Ett ljudkort (även känd som en "mixerbord", "Mix Console" eller "Sound Desk") är en komplex och ibland skrämmande utrustning. Här är en mycket grundläggande guide till att starta ett mixerbord för en liten liveshow med en grundläggande nakna ben PA systeminställningarna.
Innan vi kommer till det steg-för-steg del är det nödvändigt att förstå den grundläggande layouten av en ljudkort. Ett mixerbord har två huvuddelar: den ingående avsnittet och utgången eller befälhavaren avsnittet.
- Den ingående fält består av ett antal separata kanaler där kan någonstans bildar fyra kanaler på ett mixerbord till uppemot trettiotvå. Varje kanal består av en uppsättning ingångar på baksidan av kortet och en motsvarande uppsättning kontroller som tillsammans kallas en kanal remsa. En kanal remsa består i allmänhet av en vinst eller trim, som styr volymen i den första etappen som signalen kommer in i skrivbordet innan någon behandling kan eller dirigering göras, en kanal-fader som reglerar volymen efter bearbetning, en eller flera extra skickar, vilket fungerar som reglar utom de skickar till alternativa utgångar på ljudkortet, som används för effekter som reverb eller eko och för monitorhögtalare, en uppsättning av equalizer eller EQ-kontroller som styr den tonala kvaliteten på basen och diskanten och ofta mellanregistret liksom, buss eller grupparbete knappar som skickar signalen till alternativa buss reglar och utgångar i master delen av styrelsen.
- Det stora sektionen styr utmatningen från mixerbord till olika utgångar på baksidan av skrivbordet. Utgången delen av ett ljudkort består i allmänhet av en masterregel, som kontrollerar volymen av de viktigaste utgångarna på tavlan (med andra ord det är master volymen för hela systemet), extra mästare som styr volymen av de extra utgångar; extra avkastning som används för att föra signalen från en reverb-enhet eller annan utombordare effekter i mixen utan att behöva använda en kanal strip, reglar buss som är suppleant masterreglarna för buss utgångar som används för alternativa högtalare, inspelningsenheter och för att gruppera kanalerna tillsammans.
Steg
- 1Valde en plats för ditt ljudkort. Detta är viktigt eftersom ljudvolymen minskar när du får längre bort från ljudkällan och sätt att ljudet reflekteras ytor i rummet, du vill vara på en plats där du är tillräckligt långt bort från högtalarna som du don ' t har ljudet sprängning direkt i ansiktet hela natten, men nära nog att du inte hamnar vrida blanda upp alldeles för högt eftersom du inte kan höra det på baksidan av rummet. Du kommer också att behöva överväga längden av din mikrofon kablar och placeringen av de elektriska uttag i rummet.
- 2Ställ dina högtalare och effektförstärkare på plats.
- 3Anslut dina högtalare. Anslut kablarna från "output" uttagen på slutsteg till "input"-uttagen på högtalarna. Obs: Om du har högtalare (högtalare som har ett slutsteg inbyggt i dem) kan du behandla alla hänvisningar till slutstegen som en hänvisning till själva högtalarna, eftersom förstärkaren och högtalaren är redan anslutna.
- 4Koppla in dina slutsteg. Anslut kablarna från "Main Out" uttag på mixern till "input"-uttag för din power amp (eller högtalare).
- 5Anslut dina monitorer. Om du har monitorhögtalare på scenen för musikerna att höra sig själva ansluta kablarna från "hjälputgången 'jacks (nästan alltid märkt" Aux Out') på ljudkortet till ingången på slutsteget för dina monitorer. Obs: De flesta ljudkort har mer än en extra utgång så se till att hålla reda på vilka du använder för vilken förstärkare / högtalare.
- 6Bygg din scen setup. Sätt upp dina mikrofoner och står som behövs, tillsammans med eventuella di (direkt inmatning) lådor du behöver för instrument för direkt anslutning till PA-systemet (t.ex. en akustisk gitarr eller ett tangentbord).
- 7Gör en "input lista". Skriv ner en numrerad lista för varje mikrofon eller DI-box på scenen, från vänster till höger när du står vid skrivbordet. Till exempel: 1. Guitar DI 2. Tangentbord DI 3. Kims sångmick.
- 8Märk ljudkort. Ta en remsa av målartejp och placera den på ljudkort strax under reglarna, använd en markör för att kopiera din input lista på bandet så att varje fader har en post under det (du kan behöva använda förkortningar för att passa dessa etiketter i utrymmet under varje fader, skriv "Vox" istället för "Vocal Mic" till exempel).
- 9Kabel dina mikrofoner. Koppla in din mick kablar till varje mikrofon och DI-box med din ingångslistan från steg 7 som guide, i vår förra exemplet skulle du ansluta en kabel från "Input 1" på ljudkortet till DI-box för gitarr "Input 2" ansluter till tangentbordet DI och så vidare. Obs: Många små format ljudkort kan du ansluta en 1/4 "instrument kabel direkt till mixern utan behov av en DI-box Detta uttag skulle märkas" Line In "inte att förväxla med ett uttaget märkt" Inst ". som skulle stå för "Insert Point" inte instrumentet.
- 10Nollställa styrelsen. Se till att alla dina reglar är nere samt dina extra skickar och 'Gain' eller 'Trim' kontroller på varje kanal, om ljudkortet har "bus uppdrag" kontroller se till att "Stora Mix" knappen för varje kanal är nedtryckt och alla andra buss uppdrag är upp.
- 11Ström på ditt ljudkort först och sedan ditt slutsteg.
- 12Slå på dina resultat. Ta 'masterregel' upp samt kontrollerna master för varje extra skickar du använder. Du vill inte ta dessa kontroller hela vägen upp, om det finns en '0 'eller' enighet 'märket bredvid din masterregel börja med det strax under det.
- 13Kontrollera ditt sound. Har någon talar i en av dina mikrofoner medan du väldigt sakta att mikrofonens motsvarande fader upp. Om fadern står upp och volymen är för tyst, sakta höja 'Gain' eller 'Trim' kontroll för den kanalen tills du är nöjd med volymen. Gör samma sak för varje mikrofon och DI box förrän du har kontrollerat att allt fungerar.
- 14Kontrollera bildskärmarna. Medan någon talar till en sångmick sakta höja Auxiliary Send kontrollen på den kanalen för den extra skicka till vilket du har anslutit dina monitorer ("AUX 1" förmodligen) och få dem att låta dig veta när de kan höra sig själva genom monitorn högtalare. I allmänhet är volymen för monitorerna bör bestämmas av musiker eftersom de är de som lyssnar på dem.
Tips
- När du felsöker ett ljudinstallation, är det bäst att arbeta systematiskt. Följ dina kontakter från mikrofonen till mixern hela vägen till högtalarna, är majoriteten av problem lätt lösas om du behålla lugnet och arbeta igenom det metodiskt.
Varningar
- Var alltid noga med att aldrig röra någon fader, aux send, eller gain / trim kontroll på ett ljudkort för snabbt, eftersom vissa saker kan få riktigt högt riktigt snabb och kan potentiellt skada din utrustning eller hörseln om du inte är försiktig.