Wku

Hur mime

Mime är en av de äldsta formerna av teater. Mimare agera ut en serie av berättelser som endast använder sina kroppar, utan att tala. Här är hur du kommer igång blir en mimare.

Steg

Hur mime. Klä dig som en mimare (tillval).
Hur mime. Klä dig som en mimare (tillval).
  1. 1
    Klä dig som en mimare (tillval). Om du vill klä upp som en mimare, prova:
    • Bära mim makeup. En mime är omedelbart identifierbar genom hans eller hennes makeup-vitt fett måla över ansiktet (men inte på halsen), tjock svart eyeliner med stiliserade "tårar" kör till omkring mitten av kindben, mörka målade-på ögonbryn och svart eller mörkt rött läppstift. Du kan också prova små cirklar av ljus rosa rouge för en glad eller flickaktig mim.
    • Iklädd en mimare kostym. Allvarliga mimare kanske inte bära den klassiska "kostym" längre, men det är en lätt igenkännlig Halloween eller fest kostym. Hitta en svart-och-vitt horisontellt randig tröja, helst med en båt hals och trekvarts ärmar. Bär mörka byxor, svarta hängslen, vit handled-längd handskar och en svart plommonstop att slutföra utseende.
  2. 2
    Använd din kropp för att prata. Prata eller munnen ord är onödigt under mima. Istället använder ansiktsuttryck, gester och kroppshållning att göra det "snacket."
    • Använd en spegel (eller en publik) att bedöma vilka rörelser är den mest framgångsrika i att förmedla känslor, attityder och reaktioner. En helfigursspegel är en nödvändighet för nybörjare, men ha i åtanke att spegeln är en vän du behöver lämna bakom vid uppträdanden.
    • En videokamera, om sådana finns, är ett annat ovärderligt verktyg.
  3. 3
    Börja med grundläggande MIME tekniker: Det finns några ganska enkla lektioner som de flesta mimare börja med..
    • Odla din fantasi. Använd din fantasi kan inte nog understrykas att skapa illusioner. Viktigast är att en mime att verkligen tro på illusionen är verklig. Naturligtvis mer verkliga illusionen är för mime, desto mer realistisk blir det för din publik. Detta kan åstadkommas genom praktik. Till exempel låtsas väggen är verklig. Se väggen i olika färger. Känn väggen i olika texturer, dvs känner det grov, mjuk, våt, torr, kall eller varm. Använd samma teknik samtidigt som man övar alla illusioner. Du hittar också din kropp reagerar naturligt till illusionen om du är övertygad om att det är på riktigt.
    • Dra nytta av en fast punkt. Detta kan vara mer allmänt kallas "pointe fixe", men det är helt enkelt den ursprungliga franska lydelsen av "fast punkt." Detta är en otroligt enkel idé: MIME lokaliserar en poäng med hans kropp, och sedan håller den stilla i rymden. Denna teknik är basen för alla illusioner en mime kan skapa.
    • Lägg linjer till fasta punkter. Linjen bygger på fasta punkten, först, genom att helt enkelt lägga till en andra fast punkt i rummet. Vad som gör detta en unik teknisk skicklighet är den extra svårigheten att hålla två punkter samma relativa avstånd från varandra. Dessutom blir det relativa avståndet mellan de två punkterna definitionen av denna "konstruktion blocket". Som sådan, kan linjen bli "un-fast" så länge som de två punkter hålls stadigt i deras relation till varandra. En god tillämpning av detta begrepp är "mim väggen".
    • Gör en dynamisk linje. I linjen inte våld av sina poäng, tillägger den dynamiska linjen som inslag. Det är tanken tillämpas på "dra i repet", men det kan tillämpas på praktiskt taget all användning av kraft i en illusion. Hemligheten till detta koncept är att synkronisera effekten av en imaginär styrka i hela kroppen. I det avseendet Dyanamic Line är väsentligen en förståelse för fysik som tillämpas på den mänskliga kroppen. Detta kan verka komplicerat, men du kan få en känsla för det mycket enkelt: Hitta en vägg och placera båda händerna på den ungefär axelhöjd. Skjut försiktigt in i väggen med händerna. När du trycker försöka känna där trycket byggs upp i din kropp. Du ska känna trycket i dina händer, naturligtvis, men du bör också känna en viss spänning i dina axlar och höfter. Om du inte kan känna något, försiktigt öka trycket tills du gör. Också prova olika positioner och känna hur de förändras trycket i kroppen. Dynamiska linjen uppmanar minnet av krafter som de i ovanstående övning för att skapa realistiska illusioner av imaginära krafter.
    • "Manipulera" rymd och materia. Detta är ett finare fras för "göra saker ur luften". Detta är den mest komplicerade tekniken att förklara eftersom den använder sig av många av de element från de tre föregående. Det är bäst betjänt av ett exempel illusion: dribbling en basketboll. Genom att bara använda en hand, imiterar mime mycket av tanken bakom dynamiska linjen, men genom att använda bara en hand, han använder bara en poäng. Istället för två punkter, förvandlar mime hans resterande led i en form: en rundad handflata med fingrarna försiktigt ringlad över det. Denna form definierar "utrymme" där illusionen finns och låter basket, den "saken", att existera i illusionen. Space / Materia Manipulation kan användas för att skapa ett antal objekt, tecken eller händelser genom att utnyttja denna princip.
  4. 4
    Ta ett rep. Låtsas att ha ett rep dinglande framför dig och försöka klättra det.
    • Skjut ner och klättra tillbaka upp för bästa effekt. När du når toppen, torka svetten från din panna. Klättring ett rep är en mycket svår illusion om det görs på rätt sätt. Tänk dig och känna din fulla kroppsvikt. Om du verkligen klättra ett rep, kommer dina muskler sträcka och sila. Ditt ansikte kommer grimas i smärtsamma ansträngning. Torkar svett från din panna kommer att vara en naturlig reaktion. Om du aldrig har klättrat en riktig rep, göra det med tillsyn i en vadderad gym. Gör mentala anteckningar av dina handlingar och reaktioner, även om många illusioner inte kan göras med de exakta rörelserna som används i verkligheten, bör den mentala inställningen (aka fantasi) vara samma som den äkta varan. (Se första anmärkning nedan under "Varningar" och vara noga med att värma upp innan du försöker denna illusion.)
  5. 5
    Låtsas vara i en låda. Om du är i en osynlig box, kan du trycka ut luften framför dig med händerna, först handflatan och sedan fingrarna. Agera som om du försöker hitta en väg ut ur denna osynliga ruta genom att identifiera dess hörn och sidor. Kör en hand över "kanterna" av din imaginära box, som du försöker hitta locket och din väg ut. Om du vill, kan du så småningom locket och vänd det öppet dramatiskt med båda armarna, i en triumferande gest.
    • Klättra på en stege. Att visa klättring en stege, ta på imaginära stegpinnar går upp i luften. Placera bollen på ena foten på marken, som du skulle lägga den på en stegpinne. Dra ner på stegpinnarna (hålla händerna flytta ihop!) När du går upp på tårna, och sedan släppa tillbaka med motsatt fot nu "på en stegpinne." Alternativa fötter och händer varje gång du "klättra." Hålla fokus uppåt, som om du tittade på den plats där du klättrar. (Om det är en lång stege, titta nedåt ibland för komisk effekt - luta huvudet sakta och försiktigt, precis tillräckligt för att titta nedåt, och sedan se fram snabbt, med ett uttryck av larm) Gör dina ben gör samma rörelser som om din fötter klättra upp en riktig stege.
    • Gör "lean". Låtsas vara lutad mot en lyktstolpe, vägg eller en disk. Det låter kanske enkelt men tar en hel del styrka och koordination för att "luta" på någonting. Den grundläggande lean har två delar. Börja med fötterna ungefär axelbrett isär.
    • För den övre delen: Håll armen något ifrån kroppen, med armbågen böjd så att din underarm är parallell med marken och din hand (handled lättat något) är nära din torso. Nu höjer din axel när du flyttar ditt bröst mot armbågen (hålla armbågen vid samma punkt i rymden!).
    • Den nedre delen: samtidigt, böj ditt knä något, ta din vikt på det böjda benet. Den effekten bör vara att armbågen stannar där det är, men det verkar som om din vikt har lagt sig på den imaginära plats där armbågen vilar. Se till att du bara böja benet under din höjde armen. Håll din motsatta benet helt rakt eftersom detta bidrar till illusionen.
    • Titta på dig själv i en spegel, eller använda en videokamera för att se hur effektiv tekniken är. Det är ibland mest effektiva för att göra denna teknik lättvindigt, med mycket lite överdrift alls.
    • För en mer aktiv show av lutande, kan lagen omfattar också snubblande, glider av och missa lutade-på objektet helt och hållet.
  6. 6
    Ta på vinden. Låtsas att det är mycket blåsigt och att du har svårt att stå upp i den. Låt vinden buffé dig fram och tillbaka. För extra munterhet, inkludera en kamp med ett paraply som håller vända ut och in.
  7. 7
    Mime äta. Det kan mycket underhållande att titta på en mimare att äta. Låtsas vara tidskrävande en mycket slarvig hamburgare eller korv, med allt innehåll slopping ner på framsidan av din klädsel. Oavsiktligt spruta lite ketchup mot ögat. Eller prova skalar en banan och sedan glida över på skalet.
  8. 8
    Vandra på plats. En av ikonerna i MIME är den stationära promenad. Det är också en av de mest fysiskt krävande bedrifter. Denna vandring vänder mönstret av faktiska promenader. Den "släpande" fot i mime promenad stöder inte någon tyngd, men den representerar viktbärande fot av en vanlig promenad. Detta är anledningen till benet måste förbli rakt i illusionen - synes det vara hårdast vikten. Här är hur man gör det.
    • Det är mycket viktigt att börja med en god hållning. Du ska hålla in magen ganska hårt eftersom det kommer att vara benägna att flytta när man inte är uppmärksam. Håll upp axlarna och tillbaka - inte slöfock, ska bröstet och halsen vara upprätt samt - inte uppblåst ut.
    • Till att börja placera hela din tyngd på bollen på ena foten. Detta är din "framåt" fot. Böj knäet över den främre foten något när du gör detta. Med den andra foten (den "bakre" foten) positionen tårna parallellt med tårna i den främre foten. Men hålla din bakre foten från att vidröra marken samtidigt som sulan på den bakre foten parallellt med golvet. Behåll denna benet helt rak.
    • Med din främre fot, sakta sänka hälen till marken och räta ut benet. När du gör detta, flytta bakre foten bakåt samtidigt som fotsulan parallellt med marken och benet rakt - du ska känna en intensiv stretch längs baksidan av benet. Skjut den bakre benet så långt tillbaka som du kan samtidigt som alla ovanstående egenskaper, samt ditt saldo.
    • När den bakre foten är så långt tillbaka som det kan gå, föra den tillbaka till parallellt med din främre fot. Försök att plocka upp hälen på bakre foten först, som ett naturligt steg. Böj benet när du tar den bakre foten framåt.
    • Nu trycker ner med bollen på bakre foten. Om du tittar på dina fötter, är de nu i en exakt motsatsen till sin startposition. Den "framåt" fot är nu i "bakre" läget och vice skruvstäd.
    • Övergången av vikt mellan dessa fötter är den mest avgörande aspekt av illusionen! Du måste smidigt överföra vikt från din gamla 'framåt' fot till din nya "framåt" fot. Samtidigt måste du lyfta den nyligen befriade foten och börja släpande det bakom dig. Detta kommer att ta en hel del övning för att bemästra.
    • Med alla de aktiviteter i fötterna, glöm inte att röra överkroppen! Swing armarna så att den främre foten är alltid motstånd mot din främre hand. Också, andas när du lyfter bakre foten för att komma framåt, andas ut när du drar bakre foten tillbaka.
    • Om du inte tar med din bakre fot tillbaka till parallellt med din främre fot, kan du överföra bara din vikt till det och börja moonwalking!
  9. 9
    Gör mime intressant. Du kan gå för en enstaka skratt, eller så kan du försöka höja mima till en högre konstform. Om du skapar en berättelse från din mim, kommer du att engagera målgruppen och ge sann konstnärlig resonans i konsten att miming. Tänk i förväg av en "saga" du vill berätta. Tänk på att mime kan vara väldigt vacker och flytta om det görs bra. För att ta några av exemplen ovan:
    • Det är en blåsig dag (vind / paraply mime) och du vill gå till hamburger monter där du möter en vän som har en katt som fastnat i ett träd. Din vän ber dig att klättra på stegen för att rädda katten (stege mim). När du kommer tillbaka katten (mim håller en ignorans och otacksam katt), behandlar din vän dig till en hamburgare (slarvig, ketchup mim) och precis som du lämnar, du misslyckas med att märka ett bananskal som ligger på marken.
    • Om du vill mime något mer allvarligt, anta en stämning med dina kläder, smink och belysning. Tänk ur en allvarlig berättelse i förväg. Till exempel kanske du vill lyfta fram den svåra situationen för de hemlösa sover ute i kylan under vintern. Måla på ett sorgset ansikte, bär trasiga kläder och använda dim belysning. Tänk igenom en berättelse som tillåter dig att mima traskar förtvivlan som hemlös person söker skydd för natten. Mime inrätta en sovplats under en bro med bara en kartong för en säng. Mime frossa och oförmåga att sova bra. Projekt sorg att spegla den svåra situationen för denna person.

Ytterligare information

  • Det firas cirkus och teater artister som har lyckats omfamna och kombinera olika discipliner av mim och clowneri med stor framgång. Joseph Grimaldi, far till engelska pantomim teater i slutet av 1700-talet använde komisk pantomim och sånger smattra att upprätta hans bestående arv.
  • 200 år innan dess, suddig linjerna mellan clowner och MIME liksom i den stora traditionen av commedia dell arte och dess bolag lager som utspridda över hela Europa efter att ha förbjudits av den romerska kyrkan. Vår måne inför fransk mim Pierrot har en stark komisk härstamning i de italienska Komedi tecknen i Gian Farina, Peppe Nappa och Pedrolino. En konstform som starkt påverkat verk av Shakespeare, Molière och Lope de Vega för att nämna några. Populariteten av denna konstform hade uthärdat i över trehundra år i många länder.
  • Den 20-talet har också en uppsjö av artister som firade sina färdigheter som en clown mim. Från cirkusen fältet, kan man anföra den schweiziska clown Grock, den legendariska Lou Jacobs & Otto Griebling från Ringling Bros samt Leonid Yengibarov och Anotoly Nikulyn från Sovjettiden i Moskva Circus. Som clowner, kunde de omfamna sin publik i pantomim ensam.
  • Från teatern, music hall, film och tv, är det svårt att inte falla under inflytande av Bert Williams, Chaplin, Keaton, Stan Laurel, Harpo Marx, Red Skelton, Marcel Marceau, Georges Carl och Dick Van Dyke. Deras inflytande kan lätt ses i dag i de berömda konstnärer i New Vaudeville rörelsen.
  • Penn & Teller, Bill Irwin, David Shiner, Geoff Hoyle, Robin Williams, och John Gilkey är bra exempel för blivande mimare och clowner. Ju mer du tränar din disciplin, ju tidigare du börjar att omfamna andra tekniker i mim och clowneri att framkalla skratt.

Tips

  • Den här artikeln gäller bara en viss typ av mime - "stil mime" eller "illusion mim". Det finns hundratals andra former som har liten eller ingen likhet med Marcel Marceau och Charlie Chaplin.
  • En mycket bra mime artist är mycket eftertraktade inom områden som teater, film och cirkus. Tänk på Cirque du Soleil och vetenskaplig film fiction, där mimarna kan uttrycka känslor utan ord och skapa en bro mellan våra mänskliga förväntningar och de av drömvärld och andra-wordly manifestationer.
  • Istället för vita ansikten, bar forntida mimes masker eller enkel scensmink.
  • Vit smink bärs av mimare är faktiskt lånat från clown traditionen. Det används i båda fallen att betona karaktärsdrag och uttryck så att de tydligt kan ses på avstånd. Den vita make-up var ursprungligen tänkt att uttrycka en enkel, oskyldig karaktär. MIME smink tradition har kommit att använda mer stiliserade symboler medan samtidigt förenkla färgschema och linjer.
  • Även mime kan tyckas tecknad, var inte rädd för allvarligare ämne. Mest kända mimare, inklusive Marcel Marceau och Charlie Chaplin, huvudsakligen utförs som modig, men ynkliga tecken (Bip och Lufsen, respektive).
  • Många mime-utbildade individer arbetar nu under begreppet "fysisk teater" för att undvika den sociala stigma som mime ofta inspirerar idag. De flesta av dessa konstnärer använder inte traditionella MIME dräkter eller make-up.
  • Mimare är känd för att använda tomma vita ansikte make-up med svart skisserar ögon och andra ansiktsdrag att överdriva känslor. En svart och vit randig topp, vita handskar och en svart top hat är också funktioner i en traditionell mim konstnär kostym. Denna outfit och smink har varit en tradition i många kända mim konstnärer, däribland den legendariska Marcel Marceau. Däremot behöver du inte klä på detta sätt, i själva verket anses det så kliché av moderna mimarna att majoriteten av dem att undvika det.
  • "Fäder måste ha kropparna av gymnaster, sinnen aktörer, och hjärtan av poeter." - Etienne Decroux, "fadern av modern mime"
  • Moonwalking och breakdancing har lånat från mim.
  • Om du verkligen är intresserade av en karriär inom mim, överväga att ta en mimare kurs med en skola eller scenkonst grupp.

Varningar

  • Mime kan vara mycket ansträngande att utföra eller träna. Försök inte mime övningar om du har problem tränar normalt.
  • Antagonism eller rädsla mot gatan mime artister kan ibland komma ur handen. Utför aldrig på en offentlig plats utan en vän eller chef närheten tittar på prestandan.
  • På samma sätt som ovan, aldrig göra på en offentlig plats utan en säker plats att retirera till. (Aka en bil, omklädningsrum eller företagsklimat - inte använda offentliga toaletter.)
  • För att undvika stretch skador, alltid värma upp innan du försöker mime övningar, mima kräver så mycket agility som dans eller teater.
  • Förväxla inte mim med clown. Mimare och clowner representerar olika brödraskap av komiska skådespeleri, och medan de två disciplinerna kan tyckas relaterade, på djupet de inte kunde vara mer distinkt.