Alla kan doodle lite i valfritt grafikprogram. Detta kommer att komma igång och förklara en generell metod för hur man faktiskt dra ett objekt. Det förutsätter att du har en grundläggande kunskap om hur man använder de flesta av verktygen i GIMP.
Steg
- 1Välj objekt att rita, till exempel, en mugg kaffe.
- 2Tänk på en ungefärlig storlek du vill att din objektet ska vara. Det finns en värld av skillnad i tekniken att rita något 30x30 pixlar och rita något 400x400.
- 3Välj en teknik för att använda. Om du ritar något relativt liten, kommer du antagligen att "pixel". Om du ritar något större, det finns en mängd andra metoder du kan använda. Denna artikel kommer att omfatta två metoder. En för att dra mindre föremål, en för större.
För mindre objekt
- 1Zooma in. Zoomverktyget är din vän.
- 2Använd pennan och rita en skiss av objektet som du vill rita. Mentalt dela objektet i mindre föremål. Till exempel, om du ritade en mugg, skulle du dela upp det i öppningen, kroppen, och handtaget.
- 3Välj tre till fem olika nyanser av färgen att varje objekt är och har dessa färger hands.
- 4Tänk på formen på det mindre objektet. Att få den exakta formen rätt är den svåraste delen av pixeling.
- 5Beskriv den mindre objekt, och sedan rulla upp det i att använda olika nyanser av färg du valt. Du behöver många att använda fler nyanser beroende på hur smidigt din objektet är. Du kan "skapa" dessa nyanser med hjälp av smetar verktyg, om nödvändigt.
- 6Zooma ut, visa ditt arbete, zooma in och justera den.
- 7Upprepa dessa steg med alla de mindre föremål.
- 8Lägg dem på ditt objekt. Om det fanns en logotyp på din mugg, skulle detta vara när man ska dra den. Var inte rädd för att något är för stor, kommer detta att förvirra bara dig.
- 9Återigen, zooma ut, visa och justera. Upprepa detta steg tills allt ser perfekt.
- 10Du bör göras! Njut av din lilla mugg.
För större föremål
- 1Som med de mindre föremålen kommer du börja med att rita den grundläggande formen av ditt objekt.
- 2Den här gången, istället för att använda penna verktyget, kommer du att använda vägar verktyget. Stigarna Verktyget är din vän. Lär dig att använda den och lära sig att älska det.
- 3Klicka (dra inte) för att bilda en rad punkter som utgör den grundläggande formen av ditt objekt. Försök inte att göra saker runt, lämna dem squarity för nu. Se till att vägar verktyget är inställt för "konstruktion".
- 4Det är när du kommer att avgöra omfattningen av saker. Se till att allt är rätt storlek i jämförelse. Om du ritar en mugg, kontrollera att den är av rätt bredden och att handtaget är inte riktigt stora. Tweak saker att göra dem rätt storlek.
- 5Dubbelklicka på vägar verktygslådan och ställ in verktyget läget till "redigera" (eller så kan du hålla CTRL medan du gör nästa steg, i stället)
- 6Bilda din väg i den form du vill att ditt objekt att vara. För att göra detta, klicka någonstans på vägen och dra den. Det är där du kommer att runda former som är tänkta att vara rund. Medan du gör detta steg kan det vara lämpligt att zooma in och ut.
- 7Justera den tills den är perfekt.
- 8Sedan, gå till redigera-stroke väg. Välj "Stroke Använda Verktyg" och välj penna. Ställ in färgen till svart, sätta penseln till en 1 pixel pensel, och smeka den.
- 9Nu, som i pixeling, dividera objektet i flera mindre objekt mentalt. Färglägg varje objekt är det grundfärg med fyllningen verktyget.
- 10Nu måste du textur på objektet. Det finns många, många olika metoder för detta, och så mycket beror på vilken typ av objekt du är texturering.
- 11Ofta kan du använda övertoningar till textur objektet. Ibland kan du använda de mönster som Gimp erbjuder.
- 12För att göra texturen råare, prova filter-snedvrider-skift, eller filter-brus-spread.
- 13För att göra det smidigare, prova att använda många gradienter som på lägre opacitys.
- 14Efter att du har fått din texture rätt, måste du lägga till några ljus. Det finns några metoder för att göra detta, liksom.
- 15En metod är att använda självförklarande filter-ljuseffekter-ljuseffekt.
- 16Ett annat är att använda en enkel svart och vitt lutning inställd till "värde" och en lägre opacitet.
- 17Nu är det dags för dig att lägga till alla detaljer du behöver för ditt objekt. Till exempel: en logotyp, ett chip i råna, drycken i muggen, etc.
- 18Prova saker tills du får något som fungerar för dig.
- 19Sedan, bara tweak, tweak, tweak och ditt objekt kommer att ske!
- 20Beundra ditt objekt, och hålla tweaking det.
Tips
- Anti-aliasing (gör linjer mer smidig) är alltid bra.
- Experiment! Du kommer inte ångra det, oftast.
- Använda lager. Lager är dina vänner, och kommer att spara massor av arbete och tid.
- Öva Path verktyget. Om du inte har en mycket stadig hand och kan dra mycket väl med blyertspennan, du kommer att behöva den väg verktyget.
- Ingen säger att du inte kan använda andra verktyg, till exempel verktyget Skärpa eller smetar verktyg. Vissa människor tycker inte om dessa verktyg, som hävdar att det mesta kvaliteten på arbetet inte kräver dessa, och att dessa endast röra upp saker. Men, om du känner behov, gå vidare.
- Använd färg verktyg, såsom ljusstyrka-kontrast verktyg. Om du lär dig att använda den på rätt sätt, kan färgen kurvorna verktyget vara ganska händig också.
- Utveckla din egen teknik. Det finns mer än ett sätt att göra allt, och någon annan metod är nog inte helt rätt för dig.
- Cylindrar har rundade toppar och bottnar, inte faller i den fällan.
Varningar
- Akta att eftersom GIMP är ett utveckla program, kan det ibland vara instabil och krascha. Spara ofta.
- Ibland vägen verktyg kan vara mycket frustrerande om du inte förstår det. Släpp inte ut din frustration på ett våldsamt sätt.
Saker du behöver
- En dator med GIMP installerat.
- Ett tangentbord och en mus.
- Grundläggande kunskaper om hur man navigerar och använder GIMP.
- Extreme tålamod.