Wku

Hur man förstå objektorienterad programmering

Förstå objektorienterad programmering kan vara en svår uppgift oavsett vilket språk du använder. Däremot kan förstå den underliggande konceptet gör programmatisk förståelse och användning mycket lättare.

Steg

Hur man förstå objektorienterad programmering. Förstå att det i allmänhet finns tre huvudsakliga delar till objektorienterad programmering.
Hur man förstå objektorienterad programmering. Förstå att det i allmänhet finns tre huvudsakliga delar till objektorienterad programmering.
  1. 1
    Förstå att det i allmänhet finns tre huvudsakliga delar till objektorienterad programmering. Dessa är abstraktion, Arv och Inkapsling.
  2. 2
    I objektorienterade programmeringsspråk, är program som utformats enligt konceptet av objekt, där varje objekt innehåller sin egen uppsättning variabler för att lagra data om eller relevant för det objektet, och funktioner att utföra åtgärder (som att mata ut text eller göra ett API-anrop till operativsystemet), utföra beräkningar, lägga till data till variabler inuti objektet, osv. Detta kontrasterar med strukturerad programmering språk, i vilka program som är utformade med samlingar av funktioner som kallas i olika delar av programmet, mer som ett manus eller jobb listan.
  3. 3
    Objekt representerar olika saker i ett program, som en fyrkant. Detta kallas Abstraktion. Ett föremål för en fyrkant i ett matte program skulle ha en uppsättning variabler, längd och bredd, som bara kan nås av funktionerna i objektet. Detta kallas Inkapsling. Detta koncept reducerar risken för "bryta" något vid programmering, som när den görs rätt bara själva objektet kan direkt manipulera sina variabler, så felsökning problem är lättare. Nästa del av ett objekt, funktioner, representerar saker att objektet kan göra eller sätt att interagera med det. I fallet med den fyrkantiga objektet, skulle en funktion som kallas "område" beräkna området av kvadraten objektet representerar, hjälp av innehållet i längden och variablerna bredd i objektet. Dessa variabler kan redan innehålla längden och bredden på torget, i det fall de inte kan området fungera också ta användarens input för längden och bredden av torget objektet representerar, och sedan beräkna område baserat på användarens input.
  4. 4
    I det fall ett matte program avsedda för att beräkna området inte bara rutor, men andra former, till exempel en cirkel, "arv" skulle användas. Arv är när ett objekt skapas utifrån ett annat objekt, så därför är det "ärver" alla sina variabler och funktioner. Till exempel skulle en förlängning av tidigare fyrkantiga området beräkningsprogram har ett huvudsyfte, som kallas en polygon. I geometri, är en polygon i grunden en "sluten form", dvs en kvadrat, triangel, cirkel, kub, etc. Alla polygoner kan ha sitt område beräknas, bara sättet att uppnå sådan är annorlunda. Så i vårt program, skulle polygonobjekt har längd och bredd variabler, och ett område funktion. Eftersom en polygon är egentligen inte en form, men en klass av former, skulle området funktionen inte göra något. När du vill skapa ett objekt för en viss typ av polygon (dvs. en triangel), skulle du använda arv för att skapa objektet med alla egenskaper för sin "förälder", den polygonobjekt. Du skulle då citera åtgärder området funktionen ärvt skulle utföra. Detta kallas "Arv". Det är mycket vettigare när det handlar om stora program, där föremål vanligtvis innehåller massor av rader kod, där skriva ett föremål som liknar en annan skulle vara tråkiga och meningslösa, när arv kan användas för att få samma egenskaper och metoder i moderbolaget objekt.
  5. 5
    Många programmerare har svårt att bestämma vilka programmeringsspråk att använda. I objektorienterad programmering, de två stora språken är Java och C + +. Båda är bra språk för olika saker. Många människor kommer att försöka och säga att man är bra och andra är dåliga, men du bör prova båda och bestäm själv vilken du gillar mer.

Tips

  • Beroende på programmeringsspråk, fungerar programmeraren inte vill ärvas av "barn" objekt kan manuellt undantas med ett specifikt sökord.
  • Inte fastna på det språk krig, bestämma vilket språk du vill att programmet i de flesta, som programmering i ett språk som du tycker är tråkigt eller ofullständig kan vara jobbigt och bara ett jobb, och inte kul.

Varningar

  • Lära denna nya programperioden stil kommer att ta tid, och det kan ta ett tag innan du fullt "få det."
  • Detta hur-till är bara en början till objektorienterad programmering. För att fullt ut förstå denna programmering stil, måste du använda ett programmeringsspråk som till fullo stöder objektorienterad programmering - Ruby, Java, Python, C #, VB.NET och Delphi är bra val.

Saker du behöver

  • Ett objektorienterat programmeringsspråk.