Wku

Hur programmet i Visual Basic. Net (vb.net)

Detta är bara en utgångspunkt för programmering i Visual Basic. Lycklig programmering

Steg

Hur programmet i Visual Basic. Net (vb.net). Ladda ner Visual Basic.
Hur programmet i Visual Basic. Net (vb.net). Ladda ner Visual Basic.
  1. 1
    Ladda ner Visual Basic. NET 2005 utgåva från gång hämtat och installerat är du redo att börja programmera, är första sak att veta att en dator är extremt dumt, och allt måste förklaras för den.
  2. 2
    Öppna Visual Basic. Du kommer att se ett fönster där du kan välja olika typer av programtyper. En kallas Windows-program. Välj detta eftersom det kommer att vara den mest använda.
  3. 3
    Nu ser du ett fönster i ett grått fönster med ett rutnät av svarta fläckar. Detta är ditt program plattform. Det är där du lägger olika objekt. De grundläggande objekt i Visual Basic (VB) är knapp, textrutan, den EditBox, kryssrutan och etiketten.
  4. 4
    I den vänstra sidan av skärmen ser du en verktygslåda med många objekt. Klicka på den som säger knapp och sedan klicka på den grå fönstret. Den plats du klickar på kommer att vara där din knappen är placerad. Detta är hur du lägger till objekt i ditt program.
  5. 5
    Start (debug) ditt program nu. Grattis, du har just gjort ditt första program! När du klickar på din knapp se vad som händer... absolut ingenting. Låt oss göra något åt ​​det.
  6. 6
    Stäng ditt program
  7. 7
    Tillbaka på programmet plattformen dubbelklicka på knappen. Nu finns visas ett fönster lite som anteckningsblock, här du tala om för programmet vad de ska göra.
  8. 8
    Vid platsen för markören skriv MsgBox ("Hello World")
  9. 9
    Felsöka program. Klicka på knappen. Nu vad händer? Ett nytt fönster dyker upp säger hej världen, och du precis avslutat det första programmet i VB... Detta är programmet alla börja med.
  10. 10
    Låter skriva ett annat program går du till ditt program plattform.
  11. 11
    Lägga till en etikett. Denna etikett kommer att kallas LABEL1 (så länge du arbetar på mindre program det är okej, men när du flyttar upp till mer komplicerade program med flera etiketter knappar editboxes det är väldigt svårt att komma ihåg vilken knapp gör vad). Single klick på din etikett. I den högra sidan av skärmen finns en egenskap fönster, i detta finns det en som heter text, det är här du definierar texten på etiketten, rensa detta. Hitta den egendom som heter namn, ändra detta till lab_output så du vet att det är en etikett och att det ger dig en uteffekt av något slag eller åtminstone det kommer.
  12. 12
    Gå tillbaka till ditt program plattform tillsätt 2 editboxes döpa dem (edit_a), (edit_b) och rensa textfältet, rutorna är ingången på ditt program. Byt namn på knappen också och texten som väl. Ändra knappen för att lägga till.
  13. 13
    Du har förmodligen nu vet att vi gör ett program som kan lägga till 2 siffror. Låt oss får igång med den kodande delen. Dubbelklicka på knappen radera MsgBox ("Hello World") och ingenting annat.
  14. 14
    Skriv lab_output. Text = ("edit_a.text + edis_b, a").
  15. 15
    Detta kommer att göra programmet lägga till vad står i editboxes.
  16. 16
    Om programmet debuged nu och du klickar på knappen Lägg till du får ett felmeddelande.
  17. 17
    För att undvika fel, att använda sig av en om / då annars meningen som är där programmet är frågan om ett påstående är sant om det är så det gör något om inte så gör något annat.
  18. 18
    I koden för knappen är därför du skriver labbet.... Du skriver om edit_a.text = ("") eller edit_b.text = ("") då \ newline MsgBox ("skriva något för att lägga till") \ newline annars \ newline lab_output.text = ("edit_a.text + edis_b, text "). \ Nyrad ände
  19. 19
    Du gjorde ett program som kan lägga till 2 siffror. Du kan göra samma sak med andra matematiska operationer, lägga till nya knappar för olika funktioner på plattformen, och du kan göra dig själv en enkel miniräknare.
  20. 20
    Nu finns det en liten sak eftersom edit_a. Texten är irriterande att skriva hela tiden. Du kan definiera vad som kallas en variabel. Längst upp i den kodande fönstret du har en mening börjar med privata sub eller nåt sånt. Under detta du skriver dim a, b som decimal. Andra variabler är sträng heltal boolean, alla dessa är i hjälp manual, för nu decimaltecknet är allt du behöver.
  21. 21
    Under din dim write a = edit_a. Text B = edit_b.text
  22. 22
    Gå tillbaka till din knappkoden ändra edit_a. Texten och edit_b.text dina nyligen definierade variabler a och b.
  23. 23
    Felsöka program.

Tips

  • Till skillnad från i en del andra språk, är aktivering inte ett verkligt problem (men den inbyggda editorn oftast försöker städa upp syntax).
  • Att försöka göra ett avancerat program är inte ett bra första gången programmet idé. Istället gör enklare saker som Hello World-program tills du kan hantera mer komplicerade VB element.
  • Hitta allmänna enkel kod metoder som om dess else uttalanden hjälper till att hålla dig motiverad.
  • Ha en grundläggande förståelse av booleska operatorer, variabler, om / då uttalanden, loopar och avsluta / hoppsatser. Det skulle också hjälpa om du hade kunskap om programmering i allmänhet och även hur datorn fungerar.
  • Om du har fastnat inte veta hur man ska få något att hända så du kan prova att lägga ett objekt namn och lägga till en. sedan en ruta visar de möjliga saker du kan skriva nästa. Söka dem, man vet aldrig vad du kan hitta.
  • Kontrollera din kod för formatering fel och stavfel. Så småningom kommer du missar ett stavfel i koden och tillbringa en lång tid på att försöka hitta den.
  • Gå långsamt och ta din tid.
  • Det bästa sättet att börja är att använda tutorials.
  • BASIC (och naturligtvis VB varianterna) är ett relativt lätt språk att lära sig och vänja sig. Men med denna enkelhet kommer en högnivåspråk. Detta innebär att du inte kan få tillgång till systemet kärnan med din kod. Om du behöver denna tillgång, prova C eller församling.

Varningar

  • Gör inte alltför många fel som är så svårt att hitta det tar evigheter att göra det.
  • Visual Basic är inte avsedd för grafikintensiva spel, använda ett språk som Java eller Flash om det är vad du vill göra.
  • Visual Basic. NET är nästan ingenting som sin äldre VB6 och VB5 motsvarigheter.

Saker du behöver

  • en dator
  • Internet (för hjälp)
  • Visual Basic. NET (programmet)
  • egen motivation och tålamod
  • tid
  • ett mål