Wku

Hur du använder Google SketchUp

Google Sketchup är en bra produkt. Om du vill veta hur man använder det, här är en steg för steg manual om hur du använder denna programvara.

Steg

Hur du använder Google SketchUp. Börja med att ladda ner en gratis kopia av programvaran.
Hur du använder Google SketchUp. Börja med att ladda ner en gratis kopia av programvaran.
  1. 1
    Börja med att ladda ner en gratis kopia av programvaran. Den är tillgänglig från http://sketchup.google.com/download.html. När den har laddats ned, öppnar. EXE-fil
  2. 2
    Följ instruktionerna. Beroende på datorns typ, kan dessa instruktioner för installation varierar så läs noga.
  3. 3
    Öppna programmet. Du ser att det finns en uppsättning av tre axlar tillhandahålls omedelbart, så att du får 3D-känsla från början. Ta en titt på de verktyg som finns tillgängliga. Det finns en rad verktyg, ett verktyget Circle och ett polygonverktyget. Var och en av dessa ger dig en mängd olika möjliga alternativ för att skapa dina önskade former.
  4. 4
    Lär känna några grunderna som hjälper dig att navigera runt i programmet:
    • Det första du måste veta om Google SketchUp är att den har 10 enkla verktyg som alla är användbara för att göra en modell. Den första gruppen av verktyg är i omloppsbana, panorera och verktyg zooma. Dessa används för dig att flytta runt och få olika vyer av ditt ämne och förklaras kortfattat i denna översikt artikeln.
    • Att flytta hela bildskärm, tryck på knappen center musen och håll nere Shift-tangenten på tangentbordet.
    • Ta bort, klicka på pilen på knappen i verktygsfältet, när något är vald för att radera den blir blå. Trycker på delete-tangenten på ditt tangentbord.
    • För att spara någonting, klicka på "file" (i det övre vänstra hörnet) och klicka på "Spara som". Välj var du vill spara filen. Skriv namnet på filen och klicka på Spara. Filen sparas som en. SKP-fil
  5. 5
    Rita några rader. Linjen är markerat som standard när du öppnar SketchUp. Uppenbarligen är detta för att rita linjer. Ge det ett försök att se vad du kan skapa och bara för att få en känsla för linjer, men vara medvetna om att de är endimensionell så du kommer inte att kunna knäppa på axlarna, etc.
    • Se Hur kan man vara noggrann när du använder SketchUp.
  6. 6
    Rita vissa former. Bortom linjer, kan du rita tvådimensionella figurer med hjälp av verktygen för figurer. Rita några rektanglar, cirklar och polygoner bara för att prova dem. Allt du behöver göra är att klicka på motsvarande verktyg.
    • Med tanke på att du arbetar med ett 3D-program, kommer du att finna att det 2D siffran är horisontell. Och om det finns en underliggande yta, kommer 2D formen snäppas till det.
    • Se Hur man gör en sfär i SketchUp, Hur man gör en halv sfär i SketchUp och Hur man gör en kub på SketchUp.
  7. 7
    Flytta till att skapa tredimensionella objekt. Det sätt som du gör detta är genom att "trycka" eller "dra" en 2D-form till en 3D-form. Använd Push / Pull verktyget över 2D-former som du har skapat och börja se vad som händer.
    • Välj Push / Pull verktyg:
    • Tryck på musknappen på den form du vill skjuta eller dra in tredimensionella formen.
    • Klicka sedan trycka eller dra formen och returresa. Klicka igen.
    • Förstora objektet så mycket som önskat. Lägg till mer struktur.
    • Leka med tillsats hål, fönster eller andra element genom att skära ut figurer i 3D-form.
  8. 8
    Lär dig att använda panorering och kretsande. Behovet av att se de objekt som skapas ur olika perspektiv är en viktig del av alla 3D-program och SketchUp medger detta. Pannan verktyget kan du flytta ritningen till vänster eller höger och upp eller ner. Det kan du också göra en kombination av dessa åtgärder. Den bana Verktyget låter dig att kretsa runt objektet du har skapat. Detta förändrade perspektiv kan låta dig se hela objektet från alla vinklar.
    • Använd centrum scroll knappen på musen för att kretsa runt din bild. Du kan också kretsa genom att klicka på "Orbit"-knappen på den övre verktygsfältet (den har två röda pilar på det).
  9. 9
    Flytta och rotera objekt. Detta är självklart, men är helt klart användbar eftersom det låter dig ändra placeringen av alla objekt som du har skapat. Har ett försök med hjälp av flytta och rotera verktyg för att se om du kan flytta objekt runt till en annan position.
    • se hur man använder verktyget Rotera i SketchUp och hur du vänder ett objekt med SketchUp för mer information.
  10. 10
    Färg eller måla objektet. När en form är klar kommer det att vända en annan färg, oftast en grå-blå. Former måste slutföras för att färga dem i. Med hjälp av Paint verktyget, kan objekten vara målade i solida färger eller texturer. Med texturer, kommer SketchUp anpassa texturer till ytorna för dig, vilket gör det till en rolig och nyttig erfarenhet.
    • För att lägga till färg, klicka på färgen hinken. Välj en av kategorierna såsom marktäcke eller namngivna färger. Välj en färg / textur och klicka sedan på den del av formen som du vill skugga i.
    • För att göra fönster, gå till Translucent.
    • Använd radergummit för att ta bort oönskade kanter.
    • Se Hur man lägger till egna texturer till SketchUp för mer information.
  11. 11
    Lär zoomning förmåga. Detta verktyg låter dig zooma in och ut på de former som du skapar. Använd zoomverktyget för att visa fler detaljer. Om du har en mus hjulet, kommer du att upptäcka att rulla ett sätt att zooma in och rulla den andra kommer att zooma ut.
  12. 12
    Kolla in de färdiga modeller i SketchUp. Det finns massor av dessa tillgängliga för dig och om det finns en som passar dina behov, kommer det hindra dig från att behöva uppfinna det. 3D Warehouse erbjuder objekten inom områdena arkitektur, landskap, konstruktion, människor, en lekplats och transport. Det är en bra idé att titta igenom den komponent biblioteket för att se om det finns objekt som du vill leka med.
  13. 13
    Lär dig att använda bygg guider. SketchUp kan du placera bygg guider som helst inom en ritning. Väl där kan de användas för att justera objektet. Dessa är de streckade linjerna och de gör det lättare att rada upp objekt.
  14. 14
    Läs om de mer avancerade verktyg på sketchup när du är bekväm med de vanliga verktygen som beskrivs ovan. De mer avancerade verktyg i Google SketchUp är storleksändring verktyg, den enhetliga verktyg, kurvan verktyg, följ mig verktyget, textverktyget, vinkeln verktyget, och måttbandet verktyget.
    • Den storleksändring verktyg: Detta används genom att välja ett objekt, och dra de små rutorna i hörnen och ansikten för att göra det vilken storlek du vill ha, inklusive bred, lång, kort eller knäböj.
    • Medflyttningsknappens verktyg: Detta låter dig flytta ett objekt längs en ​​angiven bana, och därigenom skapa ett nytt objekt. Om du vill veta mer, se artiklarna i medflyttning verktyg kategori.
    • Den enhetliga verktyg: Om du klickar på ett ansikte, kommer detta att göra annat ansikte precis som den du klickar på. Du kan göra ansiktet mindre eller större, beroende på hur långt du drar markören.
    • Kurvan Verktyget: Detta används precis som linjen verktyget förutom om du skapar en linje och dra den åt sidan, kommer det att skapa en böjd linje.
    • Texten verktyget: Detta gör att du kan lägga till text till din modell genom att sätta den på ett ansikte. Vinkeln Verktyget gör att du kan rotera ett objekt genom att klicka på ett ansikte och svänga din markör.
    • Måttbandet verktyget: Detta kan användas för att mäta ett föremål, och även skapa ännu sektioner genom att skriva det i mätningen rutan längst ner till höger på skärmen.
  15. 15
    Försök bygga något i SketchUp. Google har många tutorials som hjälper dig att skapa byggnader, konstruktioner och mer, här är bara några exempel som du kan prova:

Tips

  • Du kan importera bilder från Google Earth och rita på dem. Se Hur man ställer in ett foto i SketchUp foto match för några foto hjälp och hur man gör en google earth byggnad i SketchUp för Google Earth SketchUp handledning.
  • Det finns ett ansikte verktyg som kommer att skapa en enkel ansikte (sida eller yta av formen). Använd line verktyg för att fylla i skadade ansikten.

Varningar

  • Ibland bort en rad från din 3D-modell kan radera en hela ansiktet, inte panik, och klicka på "Redigera - Ångra eller håll CTRL-tangenten och peka Z".
  • Ibland när du gör ett objekt, det ser proportionerligt framifrån eller från sidan, men när du kretsa det kommer att bli ganska förvrängd.

Saker du behöver

  • Dator
  • SketchUp
  • 3-knappars mus (med centrum scrollknapp) är bäst för det kretsande
  • Internet-anslutning (för att hämta SketchUp)