Ritning enhetliga, symmetriska växlar kan vara svårt, oavsett om du gör det för hand eller på dator. Om du har Inkscape, men, det är mycket lättare!
Steg
- 1Börja med kugghjul effekten ingår i Inkscape. För aktuell version 0.46 kan du hitta den i Effekter> Render> Gears. I den kommande 0.47 den flyttades till Tillägg> Render> Gears.
- Justera parametrar (med Live Preview aktiverat för att se deras effekt i realtid) och du kommer att få ett kugghjul.
- 2Lägg till en cirkel inom det tandade hjulet.
- 3Använd Justera och fördela dialogrutan för att anpassa det till mitten (exemplet använder Relativt: största posten).
- 4SUBT Ract cirkeln från hjulet SUBT>.
- 5skapa ekrar.
- 6Lägg en rektangel och rikta den mot mitten.
- 7Duplicera rektangeln och vrid den 90 °.
- 8Välj både rektanglar och rotera dem fritt.
- 9Välj allt och gör en fackförening.
- 10c reate en liten cirkel c>.
- Hålet för axeln är en annan cirkel placerad mitt och subtraheras från hjulet.
- Och det första kugghjulet är gjort!
- Andra redskap tillsammans med det måste ha liknande tänder, så använd Gear plugin och bara ändra antalet tänder:
- Och göra en komplex mekanism:
- Hålet för axeln är en annan cirkel placerad mitt och subtraheras från hjulet.
- 11Du kanske vill öka komplexiteten ytterligare genom att lägga till några parallella redskap, som kan ha sina egna parametrar (så länge de inte är kopplade till de ursprungliga redskap).
Färgläggning växlar - Golden
- 1gör kugghjulen "riktiga", emulera en metallyta göra>.
- 2Definiera färg. Metallic är inte en färg, det är skapat av ljusreflektion, så den här artikeln kommer att använda en multistop gradient (en gradient med mer än två färger).
- För guld den bör innehålla en rad ljusare och mörkare nyanser av gult, kanske också lite av apelsin.
- För brons, gul med en grön nyans (koppar oxidation är grön),
- För stål bör det innehåller gråskalor.
- Den krom är också grått men mer reflekterande (mer kontrast, från nästan svart till nästan vitt), är silver mindre reflekterande grå och så vidare.
- 3ta ett hjul och tillämpa gradienten till den.
- 4lägg en droppe> skugga add.
- Växeln stannar inte på luft, så lägg en bakgrund, och använda samma gyllene lutning (om du använder det här exemplet). För enkelhetens skull, kan du använda ett annat, kanske mörkare.
- 5Lägg till några fler växlar (alla din gyllene kugghjul).
- Notera nyttan av skuggan, utan den skulle det vara svårt att ställa isär växeln från bakgrunden, nu är de skilda objekt.
- Notera nyttan av skuggan, utan den skulle det vara svårt att ställa isär växeln från bakgrunden, nu är de skilda objekt.
Färgläggning växlar - Stål
- 1prova att lägga några stålhjul.
- 2Börja här genom att definiera övertoningen (multistop, grånar, med en nyans av blå).
- 3Applicera gradient till några hjul.
- Här är ett trick för att få några av hjulen rikare, inte så vanligt och tråkigt: lägg ett spår - två mindre cirklar, placerad mitt i växeln, fylld med samma grå gradient, den större i en motsatt riktning, desto mindre i samma riktning som resten av hjulet.
- 4Sätt stålhjul i enheten (bara vara noga med att inte par stålhjul med guld växlar: stål med stål och guld med guld).
- Nu för vissa axlar: små cirklar, tillverkade av guld, stål, rubin eller safir. Glöm inte skuggan och överväga en vit höjdpunkt.
5
Placera axlarna i centrum av kugghjulen och vi är inställda. 6
Lägg till några skruvar som håller enheten. De är lätta att göra: skapa en stål cirkel, subtrahera en rektangel för att skapa spåret, lägga en mörkare stål rektangel, botten av spåret, vrid skruven till en slumpmässig vinkel (vi vill inte ha alla skruvar att ha parallella spår, som skulle upprepande och tråkiga), fixa lutning och lägga till en skugga. Kanske ett hål: en större cirkel färgad med samma lutning som bakgrunden, men med en motsatt orientering. (Jag ökade zoomnivån i detta steg för en tydligare illustration) 7
Fördela skruvarna jämnt (eller slumpmässigt om du känner för det) och det är klart! Färgläggning växlar - På papper
- 1Ge de redskap en åldrig look. Nu är det dags att prova om det helt annat tillvägagångssätt, vilket gör växlarna ser ut gamla scheman, gammalt skriva på gamla papper, där vi kommer att arbeta på stroke.
- 2Gå tillbaka till svart och vit teckning.
- 3"Ställ stroke färg och unset fyllningsfärg. Detta kommer att få dig något som detta, med överlappande konturer, kommer vi att bli av med.
- 4Välj den växel (växlar om vi har mer) lidande på grund av detta oönskade överlapp välja>.
- 5gå till en annan växel som täcker det gå>.
- 6Upprepa med alla de redskap som täcker det tills vi kommer till något sådant.
- 7konvertera alla återstående slag till banor.
- 8göra ritningen ser grov. Men den har ett stort antal noder, kommer det att ta ett tag att redigera dem manuellt för önskad grov look, så här är en automatisk förenkla funktionen (visas med en ökad zoomnivå).
- 9Upprepa för alla dina redskap.
- 10definiera en multistop gradient för papperet define>.
- En multistop lutning behövs för bläck också (visas ej), och det måste ha passande färger men bra kontrast med papper (som brunt för gammalt papper och ljusblå för ritningar). Tillämpa övertoningar.
- 11lägga till lite textur till papper: rita en slumpmässig klump med frihand verktyg kommer det i en färg som liknar med bakgrunden (men lite mörkare eller ljusare), urkopplat slaget, förenkla om det behövs och sudda en hel del:
- 12Lägg till lite mer tills du är nöjd med textur.
- 13Mjuka upp fokus. Markera alla växlar, duplicera, göra dubbletter mörkare (svart), applicera lite oskärpa och minska opaciteten: