera huvud, i allmänhet i motsatt riktning som skaftet.
  6. 6
    Ta en paus. Vissa säger musik är bara en serie av sedlar, och de är hälften rätt. Musik är serien av sedlar och avståndet mellan dem. Dessa utrymmen kallas vilar, och även i tystnad, kan de verkligen lägga till rörelse och liv till musiken. Låt oss ta en titt på hur de är noterad.
    • Liksom anteckningar, de har särskilda symboler för specifika löptider. En helnot Resten är en rektangel fallande från den 4: e raden, och en halv anteckning Resten är en rektangel som vilar på 3: e raden. Kvartalet note Resten är en snirkliga linje, och resten av de vilar är en vinklad bar med samma antal flaggor som deras motsvarighet anmärkning värde. Dessa flaggor sopa alltid till vänster.

Melody

  1. 1
    Vi har nu grunderna ner: personalen, de delar av en anteckning, och grunderna i notating varaktigheter av noter och pauser. Se till att du förstår ovanstående, och låt oss dyka in i den roliga grejer: läsning musik!
  2. 2
    Lär dig C-skalan. Den C-skalan är den grundläggande skalan vi använder i västerländsk musik. När du har det låst i dina hjärnceller, kommer resten följa naturligt.
    • Först kommer vi att visa dig hur det ser ut, då vi ska visa dig hur man gör känsla av det, och börja läsa noter! Här är vad det ser ut på personalen:
    • Om du tar en titt på den första tonen, den låga C, kommer du att se att det faktiskt går under notlinjerna. När det händer, lägger vi helt enkelt en personal linje för att observera endast-alltså, den lilla linjen igenom noteringen huvudet. Ju lägre anmärkning, desto fler notlinjerna vi lägger. Men vi behöver inte oroa sig för det nu.
    • Den C-skala består av åtta toner. Dessa är motsvarigheten till de vita tangenterna på pianot:
    • Du får eller inte får ha ett piano hands (om inte prova en virtuell piano ), men på denna punkt är det viktigt för dig att börja få en uppfattning om inte bara vilken musik ser ut, men vad det låter som, alltför.
  3. 3
    Lär dig lite syn sång-eller "solfege." Det kan låta skrämmande, men risken är, vet du redan det: det är den finare sätt att säga "do, re, mi."
    • Genom att lära sig att sjunga de anteckningar som du ser, börjar du utveckla förmågan att notläsning-en färdighet som kan ta en livstid att perfekt, men kommer att vara användbart redan från början. Låt oss ta en titt på att C skala igen, med Solfege skalan tillade:
    • Chansen finns, du vet Rogers och Hammerstein låten "Do-Re-Mi" från The Sound of Music. Om du kan sjunga "göra re mi" skala, gör det nu medan du tittar på noterna. Om du behöver en repetitionskurs, kan du höra låten på Youtube.
    • Här är en lite mer avancerad version, gå upp och ner i C-skalan med hjälp av solfege anteckningar:
    • Öva sjunga solfege-del II ett par gånger, tills det blir bekant. De första par gånger, läste mycket långsamt, så att du kan titta på varje anteckning som du sjunger den. De kommande par gånger, ersätta "göra re me" för C, D, E. Målet är att sjunga de faktiska noter.
    • Minns våra notvärden från tidigare: den höga C i slutet av den första raden, och den låga C i slutet av den andra raden är halvnoter, medan resten av noterna är fjärdedelsnoter. Om du tänka dig att gå, återigen, det finns en anteckning för varje steg. De halvnoter ta två steg.
  4. 4
    Grattis, du läser nu musik!

Sharps, lägenheter, Naturals, och nycklar

  1. 1
    Ta nästa steg. Hittills har vi täckt de mest grundläggande i rytm och melodi, och du bör ha grundläggande färdigheter som krävs att du nu förstår vad alla dessa punkter och snirklar representerar. Även om detta kan få dig genom grundläggande Flutophone klass, det finns fortfarande några saker du vill veta. Främst bland dessa är tonarter.
    • Du kanske har sett kli och lägenheter i musik: en skarp ser ut som en hash-taggen (♯) och en platt ser ut som en liten bokstav B (♭). De är placerade till vänster om en anteckning huvud, och indikerar att notera att följa spelas ett halvt steg högre (för en skarp), eller ett halvt steg lägre (för en lägenhet). Den C-skalan, som vi lärt oss, innefattar de vita tangenterna på pianot. Den kli och lägenheter är de svarta tangenterna. Eftersom C-dur har inga vassa eller lägenheter, är det skrivas så här:
  2. 2
    Hela toner och halvtoner. I västerländsk musik, anteckningar är antingen en hel ton eller en halvton isär. Om man tittar på C-lapp på piano, kommer du att se att det finns en svart tangent mellan den och nästa not up är D. Den musikaliska avståndet mellan C och D kallas ett helt ton. Avståndet mellan C och den svarta nyckeln kallas en halvton. Nu kanske du undrar vad det svarta nyckeln kallas. Svaret är, "det beror på."
    • En bra tumregel är om du går upp på skalan, är att notera den kraftiga versionen av början not. När du flyttar ner på skalan, skulle denna anmärkning vara den platta versionen av början not. Således, om du flyttar från C till D med den svarta knappen, skulle det skrivas med en skarp, så här:
    • I detta fall är den svarta anteckning som C #. När du flyttar ner på skalan, från D till C och med den svarta anteckning som en passerande tonen mellan dem, är den svarta tangenten skrivas så här:
    • Konventioner som det gör musiken lite lättare att läsa. Om du skulle skriva dessa tre toner går upp, och använde en D ♭ istället för ett C #, skulle notationen se ut så här:
    • Lägg märke till att det finns en ny skylt-det naturliga. När du ser en naturlig skylt (♮) som innebär att tonen spelas utan höjd eller sänkt. I detta exempel, den andra och tredje anteckningar är båda D's: den första en D ♭, och så den andra D, eftersom den går upp en halvton från den första D, måste ha anteckningen "korrigeras" för att visa rätt ton. Ju mer kli och lägenheter utspridda runt ett ark med musik måste mer en musiker tar in innan poängen kan spelas.
  3. 3
    Förstå tonarter. Hittills har vi letat på C-durskalan: åtta noter, alla de vita tangenterna, börjar på C. Däremot kan du starta en skala på någon anteckning. Om du bara spelar alla de vita tangenterna, men du kommer inte att spela en större skala, men något som kallas en "modal skala," som är utanför ramen för denna artikel.
    • Utgångspunkten anmärkning, eller tonic, är också namnet på nyckeln. Du kanske har hört någon säga "Det är i tonarten C." Det innebär att den grundläggande skalan börjar på C, och innehåller anteckningar CDEFGAB C. anteckningar i en större skala har en mycket specifik relation till varandra. Ta en titt på detta tangentbord:
    • Observera att mellan de flesta anteckningar, det finns ett helt steg. Men det finns bara ett halvt steg (halvton) mellan E och F, samt mellan B och C. Varje större skala har samma förhållande: hel-hel-halv-hel-hel-hel-halv. Om du startar din skala på G, till exempel, kan det skrivas så här:
    • Lägg märke till F # nära toppen. För att bibehålla det korrekta förhållandet har F höjas en halvton så att det är ett halvt steg från G, inte ett helt steg. Det är lätt nog att läsa av sig själv, men vad händer om du började i stor skala i C #? Det skulle se ut så här:
    • Nu börjar det bli komplicerat! För att minska den förvirring och gör musiken lättare att läsa, var tonarter skapats. Varje större skala har en viss uppsättning vassa eller lägenheter, och de visas i början av musiken. Titta igen på tonarten G, märker vi att har en skarp-F #. Istället för att sätta den skarpa bredvid F på personalen, flyttar vi det hela vägen till vänster, och det är bara antas från den punkten att varje F ni ser spelas som ett F #. Det ser ut så här:
    • Detta låter och spelas, exakt samma som G-dur skalan ovan, utan tonart. Se tonarter nedan för en komplett lista över alla tonarter.

Dynamik och uttryck

  1. 1
    Få loud-eller få mjuka! När du lyssnar på musik, har du antagligen märkt att det inte är alla på samma volym, hela tiden. Vissa delar blir riktigt högt, och vissa delar blir riktigt mjuk. Dessa variationer är kända som "dynamik."
    • Om rytm och mätaren är hjärtat i musiken, och noterar och knapparna är hjärnan, då dynamik är säkert andedräkten av musiken. Tänk på detta exempel:
    • Peka ut det på ditt bord: 1 och 2 samt 3 och 4 samt 5 och 6 samt 7 och 8, etc. (och är hur musiker "säger" åttondelar). Se till att varje taktslag tappas vid samma ljudstyrka, så att det så det låter ungefär som en helikopter. Nu ta en titt på denna version:
    • Lägg märke accentmärket (>) ovanför varje 4th G not. Peka ut det, bara den här gången, accent varje beat som ni ser accent. Nu, i stället för en helikopter, bör det låta mer som ett tåg. Med bara en subtil förskjutning i accent, ändrar vi helt karaktären av musiken!
  2. 2
    Spela det piano, eller fortissimo, eller någonstans mittemellan. Precis som du inte alltid prata på samma nivå-du modulera din röst starkare eller svagare, beroende på situationen-musiken modulerar i nivå också. Det sätt kompositören berättar musikern vad som avses är att använda dynamiska markeringar.
    • Det finns massor av dynamiska märkningar du kan se på ett musikstycke, men några av de vanligaste hittar du blir bokstäverna f, m, och p. De ser ut så här:
    • p betyder "piano" eller "mjukt".
    • f betyder "forte," eller "högt."
    • m betyder "mezzo" eller "medium." Detta ändrar dynamik efter det, som i mf eller mp, vilket betyder "medelhög högt" eller "medelhög mjuk."
    • Ju mer p s eller f s du har, är det mjukare eller högre musiken som ska spelas. Försök sjunga exemplet ovan (med solfege-den första tonen i det här exemplet är den tonic, eller "göra"), och använda de dynamiska markeringar för att märka skillnaden.
  3. 3
    Få högre och högre och högre, eller tystare och tystare och tystare. En annan mycket vanlig dynamisk notation är crescendo, och det är därmed även decrescendo. De är ett visuella representationer av en gradvis förändring i volym.
    • Ett crescendo blir gradvis starkare, och en decrescendo gradvis minskar volymen. De ser ut så här:

Advancing

  1. 1
    Håll lärande! Att lära sig att läsa noter är som att lära sig alfabetet. Grunderna ta lite att lära, men är ganska lätt, övergripande. Men det finns så många nyanser, begrepp och färdigheter som du kan lära dig att det kan hålla dig lärande för en livstid. Vissa kompositörer går tom så långt som att skriva musik på personalens linjer som bildar spiraler eller mönster, eller ens använda några notlinjerna alls! Denna artikel bör ge dig en bra grund för att fortsätta växa!

Tabell över tonarter

  1. 1
    Läs dessa tonarter. Det finns minst en för varje ton i skalan-och kunniga studenten kommer att se att det i vissa fall finns det två nycklar för samma ton. Till exempel låter tonarten G # exakt samma som tonarten A ♭! När du spelar piano-och för tillämpningen av denna artikel, är skillnaden akademiskt. Det finns dock vissa kompositörer-särskilt de som skriver för stråkar-som kommer att föreslå att A ♭ spelas lite "plattare" än G #. Här är de viktigaste underskrifter för de stora skalor:
    • Tonarten C:
    • Tangenter med fodermjöl:
    • Nycklar med lägenheter:
    • Det kan vara till någon tröst att veta att kompositörer sällan skriva i tonarten C ♭-det är så mycket jobbigt för dem att skriva som det är för dig att läsa!

Tips

  • Ha tålamod. Som att lära ett nytt språk, lära sig läsa musik tar tid. Liksom lära sig något annat, ju mer du övar på det, desto lättare blir det, och desto bättre blir du på det.
  • Öva detta med din huvudinstrument. Om du spelar piano, är det troligt att du har varit utsatt för läsning musik. Många gitarrister, dock lär genom att lyssna snarare än genom att läsa. När du studerar för att läsa musik, glömma vad du redan vet-lära sig att läsa först, därefter jam senare!
  • Få noter till låtar du gillar. Ett besök till din lokala musikaffär kommer att avslöja hundratals-om inte tusentals-av "bly ark" med grundläggande notation och ackord för dina favoritlåtar. Läs musiken medan du lyssnar, och du kommer att få en mer intuitiv förståelse för vad du tittar på.
  • Arbetet med syn sång. Du behöver inte ha en bra röst, men det kommer att hjälpa dig att träna dina öron att "höra" vad som finns på pappret.
  • Som glider på trombon spelar de vassa och platta noter.

Varningar

  • Att lära sig läsa kan hålla en livstid. Takten själv!