Wku

Hur man skriver Arduino programvara i C

Arduino hårdvara-bearbetning plattform har blivit ubiqutous inom tekniken hobby samhället och icke-datanörd både är att lära känna det eftersom dess så enkel att använda. Däremot kan erfarna programmerare har också nytta denna fysiska-datorplattform med färdiga koden, men kan bli frustrerade över alltför förenklat GUI som kommer med Arduino programvara.

Denna handledning visar dig hur du tar full kontroll över din Arduino genom att visa dig hur man tar C + +-kod Arduino ger dig, och använd (eller modifiera) denna kod för att skapa dina egna C + +-program för Arduino plattformar, med Eclipse C + + IDE, AVR-GCC kompilator, och avrdude att hämta dina program till hårdvara

Steg

Hur man skriver Arduino programvara i C. Ladda ner all nödvändig programvara och filer.
Hur man skriver Arduino programvara i C. Ladda ner all nödvändig programvara och filer.
  1. 1
    Ladda ner all nödvändig programvara och filer. Detta omfattar:
    • Den senaste Arduino programpaket, som omfattar alla de färdiga C + +-filer som gör Arduino körning, liksom den enkla Java GUI som syftar till icke-programmerare. När de andra filerna är installerade, är detta den enda filen du behöver från och med nu!
    • AVR-GCC, vilket är den kompilator för AVR-serien av mikrokontroller (hjärta en Arduino). För Windows-användare, få WinAVR
    • Eclipse C + + språk IDE, där du kommer att göra din kodning och ladda upp koden till din Arduino! Eclipse kräver att du har Java Runtime Environment installerat
    • AVR-Eclipse Plugin, vilket ger funktionaliteten Eclipse IDE behöver prata med din Arduino
  2. 2
    Extrahera filerna till din Eclipse IDE till en egen mapp. Sedan, extrahera filerna för AVR-Eclipse plugin i samma mapp (eller kopiera innehållet i den mappen).
  3. 3
    Skapa en c + + projekt i Eclipse, och använd följande inställningar;
    • Gör projektets typ ett "AVR Cross Målprogram"
    • Säkerställ "Debug" är UN-kontrolleras när du väljer Build-konfigurationer (och se "Release" är markerad)
    • När bad om hårdvara information, se till att du väljer rätt frekvens (typiskt 16000000 Hz) och rätt mikrokontroller, enligt din Arduino typ
  4. 4
    Extrahera den senaste versionen av Arduino programvaran från deras hemsida. Kopiera hela '\ Maskinvara \ Arduino \ kärnor \ Arduino' mappen i ditt projekt mapp. Nu när Eclipse är installerad och plugin är konfigurerad, från och med nu är detta det enda mapp som behövs för att starta nya Arduino projekt från scratch!
  5. 5
    Skapa ett huvud. H-fil som förklarar void setup (), int main () och void loop (). inkluderar "WProgram.h" (med citattecken) i denna rubrik också, vilket länkar det till alla Arduino-koden.
    OBS: Som med Arduino 1.0, inkluderar "Arduino.h" istället för "WProgram.h".
    Dessa ändringar gjordes i den 2011/11/30 utgåvan av Arduino 1.0, enligt revisions.txt filen som installeras med IDE.
  6. 6
    Fix compiler-fel i Arduino programvara. Som av Arduino v0018, kommer detta att omfatta följande förändringar;
    • main.cpp, delete "# include <WProgram.h>" upptill, och se din "main.h" ingår i stället
    • Tone.cpp, ändra de två sista ingår, <wiring.h> & <pins_arduino.h>, att få offerter istället för konsoler ("wiring.h" & "pins_arduino.h")
    • Print.h; funktionsdeklarationen "void funktion (int ingångar) = 0;" skall ändras till "void funktion (int ingångar),", eller med andra ord bort "= 0" så inte en ren virtuell funktion

Tips

  • För att ladda ner dina program för hårdvara, måste du konfigurera avrdude i projektet till att använda rätt seriell port, 57600baud, och 'Arduino' konfigurationsinställningen
  • Se till att du inte ska bygga enligt "debug"-konfiguration! Det kan orsaka extra fel
  • Lär känna dig runt koden kommer att ta tid, det finns några fel som tar tid att spåra upp.