Wku

Hur man skriver ett program matematik praktiken i c + +

Några enkla C + +-program omfattar och favoritnummer program. Nu när du har enkla C + + programmering ner, är det dags att skapa en användbar, mer avancerat program, i detta fall ett enkelt program som praxis matematiska problem och håller poäng av dem. Detta kommer inte att gå in på detaljer om klasser och funktioner, men kommer att visa hur man använder variabler och if / else uttalanden.

Steg

Hur man skriver ett program matematik praktiken i c + +. Ladda upp din kompilator eller en källa redaktör.
Hur man skriver ett program matematik praktiken i c + +. Ladda upp din kompilator eller en källa redaktör.
  1. 1
    Ladda upp din kompilator eller en källa redaktör
  2. 2
    Skapa en ny källfil
  3. 3
    Applicera den kod som går ovanpå. Detta är:
      

  4. 4
    Deklarera variabler. Det är så att kompilatorn vet vilken typ [heltal, sträng, etc] att variablerna kommer att vara:
      

  5. 5
    Skapa några problem att använda. Dessa kan vara några problem, men C + + är ett mycket operatör rikt språk så se till att använda parenteser om du vill ha en viss ordning på verksamheten.
  6. 6
    Skriv din intro uttalande. Detta bör säga något om hur programmet fungerar, och hur man spelar. Ett exempel:
      

  7. 7
    Designa hur ditt problem systemet kommer att fungera. Detta bör använda om och else för att tala om för användaren om de har fel. Din kod bör se ut ungefär så här (observera: du måste definiera alla de variabler som används i detta exempel förväg):
      std :: cout << "10 + 15";  std :: cin >> resultat;  std :: cin ignorera ().;  lösning = 10 + 15;  if (result == lösning) {  std :: cout << "korrekt!";  poäng = poäng + 1;  std :: cout << "Din nuvarande värdering är" << poäng << "\ n";  } Else {  std :: cout << "Du har fel \ n";  } 

  8. 8
    Designa ett poängsystem detta är hur värdering kommer att hållas. Den i exempel fungerar genom att förklara värdering som ett heltal, därefter tillsats av en till poängen om problemet är korrekt. I slutet bör poängsystem räkna upp poängen och tala om för spelaren om de misslyckats eller vann. Koden ska se ut ungefär så här:
      std :: cout << "Din totala poäng:" << poäng << "\ n";  if (score <4) {  std :: cout << "Du misslyckades!";  } Else if (score == 5) {  std :: cout << "All rätt trevligt jobb :-)!";  } Else {  std :: cout << "Bra jobbat!";  } 

  9. 9
    Gör programmet vänta för användare att slå in innan det stänger Detta är en mycket enkel procedur:
     std :: cin get ().;   

  10. 10
    Felsöka och kompilera programmet. Namnge den något i stil med "math_game.cpp"
  11. 11
    Kör programmet. Du bör kunna spela igenom det utan problem, förutsatt att koden sammanställdes korrekt.

Tips

  • Det är möjligt att skapa ett GUI för detta, men koden är operativsystemet specifik och kan inte placeras här
  • Den poängsättning kan modifieras för att passa dig
  • För att använda avancerad matematik, kan du ha samtal math.h (# include <math.h>) upptill. Här är en lista över funktioner som finns i math.h