Starcraft är ett äldre spel med några grundläggande strategier som fungerar bra mot nybörjare (nya spelare) men kräver inga kunskaper och därmed tenderar att misslyckas mot erfarna spelare. Detta är en guide om hur du hittar din egen unika strategi och finslipa dina färdigheter.
Steg
- 1Alltid välja en ras vad som passar dig bäst.
- Terran är den mest mekaniskt krävande ras, och de är bäst för långsamt trycka och starkt försvar och väggelement-off. Terran är i allmänhet den mest oflexibla i sina bygga, och de har medelhög enhetskostnad.
- Protoss betraktas allmänt som det är lättast att lära, med en balans mellan mekanik och strategi. Deras enheter är i allmänhet mer kraftfulla men också dyrare. De har en medelhög nivå av arméns rörlighet och kartan kontroll.
- Zerg är den mest strategiskt tung ras, och därför är svårare för nykomlingar. De har en mycket flexibel ekonomisk struktur med ett behov av hög kartan kontroll och många expansioner. Deras enheter är generellt svagare men billigare.
- 2Bygg en massa SCV / drönare / prober och sprida ett fåtal över kartan så ifall du attackeras du kan bygga en ny bas
Strategi
- 1Tänk vilka resurser du har att arbeta med.
- 2Spana fienden tidigt och kontinuerligt. Försök alltid att veta vad deras plan är.
- 3Gör en plan du kan ändra senare. Victory gynnar den flexibla.
- 4Planera ditt försvar om du planerar att ha någon alls, ifall din motståndare rusar.
- 5Formulera en plan som bygger på kartan du spelar på. Till exempel är rusar inte möjlig på en ö karta, så planera för något annat, såsom flygattacker eller droppar istället.
- 6Din strategi bör återspegla den förväntade kunskapsnivån för din motståndare. Försöker bygga Slaget Cruisers när klart du har att göra med en expert är ett säkert sätt att förlora.
- 7Planera runt den tid du troligtvis kommer att ges för att förbereda för en attack eller försvar. Till exempel är ett fokus på mineral produktion och låga byggnader (Lek Pool och Hydralisk Den för Zerg) absolut behövs, eftersom poängen är att överväldiga fienden med en snabb, avgörande slag.
Utbildning
- 1Det är inte bra att träna på endast en typ av karta. En bra Starcraft spelare måste kunna spela många olika kartor många olika sätt.
- 2Ett bra sätt att bli bättre är att spela på iccup. IcCup är en stege och har spel av spelare med liknande skicklighetsnivå. Till exempel kommer du att veta vad rangordna den andra spelaren är (OS, A +, A, A-, B +, B, B-, C +, C, C-, D +, D, D-). En bra idé är att vara bekant med de kartor som används på IcCup. De kan hittas på webbplatsen.
- 3Vara förtrogen med grundläggande out-of-the-box kartor från starcraft eftersom de är nog av en utmaning att hålla en spelare från att bli rostig under en tid. De mest populära och representativa kartorna är:
- In-box/slightly modifierade kartor
- Challenger
- Big Game Hunters
- Jägarna
- The Lost Temple
- Sherwood Forest
- Mörka kontinenten
- Python
- In-box-kampanjer
- Prova de ursprungliga kampanjer i Starcraft att hålla dina improvisation färdigheter upp och i toppform.
- Prova andra kampanjer boxades med spelet (under kampanjer).
- Populära online kartor
- Noll Clutter
- Money Money (Snabba pengar)
- Populära "Låga Money" Maps
- Python
- Blå Storm
- Förlorat tempel
- Andromeda
- Othello
- Colosseum
- Populära använda Map Settings (UMS) kartor
- Bunker Wars
- Evolves
- Marine Special Forces
- Bundna Maps (Snabb Explosion kör kartor, kräver hög mängd skicklighet.)
- Team Defense Maps (Sunken försvar, Cannon Defense, etc.)
- Golem Madness (mindre vanligt, men klassiskt. Många andra "galenskap" typer förekommer.)
- Sniper (skallig, med lås eller inte.)
- In-box/slightly modifierade kartor
Att lära sig att göra med vad du har
- 1Scout din omgivning för utsatta terräng (e. G. Försvar nedanför en kulle är dåligt).
- 2Var medveten om hur mycket tid du kommer sannolikt att ges för att förbereda. En helt annan strategi behövs för en rush spel än en no-rush 15 minuters spel.
- 3Den kompetensnivå (er) i din motståndare (s) bestämmer vilken attack (s) kommer att lyckas. Attackerande ett proffs med 20 marinsoldater är inte tillrådligt, till exempel, medan det kan fungera mycket väl när man står inför en mindre erfaren spelare.
- 4Använd dina arternas fördelar och dölja sina svagheter.
Snabb överblick över de arter
- 1Terran
- : Fördelar:
- Alla enheter är varierade (även Firebat har en räckvidd på 2)
- Bunkrar ger enheter längre räckvidd och mer försvar
- Ingen begränsning var att bygga byggnader
- Mobila byggnader
- Well-priced enheter
- Vissa enheter har personlig cloaking
- Lockdown: inaktiverar mekaniska enheter
- Bestråla: mål biologiska enheter
- Nuking
- Förmåga att skapa ett mycket starkt försvar, starka murar och linjer tank
- TELEVISIONSSATELLIT Stationer kan lätt hitta dolda enheter
- Förmåga att bryta kartan
- Mindre behov av utbyggnader
- : Svagheter:
- Mekaniskt krävande - kräver hög APM
- Alla enheter är varierade, vilket gör dem sårbara för mörk Swarm
- Mobil detektor (Science Vessel) är sårbar och sent i tech stege
- Byggnader bränner till marken när hälsan är i röd zon
- : Fördelar:
- 2Zerg
- : Fördelar:
- "Fler än och överväldiga" game Fokus: billiga, många enheter
- Snabbaste tidig game rush
- Parallell produktion av enheter
- Nästan alla enheter kommer från en enda källa (larver)
- Mångsidig
- Massor av mobila upptäckt från Overlords
- Man tänker sitt
- Plague
- Mörk svärm: Skyddar dina enheter från avståndsattacker
- Alla enheter är biologisk, och kan därför inte låsas ned
- Samtliga enheter och byggnader läker långsamt
- : Svagheter:
- Strategiskt mycket krävande, resurshantering väldigt olika från de andra två raser.
- Enheter generellt svagare individuellt
- Krav för många expansioner
- Måste bygga byggnader på krypning
- Måste offra arbetarna för byggnader
- Alla enheter är biologiskt, så alla påverkas av Maelstrom och bestråla.
- : Fördelar:
- 3Protoss
- : Fördelar:
- Starka enheter
- Överskott av mekanik och strategi
- Enheterna har sköldar och rustningar
- Stark luft och maldes
- Permanent insvepta enhet: Dark Templar
- Psionic storm
- Recall
- Maelstrom
- Mind Control
- Byggnader bygger själva
- : Svagheter:
- Måste bygga byggnader inne Pylon rutnät
- Dyraste race
- EMP Shockwave minskar alla sköldar till noll
- Enheter tar upp massor av kontrollpunkter.
- : Fördelar:
Känn din karta
- 1Leta efter din fiende först.
- 2Spana efter resurser.
- 3Utforska kartan terrängen.
- 4Arbeta med din terräng, inte mot den.
- 5Håll koll på din fiende (ett öga på dem, ett öga på din bas).
- 6Försök att styra resurserna i kartan som resurser kan avgöra segraren.
Micromanagement (mikro) och tricks
- 1Vet beteendet hos dina basenheter. Till exempel vet att en typisk attack enhet kommer att gå efter ett mål som har attackerat dem (med undantag av arbetstagare och enheter oförmögna att attackera ett mål).
- 2Lär svarstid dina enheter, både dina viktigaste arterna och de du kan ställas inför. En fantastisk [trick] uppfunnen av (namn) i princip används det faktum att Lurkers bara kan döda vad deras ryggar beröring, och att Marines / Lurkers attack gånger, om den är känd, kan utnyttjas.
- 3Använd flankerande i dina slagsmål. Det innebär i princip att du lägger ungefär hälften av din armé vid fronten och försvara med den, och den andra kraften bort från basen, kan slå de backlines av fiendens anfalla armé. Detta är användbart, eftersom dina enheter (särskilt de med tuff pathfinding, liksom dragoner) behöver inte dansa runt på backlines eftersom de inte har tillräckligt manöverutrymme. Det skall heller inte låta dina fiender fly från striden. Gratis uppgraderingar är till hjälp för att göra detta (zeloterna, Zerglings), och om du är Zerg, du kan gräva dina enheter på flanken.
- 4Om en enhet attackeras, anser retirera till de bakre linjerna och kommer tillbaka när attacken sker till en annan enhet.
- 5Tappa inte bort dina krafter om din attack inte kan bli framgångsrik. Det är bra att skicka dragonerna att trakassera din Terran fienden genom att blockera några SCV scouting försök eller Vulture gruva trakasserande försök, men det blir dumt att låta dessa dragoner dör på minor eller efter Tanks får sin kraftfulla Siege uppgradering. Om du förlorar din kraft utan att åstadkomma något (till exempel bromsa hans makro genom att krossa hans Supply depåer / pyloner / Overlords eller döda en skälig andel av sina egna enheter), kan fienden använda hans segerrika kraft att blockera dig eller till och med döda dig.
Enkel microing
- 1Attack bärare en i taget eftersom dina enheter tenderar att slå jaktplan utan din vägledning.
- 2Om du har en spell du kan kasta, gör det - inte bara kommer att skada eller förvirra enheter, det "dödar" falska enheter (hallucinationer).
- 3Använd alltid ditt hot-nycklar! Hot-keying enheter snabbar upp deras användning och gör dem tillgängliga på ett ögonblick om du behöver dem. The Space Bar centrerar den sista enheten som hade en sändning, A är attack, är H hålla positionen, är S stopp, etc.
- 4Attack en massa när det är möjligt eftersom det är svårare att döda många som attackerar samtidigt än några som attack i spurter, därav vikten av att hot-nycklar (ctrl 0-9 tar upp tio olika grupper av 12, oftast gott).
- 5Använd någon parasited enhet för att spana eller attackera, men hålla dem borta från din bas som fienden kan se allt de gör. Om du spelar Terran, använd återställa ta bort parasiten.
- 6Som med riktig krigföring, bör du attackera din fiende på flera fronter, eller åtminstone göra din fiende osäker på var du ska anfalla från. Till exempel kan du använda parasited enheter för att iscensätta en falsk mindre attack medan en annan armé flyttar in på en annan bas.
- 7Samordna dina enheter så att starka, långsamma, eller låg-range enheter i front och snabb, svag, lång räckvidd, eller spell enheter är i ryggen (spell enheter är bättre än guld, så skydda dem!).
- 8Använd en enda enhet för att dra andra enheter mot din armé istället för att skicka det hela till dem. Försvararen har oftast en fördel.
- 9Använd hålla positionen, snarare än att sluta, eftersom motståndarna kan leda dina enheter vilse.
- 10Aldrig någonsin bara flytta in i mörka och okända områden. Alltid patrull eller angrepp på sådana platser som fiender kan vara lurar i mörkret.
- 11Använd trollformler möjligt. Läs deras hot-tangenterna för att använda dem snabbt och stapla olika trollformler ovanpå varandra, men kom ihåg några trollformler behöver bara användas en gång. Till exempel, EMP och Lockdown är stor mot Protoss, men två defensiva matriser på en enhet fortfarande lägger samma mängd träffpoäng som på den valda enheten.
Om man utnyttjar StarEdit
- 1Använd en okonventionell StarEdit-liknande program för att testa kartor, som StarEdit out-of-the-box är ganska begränsad i vad den kan göra.
- 2Experimentera med triggers, värderingar och placeringar av Doodads / resurser osv. Att få en känsla för vad de påverkar i spelet.
- 3En del av din strategi bör omfatta:
- Hur många gruvarbetare är optimala för att säkerställa tillräckliga resurser.
- Lär dig den optimala placeringen för byggnader (Command Center och Raffinaderi etc.).
- Undersök utlöser en karta om det brukar spelas som inställningar Använd Karta (UMS) för att fastställa en strategi i förväg.
Timing och atmosfär
- 1Tid och spela dina spel för att se vad fienden gjorde och hur du kan förbättra.
- 2Håll musik / ljud på en behaglig nivå, en volym för hög eller för låg kan vara störande.
- 3Ta regelbundna pauser varje timme eller så i minst 15 minuter vardera. Starcraft är roligt, men för mycket kan förgifta din förmåga att följa din strategi eller anpassa sig till kartan / spelet.
- 4Prata med dina allierade genom allierad chat.
Så ställer allierad chat (AC)
- 1I spelet, klicka på (((|))) som ikonen i det nedre vänstra hörnet av skärmen.
- 2På bundsförvant chattskärm kolla "mina allierade" för att använda allierad chat. Att prata med alla, kolla "för alla".
- 3Även om allierad chat ner Skift-tangenten och tryck på Enter för att få fram "säga till alla"
Diplomati
- Försök att göra minst lika många vänner som du gör fiender. En taktik är oftast mer effektivt i team.
- Speciellt i fri för alla (FFA) spel, vet när det anfallande pågår och försöker distrahera din motståndare (s) eftersom det kan vara en bra tid att sätta din plan i aktion när de är borta från sin bas.
- Aldrig någonsin skickar hela din armé borta från din bas inte är absolut nödvändigt. Samma trick du kan utnyttja på din motståndare kommer sannolikt att prövas på dig någon gång.
- Om du är ensam eller underlägsna, fortsätta att vara civila, eftersom det kan vara nödvändigt att förhandla fram en vapenvila om du förlorar.
Skydd mot att back-knivhuggen
Oundvikligen alla får tillbaka-högg minst en gång och många gånger är det svårt att säga vem kommer eller inte kommer tillbaka-hugger dig i det kritiska ögonblicket. Här är några enkla saker du kan göra för att bättre dina odds för att skapa en vinnande strategi för att hantera backstabbers.
- Titta på dina allierade noga och se upp för dessa tecken:
- Overkill så långt som försvars-och / eller brott (en orimligt stor kraft).
- Håller sig själva (backstabbers tenderar att vara väldigt tyst eller inte svarar).
- Hög förlust-till-win rekord (många backstabbers förlorar efter att de back-stab, som deras allierade i allmänhet besegra dem).
- De bygger nära ovanligt för dig.
- Deras styrkor rör sig mot dig under tider av fred.
- Målen verkar vara eller är klar, men segern inte inträffar (säkert tecken).
- Om du ser mer än ett fåtal av dessa tecken, är du sannolikt kommer att få tillbaka-knivhuggen. Ett enkelt sätt att avgöra om en allierad har backstabbing dig innan de når din bas är att lämna en arbetstagare nära nog till dem att om de un-bundsförvant dig, kommer det att bli attackerad. Det bästa försvaret mot en back-stab är att bygga upp en alternativ bas, hålla din armé nära, och hålla din tillgång till Diplomati fönstret (skakar hand i nedre vänstra hörnet) vid en beredskap som gör att du kan agera omedelbart. Ju snabbare du agerar på ett sådant angrepp, desto mer sannolikt är det att du kan vinna.
- Be om hjälp från eventuella återstående allierade, eftersom de flesta människor är villiga att hjälpa en allierad i skada långt från backstabbers.
- Om du behöver, hålla ett "fiender lista" för att undvika att bli en allierad med backstabber någonsin igen. (Många backstabbers har många alias, tyvärr.)
- Som en sista utväg kan du göra ett förebyggande anfall mot en misstänkt backstabber. Generellt är denna rynkade på, som den första till back-stab är dig. Om det är absolut nödvändigt, slåss med din fulla kraft inte att besegra, men göra dem ofarliga, för att undvika att döda en oskyldig, om de verkligen inte överväger backstabbing.
- Inte under några omständigheter, bekämpa eld med eld. (Carriers vs transportörer etc.) bekämpa eld med vatten istället. Använd enheter som mest effektivt neutraliserar den anfallande kraften i förväg (bäst att hålla ett lager hands).
- För höga enheter som scouter, använda en blandning av scouter och Corsairs att maximera attack och Splash Damage, till exempel.
- Använd enheter som inte kan attackeras eller svagt så när det är möjligt (t.ex. luft vs tankar).
Varningar
- Glöm inte att hålla din plan hemlighet, glömmer att använda allierad chat är ett vanligt misstag, oftast resulterar i förlusten av matchen.
- Håll din log-in lösenord (s) och CD-nyckel hemlighet. Din rang och anseende kan äventyras om någon får kontroll på ditt konto. (De kan också ändra lösenordet permanent blockera dig från dess användning.)
- Starcraft, vid nuvarande, kan krascha i Windows XP som resulterar i dina skärminställningar ändras till 256 färger med lägsta skärmupplösning. Det är en ganska stor (flera megabyte) patch tillgänglig för att korrigera detta, dock.