Wku

Hur man bygger ett enkelt dataspel med kommandofil

Batch skript är en grundläggande skriptspråk som körs på en Windows eller MS DOS operativsystem, funktionerna är baserade på kommandon för kommandot linjer i dessa operativsystem. Även dess pretty cool! Göra ett spel med detta skript är inte så svårt, är allt det tar lite tid och kreativitet. Observera: för att detta projekt ska fungera behöver du Windows 2000 eller senare, eftersom det inte kommer att fungera i tidigare versioner av Windows eller MS DOS, eftersom MS DOS är inte kompatibel med moderna batch skript.

Steg

Hur man bygger ett enkelt dataspel med kommandofil. Lär dig hur du använder ovanstående kommandon.
Hur man bygger ett enkelt dataspel med kommandofil. Lär dig hur du använder ovanstående kommandon.
  1. 1
    Besluta om ett spel. Innan beslut fattas om att göra en shoot-em-up spel eller peka-och-klicka-spel, vet att även med MS DOS 8, har kommandofil allvarliga begränsningar till dess kapacitet. Du kommer inte att kunna skapa mer av ett spel än ett textbaserat spel. Det kan vara en frågesport eller ett scenario spel, men du kommer att ha endast text. Om huruvida eller inte du vill ha ASCII-grafik är upp till dig, men spelet kommer fortfarande att baseras helt på textigenkänning.
  2. 2
    Lär skriptet. Manuset är inte så svårt att lära sig, kan du lära dig även om det bara genom att titta på ett program. Att veta något skriptspråk du kan behöva veta några grundläggande kommandon i datorns kommandorad. För denna kommandorad, de grundläggande kommandon som du behöver är:
    • echo
    • color
    • title
    • goto
    • if
    • set
    • labeling (not a command, but how to label)
  3. 3
    Lär dig hur du använder ovanstående kommandon. eko är ett kommando som används för att skriva ut text till konsolen. Nedan skriver echo kommandot ut "Hej världen!":
      
    • Färgen kommando används för att ändra färgen på texten i kommandoraden. Det är inte mycket användbart, och förmodligen bör inte inriktas på tills du har avslutat spelet i sig, men resultaten av färgförändringen kan vara ganska tilltalande. Färger i DOS-kommandot linjer är numrerade, det finns en tabell över färgerna i slutet av den här artikeln. Följande kommando kommer att ändra texten färg till svart bakgrund med grön text:
        
    • Titeln kommando ändrar helt enkelt namnet på fönstret i namnlisten och aktivitetsfältet, och är ingalunda nyttigt, men det kan göra ditt program ser professionella ut. Använda det som så att ändra titeln på fönstret till "Fun Program":
        
    • Kommandot Goto används för att gå till en viss del av programmet. Du kommer att använda den för att bestämma vad som ska hända när vissa svar väljs från frågor. Om du vill använda kommandot Goto för att gå till en etikett som heter "fel":
        
    • Den om kommandot används för att avgöra vad som kommer att hända om en viss händelse inträffar. Efter if (om [något]), följer ett kommando. Vid if, om en viss händelse är sann, kommer kommandot i meddelandet skall genomföras. Du kommer att använda detta uttalande att avgöra vilka Goto-kommando skall användas. Detta om uttalande kommer att vara sant om ingången är lika med 12:
        
    • Kommandot set är faktiskt ganska komplicerat, eftersom det kan användas på många sätt. Vad nu, är allt du behöver det för att få datorn att ta emot synpunkter. För att göra detta:
        
    • Slutligen märkning. Märkning kan namnge vissa delar av programmet, så att du kan använda kommandot Goto. Du kan namnge vissa delar av programmet någonting, så länge namnet inte är ett kommando. Att märka ett avsnitt "main", skriver du följande:
        
      • Märkta avsnitt omfattar själva etiketten och all kod som följer den tills en annan etikett är närvarande eller filen når slutet! Se till att du placerar etiketten före avsnittet blir märkta, och en annan etikett efter det så att datorn förstår vad avsnittet märks! Exempel nedan:
          
      • Den första raden av ovanstående program kan ha varit förvirrande för dig. Denna linje stängs skärmen av koden i filen, så det ser inte ut som om det var alla skrivit ut på en konsol. Som om nu det är oviktigt, just nu du ska bestämma vad detta program kommer att göra (ignorera den första raden). Programmet kommer att visa text som säger "Detta är ett test AV TEXT", så kommer det att fråga efter input. Om ingången är "1" (vilket innebär att du skrev i 1), kommer programmet tillbaka till LABEL1 och de kommandon som listas nedan det kommer att upprepa. Om villkoret i if-satsen inte är uppfyllt, kommer datorn ut text till konsolen "TEST". Kopiera ovanstående program i två olika fönster kör notepad. I en, spara det som TEST1 i valfri mapp och kör det. Lägg märke till hur texten visas. I det andra fönstret, radera den första raden och spara den som TEST2 och köra det. Lägg märke till skillnaden?
    • När du har en allmän uppfattning av hur ovanstående kommandon kan användas, kan du gå vidare till nästa steg.
  4. 4
    Börja skript ditt spel. Det föreslås att en nybörjare använda anteckningsblock, men om du vill använda MS DOS EDIT, det är bra, också. Det föreslås också att en nybörjare att börja med en grundläggande frågespel, så detta är vad denna artikel kommer att visa dig hur man gör. Kom ihåg att börja med att stänga av ekot. Sedan presentera ditt spel med någon text genom echo kommandot, sedan använda inställd på att tillåta inmatning med kommandot Goto. Detta kan låta förvirrande, så titta nedan (OBS: kommandot REM skapar synpunkter, dvs anteckningar för utvecklare som inte visas i slutresultatet):
      
  5. 5
    Arbetet med instruktionerna sidan. Vid det här laget bör du spara filen (spara som something.bat), och lägg den i en mapp som du har skapat för spelet. Efter att rädda den, kör den och kontrollera att den fungerar.
    • Från denna punkt kommer du att ha flera filer per match (speciellt om du vill ha ASCII-grafik). Du kan få den kommandofil för att skriva ut innehållet i en fil på skärmen med kommandot type. Nedanstående kommer skriva ut innehållet i test.txt:
        
      • Det är viktigt att komma ihåg att ta med filändelsen, eller kommandot kanske inte fungerar korrekt.
    • Skapa en sida med instruktioner i notepad. Det borde säga något i stil med:
        
    • Spara detta som INST.txt i mappen kommandofilen, då gör det så att ditt spel kommer att skriva texten till konsolen på instruktionerna sidan:
        
    • Kör programmet och kontrollera att den fungerar.
  6. 6
    Arbetet med innehållet i själva spelet. Det är där de flesta av din kreativitet / forskning, arbete och tid går åt att arbeta på spelet, samt där de flesta av spelets scripting borde vara. Det ska vara en plats som du går när du får ett svar fel, och ett sätt att gå vidare till nästa fråga när du får svaret rätt. Nedanstående kommer att ha tre grundläggande frågor om utsidan av en bil. Du kan ersätta dem med vad du vill.
      
    • Kör programmet och kontrollera att den fungerar.
  7. 7
    Skapa en vinnande skärm. Skapa ett vinnande skärm är så enkelt som det instruktioner skärmen. Skapa ett textdokument med beröm för att vinna och spara det som WIN.txt i mappen Uppsättning. Lägg till följande rader i slutet av ditt spel för den vinnande skärmen:
      
  8. 8
    Ditt spel bör nu se ut koden nedan:
      
    • Kör programmet och kontrollera att den fungerar.
  9. 9
    Tryck upp din fil. Börja med att gå till varje etikett och placera CLS-kommandot efter det. Detta kommer att rensa skärmen på varje etikett så att du inte har en skärm full av onödig information.
      
  10. 10
    Korrekt grammatik där så är lämpligt. Om du vill, göra alla svaren på listan fullständiga meningar. Observera att du bör undvika sammandragningar i kommandofilen ECHO kommandot! Du bör också undvika snedstreck och större än / mindre än symboler, stjärnor, symboler procent och andra ovanliga symboler. Dessa symboler kommer att skapa en syntax error som gör att programmet för att stoppa, släpa, eller kraschar.
  11. 11
    Skapa grafik för spelet om du vill. Skapa ASCII-konst i separata textdokument och använda den typ kommandot för att visa dem i programmet:
      
  12. 12
    Rätta till eventuella skrivfel som du kan hitta. Tänk på dina egna saker till rätta. Lägg sedan till din färg med färg kommandot. Det föreslås att du placerar den i början av programmet så att hela programmet är av denna färg. Här är förklaringen till hur man använder det direkt från kommandoraden:

    Sets the default console foreground and background colors.

    COLOR [attr]

      attr Specifies color attribute of console output  attr Specifies color attribute of console output 

    Color attributes are specified by TWO hex digits -- the first corresponds to the background; the second the foreground. Each digit can be any of the following values:

      0 = Black 8 = Gray 1 = Blue 9 = Light Blue 2 = Green A = Light Green 3 = Aqua B = Light Aqua 4 = Red C = Light Red 5 = Purple D = Light Purple 6 = Yellow E = Light Yellow 7 = White F = Bright White  0 = Black 8 = Gray 1 = Blue 9 = Light Blue 2 = Green A = Light Green 3 = Aqua B = Light Aqua 4 = Red C = Light Red 5 = Purple D = Light Purple 6 = Yellow E = Light Yellow 7 = White F = Bright White 

    If no argument is given, this command restores the color to what it was when CMD.EXE started. This value either comes from the current console window, the /T command line switch or from the DefaultColor registry value.

    • Med andra ord, om du ville ha en ljus vit bakgrund och svart text:
        
  13. 13
    Grattis, du har precis skapat en grundläggande dataspel med batch script!

Tips

  • Batch är ett roligt sätt att börja skriva program. Att flytta till något bara en liten bit hårdare men mycket mer kraftfulla försök programmeringsspråket Python.

Du kan hitta gratis videos på youtube för att lära sig något programmeringsspråk.

  • Du kan ställa in variabeln genom att sätta "som variabelnamn = värde", eller för att få användarens input och spara den som en variabel, i stället för att "set / p input = blahblahblah" Du skulle sätta "set / p variabelnamn = blahblahblah" (här punkt måste korrigeras.)
  • Spara ofta. Du kan ångra om du inte gör det.
  • Försök att skapa många versioner av spelet som du går så att du kan jämföra dem och se om det finns några fel. Oroa dig inte om hur mycket utrymme det kommer att ta, batch-filer är mycket små.

Varningar

  • ALDRIG sätta några MS DOS-kommandon i echo kommandot, eftersom de kommer att genomföras. Kom ihåg att allt som visas av kommandoraden är ett eko!
  • ALDRIG sätta några MS DOS-kommandon i de textfiler som skrivs ut till konsolen. Textfiler lösa vissa problem, såsom snedstreck och stjärnorna, men kommandon i dem kommer fortfarande att utföras av systemet.
  • Det är ofta gånger sagt att det är olagligt att skicka batch-filer över internet. På något sätt är detta sant, men vara medvetna om det faktum att du kan få i trubbel för att skicka farligt batch-filer över Internet (t.ex. batch-filer som kraschar datorn, ta bort viktiga systemfiler, etc...). De är inte kallas virus, men de är fortfarande skadligt och du kan få allvarliga problem för dem.