Wku

Hur man väljer en gitarrförstärkare för rockmusik

Om du är i marknaden för en gitarrförstärkare, men är obekant med alla de små skillnader som rör kontra solid state, EL34 kontra 6L6, eller brittiska ljud kontra europeiskt ljud, kan det vara skrämmande. Och vad sjutton gör en "krämig ton" låter som? Det kan vara tillräckligt för att du vill plocka upp en ukulele och flytta till Hawaii! Innan du gör det, ta några minuter att läsa den här artikeln. Vi pratar om de saker du vill leta efter, de saker du behöver vara medveten om, och ledtråd du in på saker som inte är viktiga. Vi börjar med det bästa råd du kan få:

Steg

Hur man väljer en gitarrförstärkare för rockmusik. Utvärdera dina behov.
Hur man väljer en gitarrförstärkare för rockmusik. Utvärdera dina behov.

Del ett: grunderna

  1. 1
    Använd dina öron. Ja, det verkar anmärkningsvärt okomplicerat och mycket un-tekniska, och det finns egentligen inga förkortningar för att täcka det. Däremot är det viktigt att inse att från början, måste du gillar ljudet förstärkaren gör relativt musikstil du spelar.
    • En Marshall amp låter helt fantastiskt-om musikstil du spelar faller in i Van Halen, grädde, eller AC / DC-lägret.
    • En Fender amp låter också fantastiskt-om du tänker efter mer av en Stevie Ray Vaughan, Jerry Garcia eller Dick Dale ljud.
    • Det bästa sättet att avgöra vad en förstärkare låter som är att spela gitarr med det. Om du är mer av en nybörjare, inte säker på om dina kotletter, men vill ha en förstärkare du kan "växa in i", har någon i butiken spela det för dig. Den avgörande frågan här är hur amp "a" låter jämfört med amp "b", så gör allt som krävs för att få en bra jämförelse.
  2. 2
    Utvärdera dina behov. Ampere är betygsatt av effekt snarare än fysisk storlek (även högeffekt förstärkare tenderar att vara fysiskt större).
    • Lägre watt-tal rörförstärkare kommer att tendera att skapa harmonisk distorsion vid lägre volymer, vilket är att föredra i praktiken, studio, och miked scenframträdande.
    • Högre effekt rörförstärkare förvränger vid högre volymer-som kommer att kräva mer kreativ blandning för levande situationer.
    • Watt har en effekt på både den faktiska och upplevda ljudvolymen. I allmänhet tar det 10 gånger wattal en förstärkare för att fördubbla den upplevda volymen. Till exempel en 10-watts förstärkare låter hälften så högt som en 100-watts förstärkare
    • Wattal och kostnaden för en förstärkare är sällan relaterade, som 10 watt ampere kan vara två, tre eller till och med tio gånger kostnaden för en 100 watts förstärkare-beroende på kvaliteten på de komponenter och konstruktion. En knock-off 100-watts solid-state amp är billig att tillverka jämfört med en boutique 5-watts rörförstärkare.
  3. 3
    Förstå vad som definierar en amp övergripande tonen. Ljudkvaliteten upplevt från en förstärkare kan bestämmas genom många saker, inklusive (men inte begränsat till):
    • förstegsutgångarna använda rör
    • slutstegsrören rör används
    • trämaterialet som används för högtalarlåda
    • den typ av högtalarkonerna
    • motståndet hos högtalarna
    • gitarren används
    • de kablar som används
    • de använda effekterna
    • mickar i gitarren
    • och till och med fingrarna på spelaren.
  4. 4
    Lär kategorierna. Det finns två huvudkategorier av gitarr förstärkare konfigurationer: combo och huvud / skåp.
    • Combo (kombination) ampere kombinerar förstärkarens elektronik med en eller flera högtalare i ett stycke paket. Dessa är i allmänhet mindre, som kombinerar ett kraftfullt huvud och ett par stora högtalare kan snabbt driva en förstärkare i "tyngdlyftare" kategorin.
    • Huvud / skåp arrangemang löser problem med vikten genom att separera högtalarkabinettet (förarhytter) från huvud-eller förstärkare-skåp. Huvuden kan vara fristående enheter som vanligtvis sitter ovanför hytterna, eller de kan vara rackmonterade enheter som är bra för touring och mer komplicerade kedjor gitarrsignalen.

Del två: rör och solid state förstärkare

  1. 1
    Jämför röret kontra fast tillstånd. Det finns stora skillnader mellan de två stilar av förstärkning. Rörförstärkare använder vakuumrör i både pre-amplifiering och effektsteg förstärkning, medan solid-state förstärkare använder transistorer för alla stadier. Detta kan, och oftast leder till markant olika toner.
    • Solid-state förstärkare är kända för att leverera ljusa, rena, exakta ljud. De svarar snabbt på ditt spelande, och är betydligt mer robust än rörförstärkare: tänk på skillnaden mellan en glödlampa (rör) och en lysdiod (solid state). Kasta dem båda på golvet, och du kommer att ösa upp en av dem med en sopskyffel! Även med framsteg inom teknik, är många solid-state förstärkare belastas med ett brett utbud av modellerade amp ljud, vilket ger dig en hel del mångsidighet.
    • Solid-state förstärkare från en viss tillverkare tenderar att låta likadant, vilket kan vara en fördel när du behöver en pålitlig, repeterbar tonen. De är också särskilt lättare både i vikt och på plånbok än sina rör bröder.
    • Denna mångsidighet och robusthet kommer på bekostnad av värme i tonen. Även om detta är en helt subjektiv bedömning, det finns vissa skillnader som står för detta: när den trycks in distorsion, visar en solid-state amp vågform ett hårt klippta kanten och övertoner som stannar stark genom utbudet av utfrågningen. Som jämförelse, sköt en rörförstärkare till distorsion har en mjuk klippning kant, och övertoner som faller utanför väl inom gränserna för hörsel, ger rörförstärkare sin berömda värme.
    • Tube (ventil) förstärkare har en viss omätbara "något" till dem som gör dem den mest populära typen av förstärkare. Ljudet av en rörförstärkare har beskrivits som "tjock", "krämig", "fett" och "rika"-adjektiv som skulle packa på pounds om ampere var maten!
    • Rörförstärkare kan variera något i tonen från förstärkare till förstärkare, och säkert göra från spelare till spelare. För vissa spelare, är deras amp den som, tillsammans med sin gitarr, definierar deras sound.
    • Tube distorsion är mjukare, och att de flesta, sköt mer tilltalande för örat, och när hårt, tillfogar någon komprimering till den dynamik som bidrar till sonic rikedom som bara rör kan leverera.
    • Rörförstärkare kan vara mycket mer kraftfull än solid state ampere. En 20-watts rörförstärkare kan lätt låter lika starkt eller starkare än en 100-watts solid state amp.
  2. 2
    Nackdelarna med rörförstärkare är generellt mer praktiskt än Sonic. En rörförstärkare-speciellt en stor en-kan vara väldigt tungt: ett stort negativt om du regelbundet tar in redskap upp 3 trappor!
    • Tube ampere är också dyrare, både initialt och när det gäller underhåll. En solid state amp "är." Om du inte har en massiv strömavbrott, kommer din solid state amp låter samma, år efter år. Men vakuumrör-som glödlampor-slits ut med tiden och behöver bytas ut. Rören är inte hemskt dyrt, men det kommer att bli en årlig kostnad (beroende på hur mycket du använder det).
    • Rörförstärkare har sällan emulering-typ. Du behöver stomp boxar för sådana saker. Emellertid är tremolo och fjäderhallsystem ofta införlivas amp design.
  3. 3
    Akta dig för typ-casting. Även om det är bra att känna till för-och nackdelar med båda typerna av ampere, är det inte alltid så att "röret bra, solid state dåligt." Studier har visat att när det spelas utan förvrängning, rörförstärkare och fasta ampere state är nästan omöjligt att särskilja.

Del tre: combo ampere

  1. 1
    Granska alternativ för combo ampere. Här är några vanliga konfigurationer för combo förstärkare:
    • Mikroampere: 1 till 10 Watt. Dessa är små, ultra-portabla förstärkare som är användbara för att öva på språng (eller när andra försöker sova). De packar inte tillräckligt med volym för att användas i de flesta "jam" situationer (där du måste höras i mixen med andra musiker). Som regel brukar deras ljudkvalitet är dålig (jämfört med större ampere) på grund av låg uteffekt och lägre kvalitet kretsar och är inte lämpliga för professionella föreställningar. The Marshall MS-2 är ett exempel på en super-bärbar (1 watt) micro amp som har fått bra recensioner för en solid-state förstärkare av denna storlek.
    • Practice ampere: 10 till 30 watt. Öva ampere lämpar sig även för sovrummet / vardagsrummet miljö, även den starkaste av dem kan användas för små spelningar (föreställningar), särskilt om en mikrofon används för att skicka dem via arenans högtalarsystem. Populär metod rörförstärkare som låter lika bra eller bättre än många större ampere inkluderar, Fender Champ, Epiphone Valve Junior och Fender Blues Jr Som en allmän regel, de bästa förstärkarna i den här serien har 20 till 30 watt med minst en 10 tums högtalare.
    • Full-size 1x12 combos: Med 50 eller fler watt och minst en 12 tums högtalare, ger 1x12 amp det minsta paketet som anses lämplig för små spelningar utan att använda en mikrofon. För mer avancerade modeller, till exempel de som produceras av Mesa Engineering, är ljudkvaliteten grundligt professionella kaliber.
    • 2x12 combos liknar 1x12 combos, men de lägger till en andra 12 tums högtalare. Den 2x12 designen är betydligt tyngre och klumpigare än 1x12, men det är fortfarande en favorit val av arbetande musiker för föreställningar på små till medelstora lokaler. Tillsatsen av en andra högtalare tillåter vissa stereo effekter, och två högtalare helt enkelt flytta mer luft än en (tillåta mer "närvaro" i ljudet). En favorit i denna kategori är Roland Jazz Chorus, som har en signatur ljud, stereo, ett rent ljud och inbyggda effekter.
  2. 2
    Notera väl: små combo ampere föredras ofta i studio inställningar. Till exempel, om du vill veta vad en liten 5-watts Fender Champ låter som i studion, lyssna till Eric Clapton gitarr på Layla!

Del fyra: huvuden, hytter, och travar

  1. 1
    Gå igenom alternativen för huvuden, hytter, och staplar. Medan combo förstärkare är bra för en allt-i-ett-lösning, en hel del spelare gillar att anpassa sitt sound. De min kärlek ljudet av en Marshall hytt (högtalarlåda), men bara när de drivs av en Mesa Engineering huvud. Andra kanske inte just om hytterna, men vill kunna ha flera av dem för en mäktig mur av ljud som sträcker sig över scenen.
  2. 2
    Lär dig fikonspråk. Ett huvud är en förstärkare utan högtalare. Ett skåp (hytt) är en fristående högtalarlåda, vilket kan kopplas till ett huvud. Ett skikt är ett huvud och en uppsättning av skåp sammankopplade, färdiga för användning.
    • Stacks föredras i allmänhet för spelningar snarare än praktiken, även om det finns ingen regel mot att ha en enorm stack i vardagsrummet-om din familj gör det. Rättvis varning: I de flesta fall kommer de inte! Stacks är fysiskt skrymmande, mycket tung, och förödande högt. Dessa är verktyg för musiker som antingen spelar stora arenor.
  3. 3
    Sätta ihop. Huvuden är alla ungefär samma storlek fysiskt, men de kommer i en mängd olika wattal. Små huvuden pack 18 till 50 watt, medan full effekt huvuden är i allmänhet 100 watt eller mer. Det finns också super huvuden, som ståtar med en tinnitus-inducerande 200 till 400 watt.
    • För föreställningar på små till medelstora lokaler, är ett litet huvud mer än tillräckligt. De mindre huvuden är ofta kopplade till en enda 4x12 kabinett (som innehåller fyra 12 tums högtalare, som namnet antyder). Denna typ av inställning är känd som en "halv stack," och det är en favorit för arbetande musiker.
    • Innan du köper en halv stack, tänk på att de är för stora och för hög för de flesta barer eller arenor med en liten scen (de flesta av de spelningar du faktiskt spela), passar de inte i alla fordon mindre än en van eller pickup, kommer dina bandmedlemmar inte hjälpa dig dra den upp på scenen, och en halv stack kommer att leda till permanenta hörselskador om du inte använder öronproppar. Den halva stacken erbjuder massor av volym, och närvaron av fyra högtalare. Använd huvudet (förstärkare) som proffsen använder.
    • En fullständig stack är drömmen för många en gitarrist (men kommer att ogillas av din ljudtekniker och alla på scenen med dig). Detta är vanligtvis funktioner minst en 100-watts huvudet anslutna till två 4x12 skåp. Skåpen är staplade vertikalt (ovanpå den andra), vilket ger installationen sitt eget namn.
    • En fullständig stack är lika lång som en vuxen man, vilket leder till en ganska imponerande syn. Ljudet är lika imponerande. En fullständig stack är för stor för alla utom de allra största arenor, och även då din ljudtekniker ska mic'ing dig så att du aldrig egentligen har användning för en full stack. De flesta arbetande proffs kommer att använda två halva staplar i stereo i stället för att föra en full stack på vägen.
    • Gitarrister som verkligen sadistiskt (i en sonic bemärkelse), såsom vissa tungmetaller spelare kan köra en av de 200-400 watt super huvuden genom en fullständig stack. Med någon fullständig stack (och speciellt de "hot rod" uppställningar), kommer du att kräva hörselskydd om du vill spela på högre volymer utan att upprätthålla potentiellt allvarliga hörselskador.
    • Mest livespelningar du ser att använda fulla staplar gör det som en scen trick. Typiskt bara ett skåp har högtalare i den och resten är uppe för show. Mötley Crüe används för att göra falska högtalarfront ramar av svart tyg och 2x4s så att det ser ut som scenen var full av amp stackar!
  4. 4
    Följ proffsen. De flesta proffsen använder för närvarande 2x12 eller halv stackar eftersom ljudet är lättare att kontrollera. Om du verkligen vill ha en full stack, med alla medel få en, men du kommer nästan aldrig att använda det om du gör en stadion turné. De är alldeles för stor för att vara praktisk.

Del fem: rackmonterade produkter

  1. 1
    Rack upp den. Många musiker använder kuggstänger, vanligtvis en förstärkt metall låda med löstagbara paneler på framsidan och baksidan. Den främre delen av racket, när den är öppen, har två vertikala rader av gängade skruvhål på sidorna, som 19 inches isär: rackmonterad standard.
    • Som en huvud-och-cab setup, separerar en rackmonterade gitarrförstärkare riggen förstärkarens komponenter och högtalarlådor. Men rackmonterade huvuden kan delas in i två kategorier: de preamp och slutsteg. Både huvud och combos har dessa komponenter också, men rack enheter gör det praktiskt att behandla dem som separata poster.
    • De flesta större förstärkare tillverkare, däribland Marshall, Carvin, Mesa-Boogie, och Peavey göra rack amp riggar.
  2. 2
    Den förförstärkare. Detta är det initiala förstärkningssteget: i dess grundform, ökar en förförstärkare signalen så att det effektivt kan driva scenen slutsteg. Högre-end förförstärkare kommer att innehålla olika ton-forma funktioner, inklusive utjämning, variabla konfigurationer rör, och mer.
  3. 3
    The power amp. Detta är kopplat till förförstärkare, tar signalen förförstärkaren formade, och ger det allvarliga, högtalare-drivkraft. Liksom huvuden, slutsteg finns i olika storlekar, från ett minimum på 50 watt till monster 400W slutsteg.
    • Som många slutsteg som du vill kan anslutas i en kedja eller i olika pre-amp utgångar för att öka kraften i signalen, samt eventuellt blanda tonala influenser av två olika slutsteg.
  4. 4
    Nackdelar med rack riggar. Som ni kan nog säga, rack är ofta mycket komplicerade riggar. En novis gitarrist kan hitta dem förbryllande. De är också tyngre och skrymmande än huvuden - och lägg till att huvuddelen och heft i racket själv. Eftersom du behöver för att köpa flera produkter och tillbehör, kan priset för ett nytt rack rigg vara (men inte alltid) högre än för ett huvud.
  5. 5
    Vinna fördel. Ett rack kan du mixa och matcha produkter från olika tillverkare och hitta en ton som är tydligt yours! Förutom den förförstärkare och slutsteg, det finns en massa bra produkter som kan monteras direkt på samma rack med din förstärkare-reverb, förseningar, tonkontroller och andra ljud-läckerheter.
    • Racks har ofta länkhjulen, vilket gör dem mycket lätta att rulla runt, och med ett rack kan också förenkla installationen: dina komponenter är alltid redo att ansluta till så fort du rullar ditt rack på scenen och makt upp.
    • Slutligen, rack är ovanliga, och kommer att väcka uppmärksamhet. Folk kommer att bli imponerad om du hjulet ett rack rigg till repetition eller prestanda, men se upp, de kommer att förvänta dig att vara en erfaren gitarrist, eller åtminstone att effektivt kunna använda ditt rack. Inte få din racket någonstans om du inte vet hur man får dessa pre-amps och processorer för att göra exakt vad du vill att de ska göra. Proffs yxa mästare som Robert Fripp, The Edge, och Kurt Cobain har gynnat rack riggar.

Del sex: att välja rätt ljud

  1. 1
    Förstå hur olika typer av förstärkare passar olika musikstilar. För det mesta, ampere är inte "en storlek passar alla." Även om det finns alla sorters ampere, kan de delas in i två huvudkategorier: ". High Gain" "vintage" och
  2. 2
    Få rätt förstärkare för jobbet. Varje typ av sten har karaktäristiska ampere. Här är några allmänna riktlinjer:
    • Vintage ampere producera klassiska ljudet av tidiga förstärkare. För jazz, blues eller blues-rock gitarrist, är det vintage ljudet fortfarande allmänt anses vara den mest lämpliga för stilen. Vintage ampere kan vara verkliga antikviteter, eller de kan vara moderna förstärkare som efterliknar ljudet av antika ampere. Ljudet av Fender, Vox, Marshall, och liknande förstärkare från 50-talet, är 60-talet och tidiga 70-talet grunden för den årgång tonen. När du tänker "vintage", tänker du Hendrix, Led Zeppelin, Eric Clapton, Deep Purple, etc. Dessa är de ljud som startade allt.
    • High-gain förstärkare ger ett ljud med större snedvridning än vintage ampere. Även om det finns en viss debatt om utvecklingen av high-gain förstärkare, många tror att en stor del av sin historia är skyldig till Eddie Van Halen. Van Halen faktiskt visste väldigt lite om elektronik (han har erkänt det är därför hans gitarr var så konstigt monterad), och bara fick sin hög förstärkning tonen genom maxing ut alla vred på hans förstärkare, sedan förde volymen under kontroll med en Variac, som fällde förstärkarens spänning. Med sin banbrytande "Utbrott" solo 1977, introducerade Van Halen den rytande, ansikte smälter ljudet av en förstärkare skjuts in fullständig effekt rör mättnad. Amp beslutsfattare försöker efterlikna det ljudet vid lägre volymer började sedan lägga till extra förstärkarsteg till förförstärkare sina amp mönster, för att möjliggöra högre förstärkning tonen kontrollerade volymer. Som heavy metal utvecklats, så gjorde behovet av högre förstärkning ampere. För hårdrock och heavy metal musik från det tidiga 80-talet och framåt, är vintage ampere överskuggas av deras moderna high-gain motsvarigheter.
    • Om du vill spela jazz, blues, blues-rock (i stil med Led Zeppelin) eller mycket tidig heavy metal (i stil med Black Sabbath), får en lägre gain rörförstärkare vara ditt bästa val. Om du vill spela hårdrock, 80 metall, och strimla gitarr (i stil med de otaliga 80 s "guitar heroes"), kommer du förmodligen vill gå med en hög vinst modell. Observera att många nyare ampere kan ge både hög-gain och vintage ljud, även om vissa purister anser att de enda vintage ampere värda att spela är de verkliga antika förstärkare själva. "
    • Amp modeling-teknik (som tillåter en förstärkare för att simulera ljudet av många olika ampere) är en relativt ny företeelse som har både fans och kritiker-även om de flesta människor, de låter förvånansvärt bra. Modellering ampere kan vara mycket användbart, även om du är en purist, inget slår går in med en riktig Fender Twin Reverb, en gammal Marshall "Plexi" huvudet, eller något liknande.

Tips

  • Om du köper en rörförstärkare, försök att inte missbruka den fysiskt. I allmänhet är transistor (solid-state) Enheter konstruerade för att ta massor av straff, men rörförstärkare är mycket mer känsliga. Om din splitternya (mycket dyra) Soldano rör huvudet faller ner en trappa, är du förmodligen i stora problem-när samma sak händer med en solid-state combo kommer förmodligen att resultera i något annat än en tillfällig panik och några skratt ( i efterhand). Om du undrar varför en sådan varning är nödvändig, har du förmodligen inte har spenderat mycket tid med rockmusiker.
  • För de flesta gitarrister, kommer en 30 watts förstärkare vara mer än tillräckligt för sovrummet, praktik, och små spelningar.
  • Om du köper en transistor förstärkare, vara noga med att inte överstyra det för mycket. Var inte rädd för att sätta vinsten upp till 10, men var försiktig när du placerar booster effekter före förstärkaren, eftersom du kan bränna ut en transistor. Om du köper en rörförstärkare, öka signalen innan förstärkaren så mycket du vill, eftersom rören kan typiskt hantera löjliga mängder överväxel.
  • Om du inte spelar rå black metal, är det i allmänhet bättre att köpa en mindre förstärkare med god ton än det är att köpa en stor högljudd förstärkare som låter cheesy. Du kommer aldrig att ångra att ha en trevlig ton, men du kommer alltid att ångra dålig ton. Vissa musikaffärer kan försöka sälja nybörjare en högljudd förstärkare med massor av effekter, men faller inte för det. Använd dina öron och plocka en förstärkare vars ton du absolut älskar, och inte en del med dina pengar tills du upptäcker att amp.
  • Alltid prova innan du köper. De flesta musikaffärer kommer gärna emot dig, och om de inte är, är chansen att en annan butik nära dig kommer att lagerföra samma objekt. Läsa recensioner är långt ifrån lika bra som att försöka förstärkaren ut själv. Ta med din gitarr till affären, och din egen kabel, och fråga om du kan prova några ampere. De flesta butiker bör tillåta dig. Om inte, antar att det inte är värt det, och gå några där annat.
  • Om du behöver en förstärkare som kan göra "allt", överväga att köpa en av de nya modeling amps med inbyggda effekter. Det bästa av dessa förstärkare kan återskapa ljudet från många andra enheter med ypperlig precision, och du har omedelbar tillgång till full effekt kedjan inklusive förseningar, chorus, flanger, reverb, etc. Line 6, Crate och Roland (bland andra företag) göra några goda effekter combos.
  • När du handlar för en förstärkare, bör priset inte vara din enda behandling. Vissa billigare förstärkare erbjuder beundransvärd ljud, medan du kan hitta några kostsamma ampere olämpliga för dina behov. Att döma kvaliteten, läs recensioner på olika gitarr webbplatser.

Varningar

  • Har aldrig spela igenom ett rör huvudet om den är ansluten till en högtalare-utan en högtalare belastning, kommer du skada din förstärkare.
  • Var medveten om att försäljare av utrustning, exempelvis Musiker vän, publicera vad som verkar vara recensioner, men betalas advertorials utformade för att öka produktförsäljning. Gör din forskning och fatta ett välgrundat beslut.
  • Att köpa en stor combo eller (speciellt) en stapel för att klagan i ditt vardagsrum på alla timmar kan leda till skilsmässa. Så kommer spendera 1500€ på en förstärkare utan att fråga din make.
  • Håll volymen medan du tränar hemma. Hörlurar kan vara en bra idé. Likaså om du planerar att installera en enorm Marshall stack i ditt garage för repetitioner, kontrollera att det är ett fristående garage. Mrs Smith vill inte ha Black Sabbath s "War Pigs" skakande fönster och knackar bilder från väggarna när hon är underhållande henne lördag bro klubb.
  • Om du spelar mycket högt och använda kontinuerlig distorsion, vara säker på att din högtalare eller högtalare är konstruerade för att hantera det.