Wku

Hur beatbox

Beatboxing är inte så annorlunda från normala mänskligt tal. Du har bara att börja utveckla en rytmisk känsla och man måste betona uttal av vissa bokstäver och vokaler tills du kan prata i beatbox språket. Här är hur du kommer igång.

Steg

Hur beatbox. Öva den klassiska bastrumman {b}.
Hur beatbox. Öva den klassiska bastrumman {b}.

Grundläggande beatbox tekniker

För att komma igång, bör du behärska de tre grundläggande ljudet av beatboxing: den klassiska bastrumman {b}, hi-hat {T} och den klassiska virveltrumma {p} eller {pf}. Öva kombinerar ljuden i en 8-beat rytm så här: {bt pf t / bt pf T} eller {bt pf t / bb pf t}. Se till att få rätt timing. Börja långsamt och bygga upp fart senare.

  1. 1
    Öva den klassiska bastrumman {b} det enklaste sättet att göra det klassiska bastrumman är att säga bokstaven "b".
    För att göra det låter starkare och punchier, måste du göra vad som kallas en läpp svängning. Det är där du låter luften vibrerar genom dina läppar - ". Blåser en hallon" lite som När du kan göra detta, gör du en mycket kort läpp svängning.
    • Göra B låter som om du säger B från ordet bogus.
    • Den här gången, med läpparna slutna, låt trycket byggs upp.
    • Du måste kontrollera frisättningen av dina läppar precis tillräckligt för att låta dem vibrera för en kort tid.
  2. 2
    Därefter försöker och duplicera hi-hat {t}
    • Gör en enkel "ts" ljud men har dina tänder stängd eller lätt stängd.
    • Flytta spetsen på tungan framåt bakom dina framtänder för en tunn mössa ljud och den traditionella t positionen för en tung hatt ljud.
    • open {ts}
    • Gör en enkel t ljud men har dina tänder lätt stängda.
    • Flytta spetsen på tungan framåt bakom dina framtänder för en tunn mössa ljud och den traditionella t positionen för en tung hatt ljud.
    • Breath ut längre för att skapa det öppna hat ljudet.
      Du kan också göra successiva hi-hattar genom att göra en "tktktktk" ljud, mid-back av tungan för att göra det "k" ljud. Du kan göra en öppen hi-hat ljud genom att dra ut den andan i "ts" hi-hat, så det är mer som "tssss" för en mer realistisk öppen hatt ljud. Ett annat sätt att producera en realistisk high-hat ljud är att göra en "ts" ljud med dina tänder knöt.
  3. 3
    Och slutligen, försöka ta itu med den klassiska virveltrumma {p}
    • Det enklaste sättet att göra en klassisk snara ljud är att säga bokstaven "p". Men att göra en "p" ljudet är för tyst.
      För att göra det starkare du kan göra flera saker.
    • Den första är att göra en läpp svängning. Det är där du trycker ut luften ur dina läppar gör dem vibrera.
    • Den andra är där du andas ut samtidigt gör en [ph] ljud.
    • För att göra det "p" låter mer intressant och mer snara-liknande, de flesta beatboxers lägga till en andra frikativa (kontinuerlig) ljudet till den ursprungliga 'p' sound: pf ps PSH bk.
    • Variation {pf}
      Det liknar bastrumma, bara du använder mycket framför dina läppar istället för sida, och du drar åt dem mer.
    • Dra dina läppar i en bit så att dina läppar är slags dolda, som om du inte hade några tänder.
    • Bygg upp lite lufttryck bakom dolda läpparna.
    • Sväng dina läppar ut (inte bokstavligen gunga) och strax innan de återgår till sin normala position (un-hidden), släppa ut luften med ett "P" ljud.
    • Omedelbart efter att du släpper luften och få "p" ljud ut, dra din underläpp upp mot din botten tänder för att göra en "fff" ljud.

Mellanliggande beatbox tekniker

Efter att ha bemästrat de tre grundläggande beatbox ljud, är det dags att flytta till dessa mellanliggande tekniker. Dessa kan vara lite svårare, men övning ger färdighet.

  1. 1
    Utveckla ett bra ljud bastrumma.
    Om du inte gör tillräckligt basljud, måste du koppla dina läppar lite. Om ljudet inte gör ett ljud bastrumma alls, måste du dra dina läppar, eller se till att du gör det av till sidan av dina läppar.
    Ett annat sätt att närma sig det är att säga "puh." Sedan, ta bort "öh", så att allt du hör är den första attacken på ordet, så att det kommer ut som en liten puff. Testa dina svåraste att inte låta någon av de "uh" ljud komma ut, och även försöka att inte ha någon breathy ljud eller luft buller med det.
  2. 2
    Utforska andra sätt att göra en snara ljud.
  3. 3
    Lägg en trummaskin snara ljud till mixen.
    När du är bekväm med det, lägg till "sh" på slutet och du får ett synth-liknande snara ljud. Du kan också arbeta på att flytta det tråkiga så att det känns som om det kommer från toppen av halsen, för en högre trumljud, eller så att det känns mer som om det kommer ut ur den nedre delen av halsen, för en lägre trumma ljuda.
  4. 4
    Glöm inte om kraschen cymbal.
  5. 5
    Gör plats för den omvända cymbal.
  6. 6
    Andas.
    Du skulle bli förvånad över hur många människor beatboxers som passerar ut eftersom de glömmer att deras lungor behöver syre. Du kanske vill börja med att införliva din andedräkt in i rytmen. Så småningom kommer du att få en stor lungkapacitet hela din praktik. En mellanliggande teknik är att andas in under en tunga snara, eftersom det kräver minst mängd lungkapacitet. En expert kommer att ha långsamt praktiseras andas medan beatboxing varje ljud oberoende (se föregående steg), vilket skiljer deras andning från beat, vilket gör att flera typer av basljud, ljud snara, och även en del hi-hat ljud för att fortsätta utan paus. Som ett alternativ till andningsövningar, det finns många ljud som kan göras andas inåt såsom variationer på snara och ljud handklapps.
  7. 7
    Utveckla din inre ljud teknik.
    En sak som pussel folk är hur beatboxers kan beatbox under lång tid utan att ta ett andetag. Tja, svaret är att göra en sund och andas in samtidigt! Vi kallar dessa för aktiv ljud. Vad är mer, eftersom du kommer att upptäcka, några av de bästa ljuden görs så här.
    • Det finns många sätt att göra aktiv ljud. Nästan varje ljud som kan göras utåt kan göras inåt - även om det kan ta lite övning för att få det rätt.
  8. 8
    Håll mikrofonen på rätt sätt.
    Även om du kan bara hålla micken som du skulle när hon sjöng, vissa beatboxers finner att sätta micken mellan din ring och fingrar mitten och sedan greppa den med dina första två fingrar på toppen av lampan och tummen nertill resulterar i en renare, mer skarpa ljud. Försök att inte andas in i mikrofonen medan du beatbox.

Avancerade beatbox tekniker

När du har fått grundläggande och mellanliggande färdigheter, är det dags att lära sig några avancerade tekniker. Oroa dig inte om du har problem med att plocka upp dem direkt. Med övning kommer du att kunna göra dem alla till slut.

  1. 1
    Utveckla en svepande ljud bastrumma (X).
  2. 2
    Arbetet på en techno bass teknik (U).
  3. 3
    Lägg en techno snara till mixen (G).
  4. 4
    Glöm inte grundläggande repor.
  5. 5
    Arbetet med jazz borstar.
  6. 6
    Lägg ett rimshot.
  7. 7
    Lägg en klick rulle. (KKKK)
  8. 8
    Öva humming baslinjen och beatboxing samtidigt.
  9. 9
    Du måste öva inåt brummande också.
  10. 10
    Lägga trumpet ljud är ett bra sätt att blanda upp det.
    2. Lyft baksidan av tungan för att göra ljudet tunnare och skarpare.
    4. Blunda, låt rippa och låtsas att du är Louis Armstrong.
  11. 11
    Öva sång och beatboxing samtidigt.
    Det viktiga är att rada upp konsonantljud med bas och vokalljud med snara. Bry dig inte om att lägga till en hi-hat, eftersom även de bästa beatboxers har problem i detta avseende.

Sång och beatboxing


Sång och beatboxing samtidigt kan verka som en omöjlig uppgift (särskilt i början). Men det är faktiskt ganska lätt. Nedan är en fungerande prov som kommer att hjälpa dig att komma igång. Du kan använda denna grundläggande teknik och senare anpassa den till varje låt.
(B) Om din (PFF) mamma (b) (b) om (b) (PFF) ly visste (b) kände (PFF) ("Om din mamma visste endast" av Rahzel)

  1. 1
    Lyssna på låten du vill beatbox till några gånger för att ta reda på var takten går. I exemplet ovan, takterna utstakad.
  2. 2
    Sjung låten några gånger med ord.
  3. 3
    Försök och montera beats med texterna. De flesta låtarna har takten framför orden. I detta fall:
    • "Om" - Eftersom ordet "om" i vårt exempel börjar med en vokal, är det lätt att passa in i basen precis innan det, som om du säger "bif." Notera dock att "B" skall vara låg och om det behövs separata beats från orden lite när du först startar.
    • "Mother" - Ordet "modern" börjar med en konsonant. I detta fall kan du tappa den "m" och ersätta det med "PFF" eftersom de låter ganska nära när nämnda ihop snabbt. Eller, kan du sprida ordet bara lite så att takten kommer först, och den lyriska något fördröjd. Om du väljer det första, kommer ni att sluta sjunga "pffother." Lägg märke till att dina främsta tänderna kontakta din underläpp, vilket är det som skapar den m-liknande ljud. Om du kan manipulera detta, kommer det att låta mycket bättre.
    • "On" - För den dubbla takten på "på," du kan nynna tonhöjden medan du gör "bb-på" och sedan komma in direkt med "b PFF-ly visste," allt medan nynna planen. För "på," du kan märka att ljudet försvinner om du gör den andra basen kryssen. För att råda bot på detta, hum genom näsan. Detta kan göras genom att helt enkelt trycka på baksidan av tungan upp att stänga av mot din mjuka övre gommen. Denna hum kommer nu ut genom näsan, och inte avbryts av vad du gör med din mun.
    • "Visste" - Ordet "visste" ekon och bleknar off.
  4. 4
    Dessa åtgärder kan anpassas för varje låt med ett beat. Fortsätta att öva, med olika låtar och snart kommer du att kunna ad-lib lättare.

Mönster

Modifierad trumma fliken

Den första raden är för snara ljud. Detta kan vara en tunga snara, en läpp snara, eller någon annan snara. Nästa är hi-hat linje, och den tredje är basstämman. En annan linje kan läggas till längst ner för diverse ljud, som bör definieras under fliken och gäller endast för det valda mönstret. Här är ett exempel:

  S | ---- | K --- | ---- | K --- | | ---- | K --- | ---- | K --- |  H | - T-| - T-| - T-| - T-| | ---- | ---- | ---- | ---- |  B | B --- | ---- | B --- | ---- | | B --- | ---- | B --- | ---- |  V | ---- | ---- | ---- | ---- | | - V-| - W-| - W-| - W-|  W = vocalized "Vad?" 

Beats separeras med enkla linjer, barer med dubbla linjer. Här är en nyckel för symbolerna:

Bas

  • JB = Bumskid bastrumma
  • B = Stark bastrumma
  • b = Soft bastrumma
  • X = Sotning bastrumma
  • U = Techno bastrumma

Snare

  • K = Tongue snara (utan lungor)
  • C = Tongue snara (med lungorna)
  • P = Pff eller läpp snara
  • G = Techno snara

Hi-hat

  • T = "Ts" snara
  • S = "Tssss" öppen snara
  • t = främre delen av successiva hi-hattar
  • k = bakre delen av successiva hi-hattar

Annat

  • KKKK = Klicka rulle

Grundläggande kryssen

Detta är den grundläggande beat. Alla nybörjare bör börja här och arbeta sig upp.

  S | ---- | K --- | ---- | K --- | | ---- | K --- | ---- | K --- |  H | - T-| - T-| - T-| - T-| | - T-| - T-| - T-| - T-|  B | B --- | ---- | B --- | ---- | | B --- | ---- | B --- | ---- | 

Dubbel hi-hat

Detta låter cool och är en bra övning för att snabba upp din hi-hattar utan att använda de successiva hi-hat ljud.

  S | ---- | K --- | ---- | K --- | | ---- | K --- | ---- | K --- |  H | - TT | - TT | - TT | - TT | | - TT | - TT | - TT | - TT |  B | B --- | ---- | B --- | ---- | | B --- | ---- | B --- | ---- | 

Modifierad dubbla hi-hat

Detta är ett mer avancerat slag som endast bör prövas om man kan lyckas göra Double Hi-hat mönster med perfekt precision. Den växlar upp rytmer i Double Hi-hat mönster för att göra det mer intressant.

  S | ---- | K --- | ---- | K --- | | ---- | K --- | ---- | K --- |  H | - TT | ---- | TT - | - TT | | - TT | ---- | TT - | - TT |  B | B --- | - B-| - B-| ---- | | B --- | - B-| - B-|-B - | 

Avancerad kryssen

Detta är en mycket avancerad beat. Bara prova om du har bemästrat dessa mönster samt de successiva Hi-Hat (tktktk).

  S | ---- | K --- | ---- | K --- | | ---- | K --- | ---- | K --- |  H |-tk-|-tk-| tk-t |-tkt | |-tk-|-tk-| tkSS | - TK |  B | B - B | --- B | - B-| ---- | | B - B | --- B | - B-| ---- | 

Techno slå

  S | ---- | G --- | ---- | G --- | | ---- | G --- | ---- | G --- |  H | - tk | - tk | - tk | - TK | | - tk | - tk | - tk | - TK |  B | U --- | ---- | U --- | ---- | | U --- | ---- | U --- | ---- | 

Drum and bass grundläggande slå

  S | - P-|-P - | | S |-P - P |-P ---- P-|  H | ---- | ---- | {3x} | H | ----- | - tk.tt. |  B | B --- | B --- | | B | B-BB-| B -.B-- | 

Enkelt men kyla slå

Denna takt har 16 slag i den. ch4nders dela den i 4 takter. det låter coolt när det är snabbare

  | B ttt | K tt K | tkt B | K tt K |  1 -------- 2 -------- 3 -------- 4 ------- 

MIMS "det är därför jag är het" slå

När det står D, gör en snabb kontrabas kick.

  S | - K-| - K-| - K-| - K-|  H |-tt | t - t |-tt | t - t |  B | B --- |-D - | B --- |-D - | 

Den klassiska hip-hop beat

  S | ---- | K --- | ---- | K --- |  H |-TT-|-tt | TT-t |-ttt |  B | B - B | - B-| - B-| ---- | 

Snoop Dogg: s "släppa det som det är varmt" slå

För t linje klickar du faktiskt tungan. Talet tre representerar en relativt öppen mun, för en högre mer öppet ljud. Man föreställer ett litet "O" formade munnen, för en låg tunga klick, och 2 är någonstans i mitten. Takten är ganska svårt, och du kan öva på just bas och virvel tills du känner dig redo att lägga tungan klick. Dessutom kan du lägga till ett gällt "Snoooop" brummande i halsen. Lyssna på låten för att se hur det är.

  v | snoooooooooooooooo  t | - 3 - 2 - | 1 - 2 ---- |  S | ---- k --- | ---- k --- |  B | B - b - b-| - b ----- | 
  v | ooooooooooooooooooop  t | - 1 - 2 - | 3 - 2 ---- |  S | ---- k --- | ---- k --- |  B | B - b - b-| - b ----- | 

Skapa dina egna mönster

Var inte rädd för att använda udda klingande beats. Leka med placeringen av de olika ljud, så länge som de flöde.

Tips

  • Om du börjar beatboxing, eller försöker göra ett svårt slag, alltid börja öva rytmen med svaga ljud. På så sätt är det lättare att göra allt smidigt i kryssen. Efter en tid kommer du att få timingen precis rätt och sedan kan du lägga ditt fokus på ljudstyrka och tydligheten i dina ljud. Det är lättare på huvudet, eftersom du redan vet när man gör dessa ljud, även om de var svaga i början.
  • Se till att du vet hur man beatbox medan du andas och hur beatbox utan utandning. Detta kan hjälpa dig att sjunga och beatbox samtidigt.
  • Lyssna på lite musik av kända beatboxers såsom Killa Kela, Rahzel, Speiler, Roxorloops, Black Mamba, Biz Markie, Doug E. Fresh, Matisyahu, Max B, Blake Lewis (Europeiska Idol finalist), hjulbent Gorilla, eller ens Bobby McFerrin (konstnären för "Oroa inte Be Happy" som skapade hela låten med bara hans röst dubbades på olika spår för att skapa många olika "instrument").
  • Alltid öva med en konsekvent tempo. Detta innebär att du bör försöka hålla samma hastighet under ett mönster.
  • Öva möjligt. Eftersom du inte behöver ha något annat än din kropp, kan du träna hemma, på arbetet, i skolan, på bussen, bara om någonstans är lämpligt. En av de bästa platserna att öva är i badrummet eftersom det finns bra akustik och beats låter mycket bättre.
  • Prova beatboxing i en spegel för att se hur ditt ansikte ser ut när beatboxing, och vet om att täcka ditt ansikte en aning.
  • Vissa typer av läppglans kan vara riktigt bra på läpparna till beatbox för en lång tid utan att behöva drabbas av torra läppar. Det är också bra för dem.
  • Försök att hitta andra beatboxers och beatbox tillsammans. Det är roligt och du kan lära dig saker från dina nya vänner.
  • Periodvis ta ett glas vatten för att hålla munnen torkar ut.
  • Försök att täcka munnen och näsan för att få en starkare eller mer akustiskt sound när beatboxing med en mikrofon.

Varningar

  • När du först börjar, kommer du förmodligen att känna lite fånigt. Men om du hålla fast vid det, ser du att du kommer att ha massor av kul och gör några grymma musik på samma gång.
  • Drick inte kaffe medan beatboxing, såsom kaffe torkar upp både halsen och munnen. Det samma gäller för te. Bara dricka vatten.
  • Försök att begränsa dig till en början eftersom musklerna i ansiktet vänjer sig utövas så här. Om du känner dig öm, stanna ett tag.
  • Din mun troligen inte kommer att användas till den plötsliga nya press du sätter på den. Din käken kan kännas öm i början, och dina läppar kan få stift-och-nål känsla som sitter på din fot för länge.
  • Se till att du är väl hydrerad innan eftersom en torr kick och bas är märkbara. Kom bara ihåg att du får kläm på det, så småningom.
  • Du kommer också att köra andfådd så se till att du vet hur du andas rätt.