Wku

Hur man skriver standard kod i C + +

Det finns oändligt många sätt att programmera datorer. Ytterst är det valet av programmeraren hur man utför vad de behöver. Det finns dock många "best practices" för stilar och funktion användning för bättre sammanställning och säkrare program. Viss försiktighet bör vidtas för att säkerställa att framtida programmerare (inklusive dig själv) på ditt projekt kan läsa och förstå din kod.

Steg

Hur man skriver standard kod i C + +. Hämta en c + + IDE (integrerad utvecklingsmiljö) såsom Eclipse, NetBeans, och codeblocks, eller så kan du använda en vanlig textredigerare som Notepad + + eller VIM.
Hur man skriver standard kod i C + +. Hämta en c + + IDE (integrerad utvecklingsmiljö) såsom Eclipse, NetBeans, och codeblocks, eller så kan du använda en vanlig textredigerare som Notepad + + eller VIM.
  1. 1
    Hämta en c + + IDE (integrerad utvecklingsmiljö) såsom Eclipse, NetBeans, och codeblocks, eller så kan du använda en vanlig textredigerare som Notepad + + eller VIM. Du kan också köra program från kommandoraden, i så fall vilken text-editor räcker. Det kan vara praktiskt att välja en editor som stödjer syntaxmarkering och line-siffror. De flesta programmerare tycker att Unix-liknande system (Linux, OS X, BSD) är de bästa miljöer för utveckling.
  2. 2
    Skapa en fil som huvudprogrammet. Den huvudsakliga filen måste innehålla en funktion som heter main (). Det är där genomförandet av programmet börjar. Härifrån ska du kunna ringa funktioner, instansiera klasser, kan etc. Andra filer av din ansökan samt biblioteken ingå i denna fil.
  3. 3
    Börja skriva ditt program. Sätt din kod eller program som du behöver för att bygga (se nedan för några exempel). Lär dig syntaxen, symmantics, objektorienterad paradigm programmering, data-instruktioner, designer algoritm som länkade listor, köer prioriterade, etc. C + + är inte ett lätt språk att programmera in, men detta lär dig grunderna som sträcker sig till alla programmering språk.
  4. 4
    Infoga kommentarer i din kod. Förklara vad dina funktioner gör och vilka variabler som är för. Välj tydliga namn på variabler och funktioner. Inled namnen på globala variabler. I allmänhet: se till att alla som läser din kod kan förstå det.
  5. 5
    Använd rätt indrag i koden. Återigen, se exempel nedan.
  6. 6
    Kompilera din kod med
     g+ + main.cpp   
  7. 7
    Kör ditt program genom att skriva:
     . / A.out 

Exempel

Example.1: -

  / * Detta är ett enkelt program bara förstå de grundläggande av g+ + Style.   Detta är ett program med g+ +-kompilatorn. * /    # Include <iostream> / * inkluderar input och output funktioner * /    using namespace std; / * Vi använder STD (standard)-funktioner * /    int main () / * förklara den viktigaste funktionen, du kan ha int main (void) också. * /  {  cout << "\ n Hej pappa", / * '\ n' är en radbrytning (\ t är en flik) * /  cout << "\ n Hej Mamma";  cout << "\ n Detta är min första program";  cout << "\ n Datum 11/03/2007";   återvända 0;  } 

Example.2: -

  / * Detta program beräknar summan av två tal * /    # Include <iostream>    using namespace std;    int main ()  {  float num1, num2, res, / * deklarera variabler, int, double, lång.. arbetar för * /  cout << "\ n Ange den första siffran =";  cin >> num1, / * sätta användarens värde i num1 * /  cout << "\ n Ange den andra siffran =";  cin >> num2;  res = num1 + num2;  cout << "\ n Summan av" << num1 << "och" << num2 << "=" << res '\ n';  återvända 0;  } 

Example.3: -

  / * Produkten av två tal * /    # Include <iostream>    using namespace std;    int main ()  {  flyta num1;  int num2;  dubbel res;  cout << "\ n Ange den första siffran =";  cin >> num1;  cout << "\ n Ange den andra siffran =";  cin >> num2;  res = num1 * num2;  cout << "\ n produkten av två tal =" << res '\ n';  återvända 0;  } 

Example.4: -

  / / Looping att hitta en matematisk ekvation. I detta fall, siffror det ut svaret på  / / Fråga # 1 på Project Euler.    # Include <iostream>  using namespace std;    int main () {/ / Opening Main.    int sum1 = 0; int Sum2 = 0; int sum3 = 0; int sum4 = 0; / / Skapar heltalen som behövs för att räkna ut svaret.    for (int a = 0; a <1000; a = a + 3) {sum1 = sum1 + a;} / / loopar tills en är 1000 eller äldre, lägga 3 till varje slinga. Också lägger en till sum1.  for (int b = 0, b <1000; b = b + 5) {Sum2 = Sum2 + b;} / / loopar tills B är 1000 eller över, lägga 5 till b varje loop. Också lägger b till Sum2.  for (int c = 0; c <1000; c = c + 15) {sum3 = sum3 + c;} / / loopar tills c är 1000 eller äldre, att lägga 15 till c varje loop. Också lägger c till sum3.  sum4 = sum1 + Sum2 - sum3, / / sum4 tar summan av sum1 och Sum2, och subtraherar sum3.  cout << sum4, / / utgångar sum4, svaret. . cin get (), / / Väntar på användaren att trycka på enter.  returnera 0, / / Return uttalande.  } / / Utgående Main. 

Exempel på olika stilar:

  int main () {  int i = 0;    om (1 + 1 == 2) {  i = 2;  }  }    / * Detta är Whitesmiths sytle * /  int main ()  {  int i;    om (1 + 1 == 2)  {  i = 2;  }  }    / * Detta är GNU style * /  int main ()  {  int i;    if (villkor)  {  i = 2;  funktion ();   }  } 

Tips

  • "A.out" är namnet på standard körbara filen gjord av kompilatorn.
  • Försök alltid att använda en ISO-kompilator med dina program.

Varningar

  • Använd aldrig förvrängd stilar eller föråldrade funktioner.