Wku

Hur man lär sig ett programmeringsspråk

Vare sig du vill utforma ett videospel, app, eller bara vill göra det för skojs skull, är programmeringen din vän. Här är hur man lär sig ett programmeringsspråk.

Steg

Hur man lär sig ett programmeringsspråk. Bestäm vad du vill göra.
Hur man lär sig ett programmeringsspråk. Bestäm vad du vill göra.
  1. 1
    Bestäm vad du vill göra. Vissa programmering applikationer med stark webbnärvaro och bra material för nybörjare är spelprogrammering, webbplats skapande, automatisering av vanliga arbetsuppgifter ("scripting"), textbehandling och vetenskaplig problemlösning. Om du bara tänker programmering skulle vara coolt att lära sig och inte har några specifika applikationer i åtanke, det är okej, men funderar på vad du vill programmera i förväg kommer att hjälpa dig att fatta välgrundade beslut under ditt lärande. Kom också ihåg att programmering kan vara en frustrerande jobb om du inte betalar ordentlig uppmärksamhet eller gör för många misstag medan du skriver koden.
  2. 2
    Välj ett programmeringsspråk. När du först börjar lära sig, välja en lätt-till-lära, högnivåspråk såsom. Senare kan du gå vidare till en lägre nivå språk som C eller C + + för att bättre förstå hur exakt program körs och interagerar. och Java är språk för nybörjare. Forskning din målprogrammet för att lära sig om det finns språk som du bör definitivt vet (t.ex. SQL för databaser) eller undvika. Bli inte förvirrad av jargong som "objektorienterat", "samtidig", eller "dynamisk", alla dessa elaka saker, men du kommer inte att kunna förstå dem tills du faktiskt har viss erfarenhet av programmering.
  3. 3
    Hitta lärresurser. Sök på webben efter bra ställen att börja på de språk som anges ovan, och vara noga med att kontrollera språket hemsida (om sådan finns) för en officiell guide eller handbok. Också, hitta någon som redan vet hur man programmerar. Online tutorials är trevliga, men de kan vara frustrerande ibland, om du inte kan få svar på specifika frågor. Ibland bibliotek och videor hjälper en hel del.
  4. 4
    Börja i liten skala. Du kan inte förvänta dig att skriva en bästsäljande 700-sida mästerverk om du har någon praktisk skrivupplevelse, programmering är på samma sätt. Börja med grundläggande konstruktioner och skriva små program (10 till 30 rader) för att testa din förståelse av begreppen. Sträck dig själv, men försök inte att springa innan man kan gå.
  5. 5
    Stoppas i tid. Det tar många timmar att öva förmåga att lösa problem på olika typer av problem innan du kan kalla dig själv en expert. har många små programmeringsuppgifter, rangordnade grovt av svårigheter, som är användbara för att finslipa dina kunskaper och hålla i praktiken. Också lär göra flödesscheman.
  6. 6
    Håll på det. Programmering kan vara mycket frustrerande, men framgångsrikt slutföra ett program kan vara intensivt tillfredsställande och glädjande. Ge inte upp om du inte förstår ett begrepp, programmering kan vara ett väldigt abstrakt sak att lära sig. När du arbetar på ett särskilt intrikat problem, ta regelbundna pauser för att låta din hjärna slappna av och förvisa problemet till ditt undermedvetna. Gör ett bra schema för att arbeta.
  7. 7
    Håll lärande. Att känna ett programmeringsspråk är bra, men att känna fyra eller fem är bättre. Oavsett vilket språk du använder oftast, kommer att ha kunskap om andra för att rita på att göra dig en bättre programmerare och bättre kunna förstå vanliga konstruktioner och problem i det abstrakta. Så lär flera programmeringsspråk, speciellt två eller tre med olika design filosofier, såsom Lisp, Java och Perl. Men lär dig alla dem ordentligt.

Tips

  • Om du är intresserad av spelprogrammering, utreda Python, C + + och Java. Av de tre, C + + är förmodligen den bästa artist, Python överlägset lättast att lära sig, och Java bäst kan köras på Windows, Mac OS och Linux utan förändring.
  • Skriv böcker kan vara en värdefull resurs, men fråga en erfaren programmerare för rekommendationer innan dumpning pengar på vad som kan vara mycket väl hypade fluff.
  • Referenser är där för att hjälpa dig. Skäms inte om du inte kommer ihåg allting utantill, som kommer med tiden. Det viktiga är att veta var man kan hitta referensmaterial.
  • Läs om gratis programvara. Studera källkoden av programmen tillgängliga på gratis programvara katalog. Varför nytt uppfinna hjulet när man kan göra det bättre? Bara se till att du förstår vad du programmerar.
  • Prata med andra programmerare, läs andra program. Detta är viktigare än någon bok eller kurs.
  • Utnyttja up-to-date programmeringsgränssnitt och officiella referensmaterial tillgängliga från programvarans utgivare.
  • När du lär dig något nytt, är det ofta bra att genomföra det själv och sedan justera designen, förutsäga resultatet, att se till att du förstår konceptet.
  • Engagera dig i ett språk standardiseringsarbete. Det kan vara ANSI C + + kommitté, eller det kan avgöra om din lokala kodning stil kommer att ha 2 eller 4 nivåer utrymme indrag. Hursomhelst, lär dig om vad andra människor tycker på ett språk, hur djupt de känner så, och kanske även lite om varför de känner så.
  • Tutorials av någon sort inte är tillräckliga för att lära sig ett språk väl. Försök att hitta människor omkring dig som har samma intressen, och lära av varandra. Bläddra och gå anslagstavlor så att du kan utsättas för de tekniker och diskussioner om en dynamisk programmering community.
  • Språk som vanligen används i webbutveckling inkluderar Python, Ruby, PHP, ASP och Java. Webbutvecklare måste också ha en stark grund för HTML och JavaScript (vilket inte är samma sak som Java), och kommer sannolikt att hitta SQL användbara.
  • För att automatisera tråkiga uppgifter ("scripting") i Windows, leta upp C # (som liknar Java), Visual Basic, för andra plattformar, Perl, Python, och bash (eller andra skal) är vanliga.
  • För de flesta människor, programmering något som intresserar dem eller att de kan använda är mer intressant än lärobok exempel. Använd en sökmotor för att ta reda på om projekt som intresserar dig.