Wku

Hur man gör en film

Filmen föddes 1878, och medan endast 16 bildrutor långt, krävs flera kameror och många många timmar, så blev det till en film genom att samla de enskilda bilderna en i taget. Flash fram över 130 år, och vi kan skjuta fler filmer på en dag med våra iPhones än gjordes under de första 20 åren av filmen. Och medan det är så lätt att göra, det är mycket svårare att göra bra. I denna artikel kommer vi att försöka visa dig hur man gör en film bra!

Steg

Hur man gör en film. Gör din berättelse.
Hur man gör en film. Gör din berättelse.
  1. 1
    Gör din berättelse. Eftersom de flesta filmer är i huvudsak visuella berättelser, är det första steget att komma upp med en idé som du vill omvandla till en film. Du behöver inte ha alla detaljer på plats, men du bör ha en grundläggande uppfattning om premissen.
    • Idéer. Ett bra ställe att börja är genom att skriva en lista över alla rekvisita, platser och aktörer som är currentlty tillgängliga lokalt sedan utveckla en film kring detta. Håll en dröm dagbok, drömmar som filmer är visuella berättelser och drömmar. Håll en anteckningsbok med dig för att skriva idéer ner. Läs nyheterna storys i tidningarna. Ha en grundläggande idé, och arbeta med det. Begränsa den när du går längs medan du skriver tomten.
    • Tänk på de filmer du gillar att titta på, eller de böcker du gillar att läsa, och fundera på vad som gör dem så intressanta. Är det karaktärerna, handlingen, det visuella, eller tema? Vad det än är, håller denna beståndsdel i åtanke när du planerar din film.
  2. 2
    Utöka din idé. När du har fast på en grundläggande premiss, börja lägga på den. Tänk om filmen i 4 sektioner.
    • Början, eller Inledning (ibland även en prolog) där man introducerar karaktärerna, fastställa humör, och sätter scenen. Detta är verkstadshandboken.
    • Middle, där större delen av filmen äger rum. Här utvecklar huvudpersonen och de människor som är vänliga mot honom, antagonisten, och hans vänner-om någon, och kanske en kärlek intresse som också kunde vara huvudpersonen eller antagonist. Känn dig fri att blanda roller och kön så mycket du vill. (Tänk på roller i Kill Bill, till exempel.) I mitten är också där berättelsen verkligen sagt. Varför är dessa människor här, och vad gör de tillsammans? Där ser det ut som de är på väg? Vad är friktionen punkt som kräver en lösning? Eftersom cirka 2/3 av vägen genom filmen, du kommer att nå...
    • Klimax. Det är där filmen kommer till ett huvud. Det är där den meteor träffar jorden, eller inte, där hjälten besegrar den onde och lever-eller dör-själv, och där nattvakt upptäcker hur man får alla leksaker tillbaka i rutan innan leksaksaffären öppnar. Den romantiskt intresserade kyss, bomben desarmeras, den krokiga politiker funnit, blir Mars en atmosfär, och Timmy räddas från brunnen.
    • I resolutionen, eller upplösningen. Nu när historien har berättats, och klimax nås, behöver din film att knyta ihop de lösa ändarna och skicka alla hem talar om vad de just sett. Det är där Josh antihjälte lägger flickan på planet och säger, "Vi kommer alltid ha Paris." Timmy är bannade och därefter har hans hår rufsigt och kärleksfullt tas hem för stekt kyckling och dumplings, leksaksaffären ägaren är borta om gårdagens mayhem... förutom att han tror att han såg Beach Barbie blinkning på honom (Nä, inte kunde vara ), och naturligtvis, monterar allas favorit-den mystiska ensamvarg sin häst och rider iväg i solnedgången... rulla krediter!
    • När det är redas ut, skär berättelsen i ännu mindre bitar-till exempel tänka på införande, utveckling och omvandling av var och en av de fyra viktigaste händelserna. Fortsätt arbeta din berättelse i mindre och mindre segment, tills du har en god uppfattning om vad som kommer att hända scen-för-scen.
    • Om du vill översätta det till ett filmmanus, se mer information nedan.
  3. 3
    Storyboard din film. Storyboarding drar ut skisser av vad du vill att dina filmade skott att se ut.
    • Det kan göras på ett makro skala, dra bara varje viktig scen eller övergång.
    • Det kan också göras på mikronivå, planera varje skott och kameravinkel-ens olika vinklar per skott. (Tänk scenen signaturen öppning i Matrix med Trinity.) Denna process gör en lång film gå smidigare. Du kan prova att fotografera utan storyboards, men det kommer inte bara hjälpa dig att visualisera din film, kommer det att hjälpa dig att förklara din vision till regissör och filmfotograf.
  4. 4
    Utveckla en estetik för din film. Eftersom filmer är visuellt, det är en bra idé att spendera lite tid på "look and feel" av filmen. Betrakta två filmer som ett exempel: Matrix igen, med sitt monokromatiskt, gul-grön ton i hela, vilket förstärks känslan av att vara "digitaliserad", och A Scanner Darkly av Richard Linklater, som Rotoscoped och hade en unik och minnesvärd look tecknade verkligheten till den. Här är några andra områden att beakta.
    • Skytte style: Vill du att din film att presentera släta, sakkunnigt redigerade skott, eller en grov, handhållen kamera look? Det är allt som finns att göra. Till exempel titta på Melancholia av Lars von Trier, öppna scener filmades med en super höghastighetskamera, som gör som en vätska, graciös slow motion. De flesta av resten av filmen är inspelad med en handhållen, eller "skakig cam," ange tonen för de känslomässiga och andliga konflikter som rippel genom filmen.
    • Kostym: Filmer starkt beroende kostymer för att kommunicera viktiga karaktärsdrag för betraktaren. Du behöver bara tänka Män i svart.
    • Scenografi: Hur vill du att inställningen för din film att titta? Kan du filma det i en verklig plats, eller kommer du att bygga ett set? De svepande panoramabilder av den stora skärmen epos av 60-talet och 70-talet förlitat sig på en kombination av öppna vidderna och studio-lot set. Scener från The Shining besköts en ski lodge i Oregon. Sköts på en kal scen, med bara förslag på byggnader som rekvisita Dogville.
    • Ljussättning: Vissa filmer har mjuka, nästan gauzy belysning som gör aktörerna och de uppsättningar ser betydligt mer tilltalande, och hela filmen mer drömlik, andra förespråkar en ljus stil som ser närmare verkligheten, och vissa människor pressa kanterna och gå för en riktigt hårt ljus som nästan skär. Kolla Domino med Keira Knightley.
  5. 5
    Montera en besättning. Din besättning kommer att hjälpa dig att översätta din vision till en film. Dessa är några positioner att tänka på:
    • Regissör: Regissören styr den kreativa aspekten av filmen, och är en viktig förbindelse mellan besättning och rösterna. Om detta är din film och din historia idé, och budgeten är blygsam, är regissören förmodligen du.
    • Filmfotograf, eller Director of Photography (DOP): Denna person är ansvarig för att se till att belysning och själva inspelningen av filmen går smidigt, samt beslutar med regissören hur varje skott bör utformas, ljus, och sköt. Han eller hon sköter belysningen och kamerateam (eller är det belysning och kamerateam, på en mindre film).
    • Rollsättare: Den rollsättare bestämmer vilka aktörer som är bäst lämpade för filmen, samt förhandla om kontrakt och scheman.
    • Ställ designer: Denna person är ansvarig för att se till att uppsättningarna överensstämmer med regissörens kreativa vision. Han eller hon kan också vara rekvisita herre (som ansvarar för de poster som fyller set).
    • Kamera operatör: Kameran Operatören gör själva inspelningen av filmen, som arbetar med kamerorna. På en liten produktion, skulle denna person vara också fotografen eller regissören-eller båda!
    • Sound man: Ljudet man kan vara en eller flera personer. Dialog måste registreras antingen i scenen, eller loopas in senare under produktion. Ljudeffekter, som lasrar zappa och helikoptrar exploderar, allt måste skapas, musik måste anskaffas, registreras, och blandade, och Foley (fotspår, läder gnisslar, krossade tallrikar, dörrar racketen) alla behöver genereras.
    • Kostym designer: På en stor produktion, skulle denna person väljer (och kanske sy) varje kostym som används i filmen. På mindre produktioner, är detta läge oftast samman med ett annat jobb.
    • Hår och makeup artist: Som namnet antyder är denna person som ansvarar för att få aktörerna i rätt frisyrer och smink för varje scen. På en liten produktion, kanske detta läge inte ens existerar.
    • Scripta: Manuset handledare är laddat med att se skådespelarna stannar på manus, och att kontinuiteten i filmen bibehålls. Han eller hon kan också spela in produktionen dagliga framsteg arbetar igenom manus. På en mindre produktion, kan detta slås samman med en annan ståndpunkt.
    • Klippning: När produktionen har svept, tar redaktören alla skott och kombinerar dem till befälhavaren. Han arbetar med regissören, hålla några tar och styckning andra. På en mindre film, kanske regissören hantera redigering.
    • Ljudläggning: The sound editor blandar musik, dialog, foley, och effekter. De flesta datorbaserade film-redigeringsprogram gör en viss marginal för ljudspår, men tillägg av en skicklig ingenjör rekommenderas starkt.
  6. 6
    Kasta din film. Människor i samhället kan fungera för skärmen krediter i låg-budget filmer. Naturligtvis skulle det vara fördelaktigt att ha ett välkänt namn huvudrollen i filmen.
    • Testa utbudet av dina skådespelare. Om du vet att en av dem kommer att behöva gråta i en sorglig scen, se till att han eller hon kan göra det innan ni kontrakt för projektet.
    • Undvik schemaläggningskonflikter. Se till att din aktörer kan vara tillgängliga on-set när du behöver dem.
  7. 7
    Klä uppsättningarna, eller spana en plats. Om du ska skjuta på plats, hitta det område du vill och se till att den är tillgänglig för filmning. Om du arbetar på en uppsättning, börja bygga och "dressing" (eller lägga till rekvisita) dem.
    • Om möjligt, med hjälp av verkliga placeringen är lättare. Det är enklare att filma i en diner än att göra ett rum ser ut som en.
  8. 8
    Samla och testa din utrustning. Åtminstone behöver du en videokamera. Du kommer förmodligen också att behöva ett stativ - för att montera kameran för stadiga bilder - belysningsutrustning, och ljudanläggning.
  9. 9
    Filma din film. De val du gör kommer att resultera i att skillnaden mellan en "egen film" eller en professionell film.
    • Vissa människor säger att skjuta flera tagningar från olika vinklar eftersom det kommer att bli mer intressant i slutändan. Det kommer säkert att ge redaktören något att tänka på!
    • Som en mycket allmän regel, professionella filmskapare filma varje scen i ett stort skott, medium skott och stänga av viktiga delar.
    • Dessutom är den typ av skott som de beslutar att ta bestäms av vilken känsla eller känslor som de försöker förmedla. Om du är under tidspress använda mer än en kamera. Följ 180 graders regeln.
  10. 10
    Redigera din film. Ta dina bilder till datorn, ladda upp filerna, sedan logga dem, identifiera vad shots fungerar. Sätt ihop en grov med dessa skott. Det sätt som du redigerar din film påverkar drastiskt hur filmen slutar titta och känna.
    • Att hoppa nedskärningar kommer att hålla betraktarens intresse och ange tonen för en actionfilm, men lång, kvardröjande skott har en kraftfull effekt också, men gjort illa detta kan vara väldigt tråkigt. Tänk början av Den gode, den onde och den fule.
    • Du kan också redigera på musik, vilket är ett snabbt och effektivt sätt att redigering, du kan också redigera på musik på en lugn del av filmen, genom att välja musik som ger den rätta stämningen.
    • Redigering mellan olika vinklar kan snabbt visa flera saker som händer i samma scen. Använd din redigering systemets split eller rakhyvel verktyg för att skapa mindre klipp från flera skott, och sedan mixa och matcha. Du får kläm på det snabbt, och med digital filmskapande, är dina misstag alltid sparas av Ångra.
    • Med övergångar en lös eller övertoning symboliserar tidens gång och en fade to black används när någon somnar eller i början och slutet av en film.
    • Den typ av redigeringsprogram du använder materia. För Windows använder Sony Vegas, Adobe Premiere (PC eller Mac), eller Avid Media Composer (PC eller Mac), för en Mac, använder iMovie eller FinalCut Pro.
  11. 11
    Lägg till ljudeffekter och musik. Se till att din musik strömmar med vad som händer under filmen på den andra. Musik ger filmen en känslomässig hållning. Det förändrar publikens känslor som ger dem en mer positiv syn på din film.
    • Du kan variera din musik, att få publiken att känna sig glad, ledsen, arg, rädd, spänd, etc.
    • Kom ihåg att om du planerar att distribuera en film med hjälp hittade musik kan orsaka problem, så det är bäst om du kan få musiken specialkomponerad för filmen, plus det finns många duktiga musiker där ute som skulle älska att få erfarenhet.
  12. 12
    Skapa titeln och krediter sekvenser. Du vill namnge din Filmteamet i slutet av filmen. Du kan också inkludera en lista över "tackar yous" till alla organisationer som var villiga att låta dig skjuta i sina anläggningar. Viktigast hålla det enkelt.
  13. 13
    Exportera filmen till ett digitalt format DVD.
  14. 14
    Gör en teaser eller trailer (tillval). Om du vill marknadsföra din film på nätet eller i andra teatrar, väljer bitar av det för en PR-trailer. Ge inte bort för mycket av handlingen, men försök att fånga betraktarens intresse.

Ytterligare information

Här är en lista över mer detaljerade Google artiklar som kan hjälpa dig att göra en film.

  1. 1
    Gör din film idé till ett manus. Hoppa anställa en annan författare att göra det åt dig.
  2. 2
    Storyboard din film. Det kommer att göra att skjuta en hel del enklare.
  3. 3
    Gör en film på billigt. Har du inte mycket av en budget? Denna artikel kan hjälpa.
  4. 4
    Ge kredit äras. Här är hur du lägger till ett kredit-sekvens till din film.
  5. 5
    Bygg dina egna uppsättningar. Denna artikel kan gå igenom varje steg.
  6. 6
    Gör en stumfilm. Vill du inte lägga tid eller pengar på ljudutrustning och dialog? Detta är rätt väg att gå.
  7. 7
    Gör din film i en vecka. Ont om tid? Använd den här artikeln för dag-för-dag schema.
  8. 8
    Gör en animerad film. Är dina idéer för kreativa för att fångas i verkliga livet? Försök animation istället.
  9. 9
    Kolla in denna sida för fler idéer. Möjligheterna är oändliga!

Tips

  • Innan filmar en scen, se till att din videokamera är laddad och är redo att köra. Att ha ett reservbatteri är en bra idé.
  • En film karaktär är starkt påverkat av kamerans rörelse. Om du vill ha en skräckfilm eller en våldsam film, rekommenderar vi att du använder en HD handhållen och skaka, ingen DVX. En DVX används vanligtvis för en smidig, dialog film.
  • Ljud och ljus är mycket viktigt: Bra ljud (lätt att förstå den som talar utan att höra fotografen andning, eller gata buller, till exempel) är kritisk. Bra belysning gör video / film watchable. Excellent "budget belysning" ingår: Skymning eller tidigt på morgonen, en dimmig eller mulen dag, och skugga (men endast när det finns en mörkare bakgrund.) En vit affisch styrelse eller aluminiumfolie kan användas för att studsa ljuset på den skuggade sidan av ansiktet. För mörkerskytte användning arbetslampor.
  • Försök göra den typ av film som du älskar att titta på ditt första projekt-du vara mycket mindre sannolikt att bli frustrerad under filming.The nyckeln till att förbli intresserade av någon konstnärligt projekt är att skapa något som du kan älska-eller åtminstone relatera till.
  • Se till att rösterna känner sina ledtrådar och när en scen filmas, se till att alla vet. Du vill inte att kliva in ett skott i onödan.
  • Innan du avslutar din film, få feedback på det från familj och vänner.
  • Titta på en massa filmer med ett kritiskt öga-inte så mycket att kritisera skådespeleri eller riktning, men för att förstå nyanser, stilar, hur ljud används, hur belysning används. Leta efter fel, alltför: för den spirande filmskapare, dessa är lysande. När du tittar på en film hemma, dra den filmen upp på IMDB. Nära botten finns ett avsnitt med rubriken "Visste du att?" som är laddad med trivia och goofs för nästan alla film-och TV-show där ute.
  • Se till att följa grundläggande filmande regler såsom regeln om tredjedelar (föreställa skärmen är uppdelad i vertikala tredjedelar och alltid ha en fokuspunkt eller vitala tecken i scenen i längst vänstra tredjedelen), detta gör det mycket mer intressant. Sällan är en karaktär i centrum av skärmen och göra filmen ser mycket mer professionellt i slutet.
  • Lägga till musik, men inte olagligt. Med andra ord kan du sätta musik i, men ge inte ut kopior. Om du gör det, kommer du att använda icke upphovsrättsskyddat material eller kontakta någon att få permission.No oavsett var du befinner dig finns det alltid oberoende musiker som skulle älska att få sina låtar i din film.
  • Inte hoppa rakt in i filma filmen. Ta tid med förproduktionen, annars din film kommer att vara svag och oprofessionellt söker. Se till att du tänker ut din budget och alla andra faktorer i denna film som måste ses över. Om du vill hoppa in i inspelningen direkt, kanske du inte vara beredd, och du filmen kommer att misslyckas. Det bästa sättet för att göra en film är att spendera en hel del tid på att skapa och utveckla din idé.
  • Om du använder dina vänner som skådespelare, se till att ha allting planerat. Detta sätt ingen tid slösas bort sitter runt och få någonting gjort.
  • Få bra skådespelare!
  • När du är klar med din film, dela den med världen. Om det är ett seriöst arbete, ta med den till filmfestivaler där den kan plockas upp. Om det är en liten, tillfälligt arbete, lägga upp den på internet för världen att se fritt. De är båda vägar till olika typer av berömmelse.
  • Ha en advokat läsa under något kontrakt innan du registrerar dem. Du kan underteckna bort rättigheterna till filmen.
  • Här är några kamera tips att tänka på:
    • Variera skott för räntor, men kan variera typen av skott, mellan bred, medium och närbild. Alltför många närbilder på en rad förvirrande. Börja med ett brett Etablera scenen (så att publiken vet var handlingen äger rum och vilken tid på dygnet, år eller årtusende är det), sedan variera medelstora och närbild skott. Håll konstig synvinkel (POV) skott till ett minimum om du inte försöker att skrämma tittaren.
    • Panorering (flyttar kameran i sidled) rekommenderas inte. Men om du måste, panorera i vidvinkel, och har en anledning till pannan (följer en person som går igenom scenen eller panorera vad skådespelaren på skärmen tittar på). Avsluta pannan på föremålet för pannan. Om din panna är utformad för att visa Golden Gate bron, det är då orsaken till pannan. Inte panorera inte fram och tillbaka.
    • Försök att undvika att filma en film i first-person-där kameran fungerar som ögat av huvudpersonen. Dessa filmer hamna ser billigt och oftast är inte mycket av en hit med publiken.
    • Veta när man ska bryta mot reglerna: överväga The Blair Witch Project, som sköts nästan helt första personen, som gav det en "billig, hemmagjord" effekt som verkligen hjälpte till att göra det så mycket mer skrämmande.
    • Försök att undvika att luta kameran, eller gör det sparsamt.
    • Gör inte snygga kamerarörelser utan extra utrustning såsom en Steadicam.
    • Försök upprättandet skott. Du kan också, om de tillåts, stå på en byggnad i en stad och video hela staden, men upprättandet skott behöver inte vara av en stad kan det vara en byggnad, skylt eller något som fastställer platsen.
  • Filmen behöver inte vara påhittad. Även om du vill göra en dokumentär, börjar processen med en idé eller fråga. Tänk om de ämnen du är intresserad av, eller en brännande fråga som du alltid har haft, och utforska det. (Processen att filma en dokumentär är lite annorlunda från att göra en fiktiv film.
  • Om du fotograferar en dokumentär, du förmodligen inte kommer att spendera tid på att utveckla ett manus eller storyboards. Istället kom upp med en idé, sätta upp mål för fotografering såsom vad är syftet med denna film? Vilken publik kommer det vädjar till? Vilka nya perspektiv du ger. Ställ ut för att fånga så mycket bilder som du kan, och fokusera på redigering och andra processer efter framställningen (t.ex. lägga till musik).
  • Din första filmen kommer inte att bli fantastiskt så var inte överambitiös, arbete i ditt sätt.
  • Du behöver inte nödvändigtvis att planera varje detalj av filmen. Vet bara tomten och manuset, och lite tillägg är inte dåligt. Improvisation kan ge filmen en mer realistisk och fräsch look, om skådespelaren gör ett bra jobb med det.
  • Se till att alla dina aktörer vet exakt vad de ska göra.
  • När du filmar i solen, stå så långt bort som möjligt så att skuggorna inte blir ett problem.

Varningar

  • Lägg inte i skämt om de inte är nödvändiga, eller om de är i dålig smak. Det kan lätt förstöra den konstnärliga aspekten. Om det inte är en film om dålig smak och oförskämd skämt. I så fall eschew uppriktighet.
  • Om filma i en verklig plats som inte tillhör dig, såsom en diner, be ägaren eller en anställd / chef om lov först. Detta skulle säkerställa att saker görs lagligt, är det korrekt förfarande följs, och för att undvika eventuella förseningar eller komplikationer med fotograferingen. Alltid få skriftligt tillstånd så det finns inga frågor senare.
  • Stjäl inte idéer när du skriver manuset. Se till att idéer är allt ditt eget och så original som möjligt.Du inte har budget att Hollywood gör så det enda sättet du kan stå ut är att vara unik.
  • Se till att när du kastar dina skådespelare, de är alla engagerade i arbetet att vara en framgång. Annars kanske en skådespelare som inte är villig att samarbeta äventyra resultatet av filmen. Se också till att du valde rätt skådespelare som passar rollerna, eftersom detta skulle skapa en enorm inverkan på filmens slutresultatet. Behandla dina skådespelare med respekt, som någon negativ luft eller spänning skulle säkert påverka inspelningen processen. Det kommer också att påverka din förmåga att anställa fler aktörer i framtiden.
  • Ta en massa bilder under filmningen.

Saker du behöver

  • En idé
  • Ett skript
  • En videokamera
  • Ett filmteam
  • Skådespelare
  • Annan teknisk utrustning
  • En plats att filma
  • Pengar
  • Ett redigeringsprogram
  • En storyboard