Wku

Hur synen läsa musik

Notläsning musik är en av de viktigaste sakerna du behöver veta för att vara något bra på ditt val, endast slagen av vikten av att lära hur man faktiskt spelar själv. Nästan varje audition du någonsin kommer att delta i kommer att innehålla en eller annan form av notläsning. Merparten av denna notläsning, är dock inte riktigt notläsning i dess renaste form - titta på musiken för första gången medan du spelar eller sjunger noterna. (Musik kräver en helt annan sorts kompetens förutom att kunna konstatera läsa). För de allra flesta krävs notläsning, är det tillåtet att titta på musik för en viss tid mellan trettio sekunder och tio minuter. Metoden till ordentlig notläsning är inte helt komplicerat, och, förutsatt att du har tid för varje steg, är en färdighet du kan bemästra.

Steg

Hur synen läsa musik. Läs titeln på pjäsen.
Hur synen läsa musik. Läs titeln på pjäsen.
  1. 1
    Andas. Nervositet orsakar mest problem i notläsning. Det kan orsaka en sprucken anteckning, en overkill av vibrato, eller en felaktig tempo - fel som du måste undvika till varje pris. Slappna av, ta djupa andetag, och börja titta på musiken.
  2. 2
    Läs titeln på pjäsen. Detta kanske inte låter som det kommer att hjälpa dig i att faktiskt spela pjäsen, men det verkligen - trots allt, sammanfattar titeln hela bit in några beskrivande ord. Om du inte läser titeln, då du förlorar en viktig fördel i stämningen i pjäsen, och den känsla du ska lägga till att spela det. Förutsatt att det finns en titel som ges, bör du alltid läsa det innan du tittar på musiken. Du kan också titta på kompositören av pjäsen, för att få en uppfattning om den tidsram inom vilken pjäs skriven och stilen av kompositören. Att känna den historiska perioden av pjäsen kan hjälpa dig oerhört, eftersom det tillåter dig att förutse förtecken och knepigt dissonans.
  3. 3
    Titta på. Merparten av tiden, kommer tempot att ges till dig på toppen av pjäsen bredvid kompositören. Ibland förutsatt tempot kommer att vara mer vagt, såsom att helt enkelt säga "Långsam" eller "Jazzy", och ibland blir det mycket mer exakt, som ordstävet "Måttligt långsamt med en svagt positiv swing känner till det, lika kvartalet note sjuttio- två ". Oavsett vad det givna tempot är, måste du prova ditt absolut bästa för att följa den. Vissa rum ges normalt för att sakta ner eller snabba upp det för att ge den bästa känslor eller känner till den pjäs som du kan, men när du spelar eller sjunger pjäsen, måste du se till att de människor som lyssnar på dig att inse att du gjorde, i själva verket, titta på tempot.
  4. 4
    Kolla in taktart. Titta alltid på taktart oavsett om det är första gången du tittar på en pjäs, eller din tusende. Det är en enorm skillnad mellan SEXÅTTONDELSTAKT och gemensam tid, och om du inte ser på taktart, och spela stycket i gemensam tid, kan de som lyssnar tror att du egentligen inte vet hur man spelar in SEXÅTTONDELSTAKT.
  5. 5
    Kolla in tonart. Spela fel tonart gör pjäsen låter dissonant och göra det tyckas att du inte kan läsa en tonart.
  6. 6
    Leta efter förändringar. Finns det en ny tonart infördes halvvägs genom pjäsen? Hur är det dags? Finns det en accelerando eller en ritard? Ägna särskild uppmärksamhet åt dem, och vara noga med att notera dem alla. Om du får behålla musiken, bör du betona dem på musiken. Om du inte är den enda person som kommer att notläsning just kopia, aldrig göra märken på den. Det kan finnas platser där du ska få snabbare eller långsammare, mjukare eller högre för att passa stilen i pjäsen. Dessa får inte märkas i musiken. Lägg dessa små förändringar så länge som det passar den stilen, eftersom folk lyssnar kommer att inse att du vet när du ska ändra saker runt lite för att göra pjäsen låter trevligare.
  7. 7
    Kolla in dynamik. Det är mycket viktigt att börja med en forte om pjäsen säger till, och inte ett piano, för då pjäsen kommer troligen att be dig att få tystare, och om du redan är på piano, då finns det inte mycket mer att gå tills du aren 't ens hörbart längre. Omvänt, om pjäsen ber dig att börja på ett piano, börja inte off starkare! Om pjäsen frågar efter en viss dynamik, kan du vara ganska säker på att det är tänkt att vara mycket tydlig. Om det inte finns någon markering i början, se framåt för att se vad som kommer att hända senare, och besluta utifrån det. Om det inte finns några dynamik i hela biten, så det bästa är att börja mezzo-forte och få starkare och mjukare när den borde.
  8. 8
    Titta över början. Betala särskilt stor uppmärksamhet åt de första åtgärderna i musiken - gå över dem minst tre gånger innan du fortsätter på. En solid början är nyckeln till att se till att musiken låter rätt, och, ofta, kommer den första raden upprepa sig hela pjäsen, så det är viktigt att förstå det innan vi går vidare. Sjung den första raden i ditt huvud. Detta hjälper dig att få stil på musiken lättare än om man bara läser musik.
  9. 9
    Skumma igenom de enklare bitar. Om du vet att du kan spela en rytm, bara glida över den. Om det är en rytm du såg tidigare i pjäsen, men, kanske du vill jämföra de två. Det är ett vanligt misstag att se två liknande rytmer och spela dem på samma, då kompositören faktiskt gjort en förändring i en av noterna.
  10. 10
    Läs den allra sista raden. Det är slutsatsen av pjäsen, och det är normalt ganska annorlunda från resten av pjäsen, eller det är avsiktligt svårare än resten, med ett sista elementet läggas in på bit för att göra för en dramatisk avslutning. Början och slutet är avgörande - början får musiken en bra start, och slutet gör att lyssnaren är kvar med en solid sista intryck.
  11. 11
    Läs början igen. Efter att ha tittat igenom hela biten, har du ett dussin rytmer i huvudet, och förmodligen hundratals noter, så det första du kommer att glömma att vara den allra första du såg - i början. Om du glömmer i början så snabbt, kanske du frågar, varför ser över det så mycket i början? Enkelt uttryckt, kommer den sista blick över början vara en repetitionskurs av slag - du behöver bara en påminnelse att komma ihåg allt det arbete ni lagt ned räkna ut det först.
  12. 12
    Börja spela. Om ditt instrument är en som har beck problem, såsom horn i F, ägna stor uppmärksamhet åt din utgångspunkt delvis. Det är inte ovanligt att oerfarna syn läsare att börja på en partiell ovanför eller nedanför skrivit en, och fortsätta i den partiella, leka felaktiga anteckningar, för en del av eller hela pjäsen. Om du vill börja på fel ton, korrigera detta omedelbart.
  13. 13
    Om du röra dig, fortsätt! Inte helt stoppa eller bli avskräckt. Försök att rätta till vad du gjorde fel nästa gång det kommer upp. Lär av dina misstag!
  14. 14
    lär där varje ton är. att veta var varje ton är hjälper. Du kan läsa noterna utan att flytta blicken från musiken till instrumentet.

Tips

  • Att hålla tempot rätt är viktigare än att få noterna rätt - om du får ett par anteckningar fel (vilket du förmodligen skulle göra ändå) åtminstone det kommer att låta som ett musikstycke.
  • Om du spelar en klarinett eller saxofon, kolla din vass ständigt före notläsning. Gnisslande vid varje tidpunkt är dåligt, men gnisslande under notläsning kan döda vad som kan ha varit en ganska anständig audition, även om det inte är ditt fel.
  • De flesta musiker är perfektionister, när notläsning du ska vara nöjd med 85-90%. Det finns ingen tid för rättelser eller stoppa!
  • Ta din tid! Inte känna att du måste skynda sig att vara så snabb som vissa av dina kolleger klasskamrater! Läsa musik är mycket viktigt, särskilt när du har planer på en musikkarriär framför dig. Om du rusa, blir det bara svårare för dig att gå vidare som om du skulle vilja.
  • Leta efter mönster. Går arb i arpeggion eller kretsar kring en note? Finns det repetitiva rytmer?
  • spelare, (speciellt vid orkester auditions), ta nyckeln! Införlivande är en viktig färdighet att ha, och det skulle vara mycket dåligt för att spela en pjäs i tonarten F då det är tänkt att vara i tonarten C.
  • Öva notläsning allt du kan få tag på. Många musikaffärer säljer böcker tillgängliga i en mängd olika svårigheter att passa dina behov. Dessa är utmärkta för att öva så att du kan arbeta igenom en sida om dagen.
  • och vara vänlig och att domare och andra auditioners.
  • Tune, trimma, trimma! Även om de flesta människor inte kan säga mellan en i samklang anmärkning och en något ostämd en, hålla ditt instrument i samklang är viktigt. Instrumentet är utformat för att ge sitt bästa ton när den är rätt inställd. Om du spelar med en ensemble det är särskilt smärtsamt för lyssnare om du är i otakt med de andra spelarna.
  • Mässing spelare, tomma dina spotta ventiler före notläsning, vass spelare, få spotta ur dina vass i förväg.
  • Om du spelar en mässing instrument, kommer du vill olja dina ventiler inom kort, men inte omedelbart, innan notläsning.
  • Övning ger färdighet! Om du tränat i minst 30 minuter om dagen och låten skulle vara mycket bättre än om du inte alls. Börja om med dina skalor och sedan flytta till den viktigaste pjäs. Så att du får värmas upp.
  • Fokusera på att få rytmer rätta först. Det finns en oändlig kombination av rytmer, men det finns bara så många anteckningar.
  • Även om många instrument bara spela i ett, kolla klav av musiken. Det är inte helt omöjligt att pjäsen du tittar på är i diskanten och du läser det som om det var i basen, eller är i basen när du är van att tredubblas.
  • Det rekommenderas att du använder ett program som PrestoKeys (ett litet spel som snabbar upp inlärningsprocessen för att läsa musik).