Wku

Hur man blir en bättre teaterskådespelare

Har du någonsin velat börja agera, eller vill du bara behöver några tips på att agera? Hursomhelst, kommer att ta dessa enkla steg förbättra dig som skådespelare, samt förbättra dina chanser på att landa en stor roll!

Steg

Hur man blir en bättre teaterskådespelare. Fokusera din uppmärksamhet på något på scen.
Hur man blir en bättre teaterskådespelare. Fokusera din uppmärksamhet på något på scen.
  1. 1
    Koppla av. Stora aktörer tillbringar hela sin karriär lära sig att slappna av musklerna i deras ansikte och kropp efter behag. Tension är väldigt uppenbart när man är på scen. Din röst låter tunn och vacklande, och dina rörelser blir ryckiga och ointressant. För att undvika dessa stela och nervösa skärmar när du agerar, är det viktigt att vara så avslappnad som möjligt. Även en scen som involverar hög dramatik kräver uppmätta och lugn koncentration från skådespelaren. Så agerar dramatiskt, men vara lugn inne, och fungerar inte själv upp.
  2. 2
    Fokusera din uppmärksamhet på något på scen. Det kan vara en annan aktör, en propeller, etc. Håll dig i ögonblicket och aldrig stirra ut i rymden. Det är uppenbart för publiken om du vagueing ut och det är mycket störande. Att hålla i ögonblicket kan du stanna i karaktär och förbättrar believability roll och spela själv. Försök också att inte spela med dina kläder, eller använd andra nervösa gester, titta bara på baksidan av teatern, eller din fokuspunkt, om du är spänd.
  3. 3
    Fördjupa dig i rollen helt. Glöm att du låtsas och försöka bli det tecken du spelar. Föreställa sig hur personen reagerar på livet, hur personen klänningar, promenader, tänker och samtalar med andra. Var inte rädd för att agera som någon annan, Rita på dessa visualiseringar när porträttera karaktären. Alltid stanna i det sinnestillstånd när de agerar. Om du försöker låtsas vara ledsen, det är ett försök, om du är ledsen, det kommer ut i ditt skådespeleri väl. Försök inte att agera karaktär - i stället, vara tecknet.
  4. 4
    Kom ihåg att allt är överdrivet på scen. Om du upp på en scen, måste du uttala dina ord (tala tydligt). Alla känslor i ansiktet att behöva bildas i ett mer intensivt sätt, men kom ihåg att hålla avslappnad. Om du känner att du är över-skådespeleri, då är du förmodligen agerar precis tillräckligt. Ögon, leende, ansiktsuttryck, gester, etc., måste vara mer expansiv och dramatisk än du någonsin skulle göra dem i verkliga livet. Var försiktig om agera framför en kamera, dock. Här måste du vara mer subtila, som i verkliga livet, eftersom en kamera fångar upp subtiliteter mycket lätt och bred och överdrivna rörelser lämpar sig för scenen agerar ofta ser "hammed up" på film.
  5. 5
    Behandla de små sakerna som är mycket viktigt. Om du utför en publik antingen bor eller på film, måste du göra allt du kan för att göra publiken tror det tecken som du försöker att vara. Om skriptet säger att någon pratar för mycket, då skildra en blick eller irritation på ditt ansikte och kanske följa den med otålig knackning på din fot. Om du ska vara nära tårar, blinka hårt, titta nedåt och fiol med dina kläder, och försöker stirra utan att blinka tills tårarna kommer. Små åtgärder är otroligt märkbara, inklusive väldigt uttrycksfulla anletsdrag. Inkludera så många sinnen som möjligt, som att spela musik, sätta på make-up, sätta på några lampor, något som kan göra rummet glad eller ledsen för att passa karaktär och roll som du försöker att presentera. Detta inkluderar att ändra din röst, kan detta göras genom att tillbringa tid med människor som har önskad accent, lära sig språket och eller få en röst coach. Det finns också CD-skivor och böcker som hjälper dig att behärska den accent!
  6. 6
    Arbetet med projektering. Investera i en billig brännare (band, CD, flash-enhet, oavsett vad du är bekväm med.) Ställ in brännaren långt bort från dig, åtminstone tjugo fot (6 meter), tryck RECORD, backa. Tala en enkel mening, till exempel "Min skjorta är blå och mina ögon är också!". Fortsätt att försöka olika meningar ("Hur nu brun ko" är en berömd en). Lyssna på hur det låter i inspelningen. Sparka upp svårigheten genom att backa längre bort varje gång, vilket gör att du kan skjuta ut mer.
  7. 7
    Breath och allitterera. Gör många sång varma ups för att säkerställa att du inte anstränga stämbanden. Koncentrera dig på enunciating dina ord så att din röst kommer över tydligt. Prova en komplex mening, såsom, "Varför, oh varför har du inte sett dessa stökiga tvillingar, Jill och Bill?". Försök att tala detta med eller utan känslor. Sedan spela upp inspelningen. Tala tydligt är mycket viktigt, så, övar med "E-Nuh-NNN-Css-III-Ay-Ting" varje stavelse. Kom dock ihåg, att när du faktiskt agerar, kan du inte göra det här! Det är helt enkelt en övning som bör göras framför en spegel för att öva ändamål.
  8. 8
    Koncentrera dig på dina uttryck. Ansiktsuttryck är mycket viktiga och kombinera ansiktsuttryck med vokala svar är en viktig konst av timing. Säg en mycket enkel "Oh!" framför en spegel, varje gång du tittar på ditt ansikte och röst. Prova följande sinnesstämningar: Sorg, awe, ilska, rädsla, spänning, och alla andra som du kan tänka på.
  9. 9
    Öva dina linjer oavbrutet.
    • Gör många kopior. Skriv ut dem eller skriva ut dem, så att du bara kan hitta en kopia någonstans. Behåll en kopia i din väska, din skrivbordslåda, bredvid din säng, i badrummet, vid köksbordet, på väggen, framför en favorit fönster.
    • Läs dina rader vid varje tillfälle möjligt - innan du går till sängs, när du vaknar på morgonen, väntar på en buss, laga middag. Recitera raderna om och om igen, att komma ihåg att ta med intonation och uttryck så att dessa blir en andra natur när du utför dem på scenen.
    • När du hittar en lång passage, säger den första raden tills du är bekväm med din intonation och frasering. Tillsätt sedan nästa rad till den första. Öva din leverans på de två första raderna tills du är redo att lägga till nästa (eller börja med den sista raden, sedan de två sista raderna, så att när du får göra hela saken du kommer att vara väl förtrogen med den sista bit). När du är bekväm med linjer, kan du utforska vidare innebörden av passagen och förbättra din leverans.
  10. 10
    Träffa folk. Lär känna en. Du kan omöjligen agera som någon du aldrig träffat. Prata med människor som du normalt inte tänker på att umgås med, de kan lära dig mer om olika typer av människor och olika perspektiv på att visa vår fantastiska värld.
  11. 11
    Lär dig av andra aktörer. Det är inte fusk eller förlora din egen röst för att lära av andra. Titta på andra aktörer och se vad de gör med de delar de är få, genom att göra detta, kommer du att lära dig en hel del. Du kan se saker som de gör att du kan hjälpa dig att vidareutveckla din egen agerar stil och ge dig idéer för att övervinna aspekter agera som du kanske hitta konstigt eller svårt. Ställ frågor till dem och be dem om hjälp. De flesta aktörer kommer att vara mer än villiga att erbjuda dig några råd.
  12. 12
    Scenbelysningen döda rampfeber. Om du har en rädsla för att agera på en scen, oroa dig inte. När huset ljuset släcks och scenbelysningen gå på, kommer du inte att kunna se publiken, utom möjligen en eller två. Det är klar himmel efter detta.

Tips

  • För att få bättre ljud uttryck, försöker säga en enkel mening, "Oh John" i 20 eller fler olika sätt. Upphetsad, hånfulla, sarkastiska, romantisk, osv.
  • Om du försöker att gråta, du egentligen inte gråta - du gnuggar ögonen. Det finns många, många trick du kan använda för att skapa en illusion av att du gör något när du verkligen inte. Rekvisita assistenter bör också kunna hjälpa till med vissa åtgärder, till exempel att lökar att komma med på dessa tårar.
  • Håll ögonkontakt regelbundet när de utför.
  • Om något går fel, bara hålla på att agera. SLUTA INTE att, skratta, eller känner sig generad, såvida det inte är en del av handlingen / show.
  • Om du agerar upprörd eller arg, inte talar mycket snabbt (även om det är vad du skulle ha gjort i verkliga livet) eftersom publiken inte kommer att kunna höra vad du försöker säga.
  • Ta dans och sånglektioner. Du kommer att kunna få fler delar om du kan sjunga och dansa, och inte bara agera.
  • Vicks ånga run appliceras under ögonen är verkligen effektivt för att göra dig gråta. Bara tillämpa lite men, eller det kommer att bli mycket påtaglig. Även om, måste du räkna ut ett sätt att få den under ögonen utan att vara alltför uppenbart...

Varningar

  • Oroa dig inte om du inte kan gråta på plats. Den gråtande sig en mycket liten del av de åtgärder som pågår i en scen. Chansen finns, om du verkligen frammana sorg och agerar i ögonblicket publiken kommer att föreställa tårarna själva och svär att du grät.
  • Dina känslor är läkemedel som utsöndras av din egen kropp och själ. När du verkligen tror att något är dåligt, du hjärnan utsöndrar det lämpliga läkemedlet och du mår dåligt, och vice versa. Det är personens uppsättning riktigt övertygelser som styr deras känslor. Utanför händelser eller minnen utlösa dessa föreställningar för att skapa dina känslor. När en person hör något som de tror är fruktansvärt och de känner att de måste göra något åt ​​det, känner de oftast någon typ av ilska som flyttar dem till handling. När de tror att de inte kan göra något, då de är deprimerade och gråta, göra ingenting, eller ens skada sig. Det finns oändliga variationer.
  • Vad får människor i trubbel är att ha irrationella föreställningar, det vill säga föreställningar som inte är baserade på verkligheten och känslor orsakar som orsakar dem att göra destruktiva eller blockera åtgärder. De är alltid krav på att livet kan vara annorlunda än det faktiskt är. För mer information om denna tankegång få en bok eller två av Albert Ellis 'på Rebe, Rational Emotive Behavior Theory / terapi. Därför, när man bygger en karaktär, försöka bygga en uppsättning övertygelser som karaktären har och en matris av hans / hennes eventuella åtgärder i reaktion på händelser och tankar att komma med riktigt trovärdiga flöden av händelser. När de agerar, övertyga dig själv om att detta är verkligen hemsk och underbart, vad som helst, och du kommer att känna dessa känslor. Det fungerar även omvänt för att hjälpa dig att lära dig att inte reagera på situationer, Ellis kallar det rationella bildspråk där du föreställa dig själv i en situation, reagerar normalt, men dåligt, då du tänka dig att tänka rationella tankar och reagera rationellt. För att agera, kan du göra det i omvänd ordning. Det är bara en repetition av en annan typ.
  • Det finns många tekniker för att agera - lita inte på någon, utforska många såsom Stanislavskij eller Suzuki metoder, som skiljer sig från den som beskrivs här.