Wku

Hur man programmerar ett spel

Om du någonsin velat lära sig hur spel görs eller hur man gör en själv då denna artikel är för dig.

Steg

Hur man programmerar ett spel. Lär dig ett programmeringsspråk.
Hur man programmerar ett spel. Lär dig ett programmeringsspråk.
  1. 1
    Lär dig ett programmeringsspråk. C / C + + är den mest populära liksom branschstandard, men om du är ny på programmering, kanske du vill börja med Python. är en ganska användbar Python tutorial för nybörjare. Alternativt, hitta ett användarvänligt spel-skapar motor som RPG Maker eller vridmoment. Detta kan spara tid för dem som är på en förlust på programmering. Däremot kan programplaneringen vara ett bättre alternativ i det långa loppet.
  2. 2
    Tänk på en idé för ett spel. När du har den allmänna handlingen för ditt spel, gå in på detaljerna i hur det kommer att spela ut exakt. Ju mer detaljerat du har, desto lättare blir det att skapa. * Skriv en tomt för berättelsen. EX: Anser Sally nyckeln till den andra dörren slumpmässigt, eller har hon att göra en strävan efter Dr Millers att få stegen som hjälper henne att klättra upp i trädet och hitta nyckeln?
    • Kommer tecken Flytta med tangentbord eller mus? Finns det några knep?
  3. 3
    Samla dina resurser. Samla eller skapa alla texturer, sprites, ljud och modeller du behöver för ditt spel. Det finns en hel del bra gratis sådana där ute så se till att titta runt. är ett mycket användbart sprite handledning.
    • För att skapa sprites, måste du först lära pixelart. Det finns många handledning kring internet.
  4. 4
    Skapa en motor. Skriva en spelmotor kan vara en svår uppgift, särskilt om du är ny till programmering. Försök att använda en som är öppen källkod för din första match. Inte bara är de fria, men de ger dig en mycket god uppfattning om hur man ska arbeta.
  5. 5
    Script ditt spel. Skript är ett av de sista stegen i att skapa ett spel. Skriptet talar motorn vad de ska göra och när man gör det. Om du bygger din egen motor så måste du skapa ditt eget skriptspråk som det kommer att förstå. Om du använde en öppen källkod motor, är chansen att det redan finns ett skriptspråk så kontrollera dokumentationen.
  6. 6
    Testa ditt spel. Nu får du se vad allt ditt hårda arbete har vänt in till. Spela ditt spel, göra alla möjliga ting, tills du och din dator är blå i ansiktet. Hitta alla möjliga "bug" (problem) och fixa det innan du släpper den.
  7. 7
    Släpp ditt spel. Denna del är upp till dig. Om du planerar att sälja ditt spel (och du inte använder någon av de öppna motorer källkod spel) kommer du att ha att göra med att få rätt upphovsrätter, varumärken, etc. Eller du kan alltid släppa det som öppen källkod för andra att lära upp från.

Tips

  • Skriv alltid de saker du behöver ** nu ** istället för saker som du "behöver" eller "måste".
  • Börja i liten skala och sedan bygga därifrån. Lägg inte saker som specialeffekter innan du har den grundläggande strukturen i spelet igång.
  • Om spelet är online, se till att kryptera! Hackare kan enkelt ta den om du inte gör det.
  • Uppfinn inte hjulet. Om det finns ett bibliotek för att göra något som du vill göra, använda det istället för att skriva din egen om du inte har en bra anledning att inte.
  • Kom alltid ihåg att du bör skapa spel, inte motorer. Fokusera din insats på spelet mer än motorn, och inte lägga onödiga funktioner bara för att du "tror att du behöver det senare" eller det "skulle vara coolt att ha det här".
  • Spel skapande / utveckling kan vara en mycket svår sak. Om du hittar dig själv bli stressad över något som inte fungerar som den ska då vara säker på att ta en paus. Vrid inte något du älskar i din värsta fiende eftersom du försöker att rusa.

Varningar

  • Om du planerar att sälja ditt spel och inte använder din egen motor eller arbete vara säker på att få tillstånd från skaparna så att du kan använda den för att undvika problemen.