Du kanske har spelat spelet Need For Madness av Radicalplay.com. Det är riktigt roligt, men du kan hitta dig själv på en scen som du tycker har för många varv, eller om du inte gillar namnet. Om så är fallet, följ instruktionerna nedan för att redigera banan
Steg
- 1Kontrollera att du har laddat ner spelet (och att du inte spelar spelet rätt av internet). Detta kan göras på www.arcadetown.com (gå till racing spel och välj Need for Madness trycker hämta nu).
- 2Gå till där du har installerat det.
- 3Du bör nu vara inne på behovet av galenskap mappen. För att ändra musik, gå till steg 4. Om du vill ändra scen varv, gå till steg 6.
- 4Öppna mappen Musik.
- 5Det kommer att finnas flera filer som kallas zip-filer. Dessa är de komprimerade filer för varje steg (du kan naturligtvis se det). För att ändra musikfiler använder WinZip, IZArc, eller annat unzipping program att öppna den. Du kan också högerklicka och välj Extrahera alla... sedan gå igenom stegen för att extrahera den. Nu bör du se musikfiler i dem i mod-format. Så om du ville göra steg 4 music vara etapp 5 musik, skulle du kopiera filen i den och klistra in den i steg 5 mappen och döp om den till "stage5.mod". Var noga med att ta bort den ursprungliga filen. Om du vill ändra det genom en musik som inte finns där kan du använda en mod omvandlare för att konvertera den till mod och byt namn på den till scenen #. Mod och lägga till den i zip-filen. Om det ber att ersätta filen så gör det.
- 6Även om du öppnar det som ett arkiv, och dra mod filen till ett annat fönster, kommer du att märka att det är verkligen en MPEG-fil. Om du kan hitta rätt typ av MPEG för att konvertera en video till (ljuddelen av MPEG), så kan du lägga in din egen musik.
- 7Klicka på stegen mappen. Varje steg sparas i en textfil skriven i ett speciellt skript. Om du vill redigera en scen, öppnar det stadiet s textfil. Här är en lista över de kommandon (observera: bokstäverna a, b, c, etc. är vad du ändrar):
- 8Namn (n) - n är namnet på spåret. Det verkar nära början av varje fil.
- 9nlaps (l) - l är antalet varv i spåret.
- 10in (a, b, c, d) e-skapar ett spår bit. a är pjäsen typ, b är x-koordinat (från startpunkten), är c y-koordinat (från startpunkten), är d rotation (i grader), och e berättar datorstyrda bilar vilken typ av pjäs är det (typ p för en rak bit, pr för ett hopp, pt för en sväng, ph för en quarterpipe, etc.) De typer är
- 0 = Tornado Shark staty
- 1 = Formel 7 staty
- 2 = OJ Caninaro staty
- 3 = La Vite Crab staty
- 4 = Nimi staty
- 5 = MAX Revenge staty
- 6 = blyoxid staty
- 8 = Radikal En staty
- 9 = DR Monstaa staty
- 10 = Lång, asfalterad bana
- 11 = Lång, asfalterad bana med väggar
- 12 = Lång, asfalterad spår med en vinkel till höger
- 13 = Lång, asfalterad spår med en vinkel till vänster
- 14 = Asfalt spår med en rätt kurva
- 15 = Lång, smuts spår
- 16 = Lång, gräs spår
- 17 = Dirt track med en rätt kurva
- 18 = Lång, dammiga asfalterad bana
- 19 = Dusty asfalterad bana med en rätt kurva
- 20 = Lång, spåra gå från smuts till stenlagd
- 21 = Medium längd spår går från smuts till stenlagd
- 22 = kort, låt gå från asfalterade till dammiga stenlagd
- 23 = kort, asfalterad bana med en ände vänd tillbaka
- 24 = Korta, grusväg med en ände riktad framåt
- 25 = Asfalt, spårsegment
- 26 = Medium sized, ramp
- 27 = Medium sized, asfalterad ramp med väggar
- 28 = Full, stenlagd bula
- 29 = Half bump: låg och hög
- 30 = Asfalt bump; hälften
- 31 = Stor, asfalterad ramp
- 32 = Liten, asfalterad ramp
- 33 = Dirt "farthinder"
- 34 = Medium smuts ramp
- 35 = Mindre smuts ramp
- 36 = Asfalt Quarter-pipe
- 37 = Spikes
- 38 = Fake Checkpoint (Hurdle)
- 39 = Fake spår ramsegment
- 40 = Blå Checkpoint
- 41 = Fixing Loop
- 42 = Svart Checkpoint
- 11--------------------------- NFM2 endast --------------------- --------
- 43 = Lång, grusväg med ojämna kanter
- 44 = Lång, grusväg går från krokig till normal
- 45 = Hälften stenlagd bula utan ändväggen
- 46 = Stenlagd tunnel
- 47 = Lång, asfalterad bana med startblock
- 48 = Lång, grusväg med startblock
- chk (a, b, c, d) x-skapar en checkpoint. Fungerar på samma sätt som sats.
- fastställa (a, b, c, d, e) x-skapar en elektrifierad bågen. Samma som för bör-och chk, med undantag av att d är höjden (det måste vara negativ) och e är rotationen.
- 12Anmärkning: Vid inställning ett spår bit x-koordinaten och y-koordinat hänvisa till centrum av detaljen. En # 10 är rak 2400 bred 5600 hög. A # 14 varv är 4200 med 4200 (upptäcktes av trial and error). Alternativt kan du dela upp det koordinatsystem med 800 i planeringen och använda 2x7 och 4x4 resp.
- 13Spåret filen verkar gärna emot kommentarer om föregås av en hash t.ex. # en kommentar
Tips
- Om du vill göra en nivå för racing, gör att nivån på nivåerna 2, 4, 6, 8, eller 9. För ett slöseri nivå, gör att nivån på nivåerna 1, 3, 5, 7, 10, eller 11.
- Du kan också ändra bara en bit och se om det fungerar, men...
- Observera att om du byter musik, den "känsla" av musiken kommer att vara något annorlunda. Till exempel kommer att spela steg 4 (grapefrukt ström) musik i steg 5 (han kommer efter dig nästa) gör musiken spelar något långsammare, eftersom i etapp 5 musiken inte var tänkt att vara lika snabb som etapp 4 musik. Känn dig fri att experimentera! Det finns oändliga möjligheter!
Varningar
- ... Aldrig gör två samma pjäs på samma ställe, såvida inte om du vill att krascha din dator eller om du kommer att göra en checkpoint och en väg, eller en vägspärr och spik.
- Du kanske vill sätta kopior av spåren (eller ens hela Need for Madness mapp) i fall du vill ha originalen tillbaka och du glömmer hur originalen var.
- Om du ändrar bilarna eller göra nya nivåer, måste du ständigt att uppdatera spelet (mening med det öppna och ständigt ha den nivå som du redigerar / gör eller bilen du ändrar / gör i bruk) eller annars spelet slutar igång ordentligt.
- Gör detta på egen risk.
- Se till att du inte gör alla ändringar på en gång, annars datorn skulle krascha
- Försök att inte gå över spåret gränsen. Det kommer att krascha spelet.