Wku

Hur man använder konsolen i TES3: Morrowind

Konsolen är ett kraftfullt verktyg som du kan manipulera spelvärlden för att passa dig. Men med stor makt kommer stort ansvar. Yours är att lära sig att använda konsolen innan du skruva upp någonting dåligt. Men låt dig inte skrämmas - det är verkligen inte så svårt att lära sig om man bara gör ett fåtal i taget.

Steg

Hur man använder konsolen i TES3: Morrowind. Förstå att om du inte kan klicka på ett objekt för att markera det, måste du använda ett objekts ID i konsolen istället för dess namn.
Hur man använder konsolen i TES3: Morrowind. Förstå att om du inte kan klicka på ett objekt för att markera det, måste du använda ett objekts ID i konsolen istället för dess namn.
  1. 1
    Förstå att om du inte kan klicka på ett objekt för att markera det, måste du använda ett objekts ID i konsolen istället för dess namn. Namnet är vad du ser när du tittar på föremål i spelet. ID är vad du ser när du klickar på den med konsolen. Du bör också förstå att spelet inte ladda varje plats på en gång eftersom det skulle göra spelet väldigt långsam. Varje hus (och ibland separata rum) är en liten separat egen värld, som kallas en "cell". Några exempel på invändiga celler: 'Balmora, Dorisa Darvel: Bookseller' 'Seyda Neen, Fargoth House' 'Sadrith Mora, Wolverine Hall:. Fighters Guild " Utsidan av världen är också uppdelad i yttre celler. Yttre celler behöver inte nödvändigtvis unika namn. Balmora, till exempel, är faktiskt fyra separata celler.
  2. 2
    Öppna konsolen och starta spelet genom att trycka på knappen till vänster om '1 'på tangentbordet. På en standard QWERTY-tangentbord, är detta '~' (eller '¬' i den brittiska versionen). Du kan högerklicka utanför konsolen för att fortsätta spela med konsolen öppen. Men om du gör det kommer du inte att kunna skriva i konsolen medan du spelar.
  3. 3
    Välja ett objekt kommer att berätta konsolen att ställa denna karaktärs statistik eller för att lägga till 15 flaskor till denna låda. För att välja ett objekt, öppna konsolen och klicka på den. Om du inte kan klicka på den, måste du veta dess ID att använda konsolen om det, och skriva det så här: object_id-> kommandot. För att välja spelare, antingen hit "fliken" för att växla till tredje persons vy och klickar på dig själv, eller typ spelare-> kommandot object_id-> kommandot.>.
  4. 4
    Observera att det finns flera olika typer av konsolkommandon:
    • Växla kommandon. Dessa tur olika lägen och alternativ i spelet på och av.
    • Getvariable, setvariable och modvariable kommandon. Dessa kommer att visa och ställa in spelaren eller andra karaktärernas statistik till ett visst antal.
    • Visa och ange kommandon. I likhet med ovan, men används för globala variabler. En global variabel är ett numeriskt värde som används för att identifiera ett antal saker och ändras med hjälp av skript eller dialog.
    • AddItem och removeItem kommandon. Dessa lägger till objekt i inventeringen av det valda tecknet, varelse eller container.
    • Addspell och removespell kommandon. Dessa lägg trollformler till tecken "eller varelser 'menyer magi.
    • Getpos och setpos kommandon. Dessa berättar där objekten finns på X, Y och Z-axeln, och tillåter dig att sätta dem på olika platser på dessa axlar.
    • Inaktivera och aktivera kommandon. Dessa avlägsna föremål från spelet, och placera dem tillbaka i spelet om du bestämmer dig för att behålla dem.
    • Placeat kommandon. Dessa placerar ett nytt objekt i spelvärlden, samordnar exakt poisition bygger ut i förhållande till det valda objektet.
    • Positioncell kommandon. Dessa flyttar faktiskt föremål förutom spelaren till en viss position i en annan cell.
    • Centeroncell och centeronexterior kommandon. Dessa kommer omedelbart teleportera spelaren till andra platser i spelet.
    • Testcells kommandon. Dessa teleportera spelaren till varje cell i alfabetisk ordning.
    • AI-kommandon. Dessa används på varelser och karaktärer för att få dem att göra saker.
    • Changeweather kommandon. Dessa tillåter dig att ändra vädret för en viss region.
    • Journal kommandon. Dessa gör att du kan manipulera din karaktärs dagbok. Alla journalanteckningar har indextal och ämnen journal. Du måste veta både att använda dessa kommandon.
    • Andra kommandon. Kommandon som inte passar i någon annan kategori.
  5. 5
    Växla kommandon: Dessa används för att aktivera inställningarna på och av i spelet. De flesta av dem har korta former (t.ex. ToggleDebugText = TBT). Om du vill använda dessa kommandon, skriver ett kommando eller dess kortform i konsolen och tryck 'enter. " Det kommer att återkomma med en liten linje för att berätta om du precis har aktiverat inställningen på eller av. För att stänga av den, skriver du samma kommando igen.
    • Toggleborders - Detta växlar gränserna mellan yttre celler. Gränserna visas som glödande gula och svarta linjer på marken. Detta är användbart om du är långt ute i vildmarken men fortfarande tekniskt i en stad och behöver sova så ni får sova så fort du är förbi gränserna, även om det inte berätta att du är ute på staden. Du kan också använda "TB" för detta kommando.
    • Togglecollision - Detta gör att du kan gå någonstans. Du kommer att gå i den riktning du pekade även rakt upp eller genom golvet. Du kan också använda "TC" för detta kommando.
    • Togglecollisionboxes - Detta växlar rutor som visas runt objekt för att visa dig var kollisionen börjar för objekten. (Tänk på det här sättet: de osynliga rutorna var redan där, men nu kan du se dem.) Du kan också använda "TCB" för detta kommando.
    • Toggledebugtext - Detta växlar om spelet visar felsökningsinformation på skärmen. Du kan också använda "TDT" för detta kommando.
    • Togglefogofwar - Detta växlar "svärta" omfattar områden på kartan som du ännu inte har täckt. Du kan också använda "TFOW" för detta kommando.
    • Togglefullhelp - Detta gör att du kan se statistik för ett objekt inte regelbundet ses under spelet, till exempel vem som äger det eller vad script det har på den. Du kan också använda "TFH" för detta kommando.
    • Togglegodmode - Detta kommer att tillåta dig att vara "oövervinnelig." Varelser och människor, om de attackerar er, inte kommer att kunna träffa dig. Du kan också använda "TGM" för detta kommando.
    • Togglekillstats - Detta växlar möjligheten att kunna se statistik för fiender när du öppnar en konsol. Det kommer att berätta vad du dödat och hur många varelser du har dödat i hela spelet. Du kan också använda "TKS" för detta kommando. Se 'ToggleStats.'
    • Togglemenus - Detta kommer att stänga menyerna. Detta inkluderar de små saker du ser när du spelar spelet, de menyer du ser efter "paus" i listan du får efter att ha visat Esc och konsolen. Att slå på dem igen, slog konsolen knappen två gånger. Du kan också använda "TM" för detta kommando.
    • Togglepathgrid - Detta växlar huruvida banan nät visas. Path galler programmeras in i spelet för icke-spelare tecken att gå på när de inte attackerar. Du kan också använda TPG för detta kommando.
    • Togglesky - Detta kommer att sätta på eller stänga av vädret, solen, månar, himlen konsistens, natt och dag... och ersätter himlen med ett tomt svart hål. Du kan också använda "TS" för detta kommando.
    • Togglestats - Detta gör ToggleKillStats, ToggleDialogueStats, ToggleMagicStats och ToggleCombatStats samtidigt. Du kan också använda "TS" för detta kommando.
    • Togglewireframe - Detta ändrar om du ser texturer av ett föremål, eller bara maskorna. Tänk på det här sättet: Varje objekt är ett metallnät som täcks av en textur. Du kan också använda "TWF" för detta kommando.
    • Toggleworld - Detta växlar huruvida eller inte spelet renderar något annat än spelaren. I icke-techie talar: det gör allting men spelaren osynliga, inklusive marken. Allt du kan se är himlen och om du tittar ner riktigt långt, vatten. Du kan också använda "TW" för detta kommando.
  6. 6
    Getvariable, setvariable och modvariable kommandon: Dessa kan du visa och ändra statistik för spelare och andra tecken. De visade siffrorna är desamma som du ser när du pausar spelet och se vad dina kunskaper är, till exempel din Alchemy kan vara 28, om du är en amatör, eller 78, om du är en professionell alkemist. Om du vill använda dessa kommandon, välj den person vars variabel du vill se eller ändra och skriv Getvariable eller Setvariable #. Till exempel kommer Getillusion visa en karaktärs illusion skicklighet, Setillusion 50 GetIllusion> kommer in en karaktärs illusion till 50, och Modillusion 10 höjer en karaktärs illusion skicklighet med 10 poäng (du kan också använda negativa tal).
    Även om du kan ändra alla de numeriska statistik som du ser på din egen meny, för icke-spelare tecken kan du också ändra:
    • Disposition - hur mycket de gillar dig. När du pratar med dem, är det blå fältet ovanför listan med ämnen att prata om sin läggning. Det kan variera från 0 till 100.
    • Kämpa - hur sannolikt det är att attackera dig.
    • Fly - hur sannolikt det är att springa ifrån dig.
    • Larm - hur sannolikt det är att flippa ut om du stjäla något.
    • Hej - maximalt avstånd från dem du kan vara innan de vänder sig till dig och säga hej. ("Hej" inte nödvändigtvis betyda "Hej," de kan säga "Vad är det här gäller, [spelarens race]?" Eller "Jag är en upptagen kille, så om du kunde skynda upp detta" eller "Rör" eller några hundra andra saker.
    • Hälsa - GetHealth kommer tillbaka hur mycket hälsa karaktär har för närvarande. SetHealth ställer karaktärens maximal hälsa till ett visst antal, och ange deras nuvarande hälsa till det numret. ModHealth höjer karaktärens nuvarande hälsa genom det numret.
    • Magicka - fungerar på samma sätt som hälsa, endast med trötthet.
    • Trötthet - fungerar på samma sätt som hälso-eller Magicka, bara med trötthet.
    • Blightdisease - 1 om varelsen / karaktär har en tragik sjukdom, 0 om inte
    • Commondisease - 1 om varelsen / karaktär har en vanlig sjukdom, 0 om inte
    • Skala - decimaltal för hur stort objektet är jämfört med hur stor den är som standard. 1 är standard.
    • Chameleon - procentsats för hur mycket "kameleont" effekt varelsen / karaktär har för närvarande.
    • Förlamning - 1 om varelsen / tecknet är förlamad, 0 om inte
    • Resist_____ - som ResistBlight, ResistFrost, etc. Detta är hur resistent syftet är att en specifik sak.
    • Waterbreathing 1 om varelsen / tecken kan andas vatten, 0 om inte
    • Waterwalking - 1 om varelsen / tecknet kan gå på vatten, 0 om inte
    • Invisible - 1 om varelsen / tecknet är osynlig, 0 om inte
    • Exempel: "Caius cossades" -> setdisposition 100, player-> setspeechcraft 100
  7. 7
    Visa och ange kommandon: Dessa display och ändra globala variabler. Du behöver inte välja något. Skriv show glob_var eller ställa glob_var på #. Glob_var innebär den globala variabeln ställas in och # representerar vad du kommer att ställa in den till.
    • Exempel: Visa glob_var, som glob_var till 21.
  8. 8
    AddItem och removeItem kommandon: Dessa lägga till och ta bort objekt till och från det markerade objektets lager. Detta fungerar endast för containrar, varelser och karaktärer. Först måste du markera containern, varelse eller karaktär vars inventering kommer du att lägga till eller ta bort föremålet till eller från. Sedan object_id typ addItem object_id # eller removeItem # och tryck "Enter". Den # kommer att vara hur många objekt som du vill lägga till eller ta bort.
    • Exempel: "Caius cossades" -> addItem light_com_candle_08 1, spelare-> addItem gold_001 5, "divayth FYR" -> removeItem "daedric dolk" 1
  9. 9
    Addspell och removespell kommandon: Dessa lägga till och ta bort trollformler till valda tecknet eller varelse. Dessa liknar addItem och removeItem, bara du behöver inte lägga det antal trollformler som det är bara en besvärjelse. Du måste markera ett objekt, skriv sedan Addspell spell_id eller Removespell spell_id.
    • Exempel: player-> addspell "Balyna lugnande balsam", "edwinna elbert" -> removespell "Dragon skin"
  10. 10
    Getpos och setpos kommandon: Dessa shower och ändra placeringen av ett objekt på x, y eller z-axeln. Tänk på x-och y som longitud och latitud, och z som höjd. Markera ett objekt och getpos typ A. Emellertid måste "a" i detta exempel ersättas av x, y, eller z för att visa den axel som du menar. Detta kommer att returnera ett tal som är objektets placering på vilken axel du skrev. Om du vill ändra axeln, markera ett objekt och typ setPos en #. (Återigen måste "a" ersättas med x, y, eller z.)
    • Exempel: furn_bone_skull_01-> setPos z 2048, misc_uni_pillow_01-> getpos y
  11. 11
    Inaktivera och aktivera kommandon: Dessa tar bort ett objekt från världen, och lägger tillbaka den om du valt att behålla den. Att inaktivera ett objekt, markerar du den och skriver Inaktivera. För att aktivera det igen, se till att det fortfarande är markerat och typ Aktivera Avaktivera.>. Du kan inte aktivera objekt om de inte har inaktiverats först.
    • Exempel: "dorisa Darvel" -> Avaktivera omedelbart följt av "dorisa Darvel" -> aktivera
  12. 12
    Placeat kommandon: Dessa ställer nya objekt i den aktuella cellen i förhållande till andra objekt. Först måste du markera ett objekt att basera det nya objektets position off, då typ Placeatme object_id # x # y # z #. Det första numret kommer att vara hur många objekt du vill placera. Vanligtvis är detta 1 eller du får ett antal nya objekt som är alla på samma plats. Den x #, y # och z menar # hur långt från det ursprungliga objektet längs varje axel det nya objektet visas. Du kan också använda Placeatpc object_id, # x # y # z # att placera objekt i spelet i förhållande till spelaren.
    • Exempel: Placeatpc scamp_creeper 1 256 0 0, scamp_creeper-> PlaceAtMe "Imperial Guard" 1 0 0 0
  13. 13
    Positioncell kommandon: Dessa kommer att placera ett objekt som redan finns i världen till en viss plats i en viss cell. Du måste välja ett objekt att röra sig, då typ Positioncell x # y # z # rotation "cell namn". För enkelhetens skull behöver du inte ställa in rotation av objektet och kan skriva 0 i stället. I detta exempel x #, y # och z representerar # positionen längs x, y och z-axel objektet ska visas.
    • Exempel: Spelare-> positioncell 2816.406 7016.756 4306.963 180 "ashmelech"
  14. 14
    Centeroncell och centeronexterior kommandon: Dessa kommer att teleportera spelaren direkt till centrum av varje cell i spelet. Det är ingen större skillnad mellan de två kommandon förutom att CenterOnExterior fungerar bara för yttre celler. För att göra detta: typ Centeroncell "cell namn". Du kan också skriva "COC" eller "COE" för dessa kommandon.
    • Exempel: centeroncell "Caldera, Shenk s skyffel"
  15. 15
    Testcells kommandon: Dessa kommer att teleportera spelaren snabbt genom olika celler i spelet. För att använda dessa, typ Testcells, Testinteriorcells TestCells,> eller Testthreadcells. TestCells kommer teleportera spelaren till varje cell i alfabetisk ordning. TestInteriorCells kommer att göra detsamma, men kommer endast att använda inre celler. TestThreadCells kommer bara göra yttre celler, i slumpmässig (?) Ordning. Du kan också skriva Stopcelltest eller SCT medan testerna pågår för att stoppa dem.
  16. 16
    AI-kommandon: dessa används för att manipulera AI karaktärer och varelser. Du använder dessa kommandon genom att välja en karaktär till kommando, sedan skriva kommandot. Det finns ett antal olika AI-kommandon:
    • Aiwander - Är dessa skrivas så här: Aiwander # # #. Dessa orsakar karaktären att vandra slumpmässigt på väg galler. Den första siffran är hur långt från den plats de nu karaktären kommer att vandra. Den andra siffran står för hur länge de kommer att göra detta för innan vi går vidare till nästa sak de måste göra. (För att få dem att vandra så här oändligt, skriv bara 0 ".) Den tredje siffran kommer att säga vad specifik tid i spelet kommer de att börja göra detta. (. För att få dem att starta omedelbart, använd en 0) Ytterligare siffror kan fastna i slutet av det här kommandot för vad chans de har att stanna och göra var och en av de "idle" motioner - skrapa huvudet och stirrade på sina händer, etc. Detta gör att du kan göra tomgång 2 till 9. Om tecknet har en animering (såsom de dansande flickor vid Desele s i Suran), kommer detta att vara Idle 9. Om dessa är alla satt till 0, eller helt enkelt lämnas ut kommandot, kommer de att göra ingen tomgång rörelser och ständigt gå omkring utan att stanna.
    • Aifollow - Detta kommer att göra tecknet / varelsen följa en viss karaktär / varelse till en viss plats. Välj först objekt som kommer att följa ett annat objekt och typ Aifollow object_id # x # y # z # AIFollow>. Object_id är ID för karaktär eller varelse som den valda kommer att följa. Den första siffran är hur länge de kommer att följa efter och de tre sista är xyz-koordinater på vilka de kommer att sluta efter objektet.
    • Aitravel - Detta gör det valda charactr varelse / tecken resa till en viss plats inom cellen. Du måste typ Aitravel x # y # z #. De tre siffrorna är xyz-koordinater till destinationen.
    • Aiescort - Fungerar som AIFollow, förutom att du väljer den person / varelse som kommer att följas och mata den person / varelse som kommer att följa.
    • Aiescortcell - Detta gör att AIEscort att arbeta i olika celler. (Du måste dock starta i en yttre cell och destinationen måste vara en yttre cell.) Kommandot är Aiescortcell object_id "cell namn" # x # y # z #. Det är precis som AIEscort, förutom att den har cellens namn i mitten av det.
  17. 17
    Changeweather kommandon: Dessa kommer att ändra vädret för en viss region. Du måste veta namnen på regionerna att ändra vädret. Regioner är saker som "West Gash Region", "Bitter Coast regionen", etc. Alla städer också har region-ID, som du inte kan se i spelet så måste du bara gissa baserat på det område de är i. Detta är vad du måste skriva: Changeweather "region" #. Numret kommer att innebära:
    • 0 = Rensa
    • 1 = molnigt
    • 2 = Dimmig
    • 3 = Klart
    • 4 = Rain
    • 5 = åska
    • 6 = Ash
    • 7 = Blight
  18. 18
    Journal kommandon: Dessa gör att du kan ändra spelarens journal. Du måste känna till Journal-ID och indextalet för att använda dessa kommandon. För att hitta dessa ut, måste du titta i Construction Set.
    • Getjournalindex - Detta kommer att berätta indexet antalet den senaste dagboksanteckning av detta index. Skriv här: Getjournalindex journal_id.
    • Tidskrift eller Setjournalindex - dessa kommer att lägga till ytterligare en journalanteckning. Du måste skriva det här: Journal journal_id # eller Setjournalindex journal_id #. Den # är numret av tidskriften posten.
  19. 19
    Andra kommandon: Detta är kommandon som inte riktigt passar in i andra kategorier.
    • Filljournal - Detta kommer att ge spelaren varje verifikat i spelet. Varnas eftersom det tar ett tag, och det kommer att göra uppdragen i spelet ospelbar efteråt.
    • Fillmap - Detta kommer att visa alla städer, unika celler etc. på världskartan.
    • Fixme - Detta flyttar spelaren 128 enheter fram emot. Användbart om du få "fastnar".
    • Fadeto # - Detta kommer att blekna skärmen svart. Numret är den procent som är svart.
    • Resetactors - Detta kommer att sätta alla icke-spelbara karaktärer i sina utgångslägen med den ursprungliga AI.
    • Startcombat char_id - Detta gör det valda tecknet eller varelse attackera karaktären eller varelse som anges i char_ID.
    • utrusta object_id - Tvingar valda tecknet att utrusta objektet. De måste ha en i sina register för att detta ska fungera.
    • Adjö - Tvingar datorn att avsluta dialogen.
    • Drop object_id - Gör det markerade objektet släppa object_id.
    • Face x # y # - gör varelsen eller karaktär blick mot xy-koordinater för en stund.
    • Forcegreeting - Gör den markerade tecknet prata med dig, oavsett vilken cell du är i eller hur långt bort du är.
    • Forcejump - Tvingar valt tecken att hoppa på plats. För att åtgärda detta, typ Clearforcejump.
    • Forcemovejump - Tvingar valt tecken att hoppa istället för gå. För att åtgärda detta, typ Clearforcemovejump.
    • Forcerun - Tvingar valda tecknet att köra istället för promenad. För att åtgärda detta, skriver ClearForceRun.
    • Forcesneak - Tvingar valda tecknet att smyga i stället för promenad. För att åtgärda detta, skriver Clearforcesneak.
    • Getsquareroot # - Beräknar kvadratroten av numret.
    • Lås # - Låser det valda dörr eller container. Numret representerar låset nivå.
    • Lås - Låser det valda dörr eller container.
    • Random # - Genererar ett slumptal mellan 0 och # + 1.
    • Enableracemenu - Öppnar ras / utseende skärmen för val. Men detta kommer ofta gör du utrusta slumpmässiga saker. Se till att du sparar i förväg.

Tips

  • För att komma till de provceller: COC toddtest, COC "tecknet grejer wonderland", COC "Röran Warehouse - Allt ska bort!
  • Om du skriver en cell-ID, objekt-ID, pass ID, variabel, attribut etc. med mellanslag, måste det ha "citat" runt det eller det räknas bara det första ordet.. T.ex. "Caius cossades" -> addItem ingred_willow_anther_01 1 skall> kommer att lägga en Willow Anther till Caius Cossades inventering, men Caius cossades-> addItem ingred_willow_anther_01 1 kommer att få spelet att försöka lägga ett Willow Anther till inventering av en som kallas objekt " Caius ", som, naturligtvis, inte existerar i det unmodded spelet. Du kommer att få ett felmeddelande, och Caius Cossades kommer inte få någon Willow Anther.
  • För att få en varelse eller NPC att sluta attackera dig: välj och Stopcombat omedelbart följt Setfight 0 StopCombat>.
  • För att välja ett objekt, måste du vara i samma cell. När du använder object_id-> metod, måste det finnas endast ett objekt med detta ID i cellen.
  • Kommatecken mellan olika ord i ett kommando kan användas utan skadeverkningar. (Ex. placeAtPC, "Caius Cossades", 1, 128, 0, kommer 180 fungerar på samma sätt som placeAtPC "Caius Cossades" 1 128 0 180.
  • RemoveSpell fungerar även för sjukdomar.
  • För att få mer tid att fatta ett beslut i dialog: Adjö då valet visas. Men se till att du inte får en journalanteckning när frågade valet eller det kommer att bryta jakten.
  • För att höja en armé av onda skelett zombies: Placeatpc "skeleton_summon" 1 128 0 0, upprepa tills du har alla de du vill, välja och Aifollow spelare 0 0 0 0 på varje av dem
  • Du kan få ID för ett objekt genom att a) ser i Construction Set eller b) att hitta objektet i spelet och välja den i konsolen, och sedan komma ihåg det ID som visas längst upp på mittkonsolen.
  • Konsolen är inte skiftlägeskänsliga, vilket betyder "SetVariable verk som" setvariable "som fungerar som" SeTvArIaBlE ".

Varningar

  • ToggleCollision fungerar för andra tecken också, och människor kan gå igenom väggar och fastna.
  • AddItem och removeItem kommer att påverka alla objekt i spelet med samma ID. Till exempel är varje Ash Slave kallas "ash_slave ', och om du ger en Ash Slav en Daedric Longsword, kommer varje Ash Slave har nu en Daedric Longsword. Detsamma gäller för AddSpell och RemoveSpell.
  • Ändra Fight, Fly, Alarm, och Hej för ett objekt ändras också alla objekt i spelet med samma ID. Till exempel kommer att göra Ash Slav som används i ovanstående har l33t longsword skillz genom att ändra dess långt blad skicklighet att 100 göra varje Ash Slave har l33t longsword skillz.
  • Att säga "adjö" när du gör val kommer ibland blockera dig från att slutföra uppdrag om det finns en dagboksanteckning du får när du presenteras med valet.
  • Messing med tidskriften kan blockera dig från att slutföra uppdrag.
  • Spara aldrig efter att ha använt PlaceAt kommandon för att skapa en kopia av dig själv. Detta kommer att orsaka problem med spelet.