Wku

Hur du gör din ekonomi boom i Age of Empires 2

Har du någonsin undrat hur den andra killen få slott medan du fortfarande arbetar med milisen? Det kan vara så enkelt som att deras ekonomi är starkare än din egen. Detta är ett sätt att se till att du alltid har resurser att göra vad du vill i Age of Empires 2. Denna särskilda strategi fungerar bäst på mark kartor (eftersom du inte behöver bygga upp en docka och marinen), och förutsätter ingen civilisation och nackdelar med teknik och resurser.

Den typiska civilisationen börjar med 200 livsmedel, trä, guld och sten, och det är vad den här artikeln bygger på, liksom ingen rusar i alla åldrar.

Steg

Hur du gör din ekonomi boom i Age of Empires 2. Var alltid skapar byborna.
Hur du gör din ekonomi boom i Age of Empires 2. Var alltid skapar byborna.

Allmänna råd

  1. 1
    Var alltid skapar byborna. Byborna är nyckeln till en bra ekonomi, eftersom de samlar resurser och bygger byggnader. Faktum är att om för varje ögonblick som du inte skapar byborna från ditt centrum, så det är värdefull tid slösas bort, speciellt i Dark Age (din prestation i de två första minuterna av matchen på någon civilisation kan avgöra om din ekonomi är överlägsen andra spelare).
  2. 2
    Ignorera inte din militära! Denna guide bör inte användas för full game-play! Framgång i spelet är från en stark och välutvecklad militär, men för att göra det, du behöver en stark ekonomi. Akta dig för rushers som kommer att invadera din civilisation i feodala ålder, tidig Castle Age, eller sent Castle Age. Om du försummar militaristiska utveckling (såvida du inte är i förundran race), kommer du att förlora spelet.

Dark Age

  1. 1
    När spelet börjar, finns det några steg som måste göras i mycket snabb följd:
    • Omedelbart skapa 4 bybor från centrum, tömma alla 200 livsmedel. De förvalda snabbtangenter är H för centrum och C för att skapa en bybo (endast efter val av centrum). Således är det snabbaste sättet att göra detta för att trycka H och tryck shift-C. Förskjutningen väljer fem åt gången. Detta mönster är kanske den viktigaste hotkey mönster i spelet.
    • Har två bybor bygga två hus. Här tillfälligt kommer att öka befolkningen till 15, vilket gör att fler bybor som ska skapas. Har du inte en bybo bygga ett hus vardera - både bybor måste arbeta på ett hus i taget för att hålla den stadigt flöde av bybo skapande. När de två husen är klara, har de två bybor bygga en timmer läger nära en skog (din scout bör redan ha hittat minst en av nu).
    • Välj din scout och spana runt vad som för närvarande är synliga för dig att hitta det 4 första fåren är kritisk i Dark Age -. Ju tidigare de siktade, desto bättre. Ibland kan ett av fåren vara redan synliga i dimman. Om detta inträffar, har scout gå till där fåren är. Den 4 fåren kommer att konverteras till dina färger och du kan fortsätta scouting för de övriga 4 får (i par) som är längre bort, bären, två vildsvin, rådjur (ej tillgängligt på vissa kartor), gruvor guld och gruvor sten.
    • Har annat virke bybo chop nära centrum.
  2. 2
    När 4 fåren anländer till centrum, har alla utom två av dem placerar sig strax utanför centrum, och två av dem placeras i centrum. Har de nyskapade byborna samlar mat på ett får vid en tidpunkt (dela herdarna ungefär i hälften om du kör ut ur rummet, som kommer att vara oundvikligt). Också, deponera trä den andra bybo har huggit och har honom samla fåren också.
  3. 3
    Forskning vävstol så snart de fyra bybor har alla skapats. Loom låter byborna att överleva en varg på eget (viktigt vid högre svårigheter, eftersom vargarna blivit mycket aggressiv) och få bättre hälsa under ett vildsvin lockbete. Ditt mål är 1:40 när du klickar Loom (01:45 på multiplayer grund släpa).
    • Under denna tid, får byborna uttömma småningom ett får sin mat. Välj bara dem alla och samla det som är i centrum, inte de andra två precis utanför den. Se till att du håller exakt två får i centrum så att byborna inte behöver gå för att sätta in.
    • Efter Loom har forskat, fortsätta att skapa fler bybor. Du kan behöva brute force herdarna (markera dem alla och deposition) för att nå de 50 livsmedel kravet. Se till att du håller ett öga på din befolkning att nå 13 - du behöver för att bygga ett annat hus.
  4. 4
    Bygg en kvarn nära bären med en bybo som inte hugga ved. Detta kommer att tillfredsställa de två mörka kravet Age byggnad för feodala Ålder och kommer att ge din civilisation med en sekundär, långsammare men stadigare födokälla. Så småningom, eftersom fler bybor skapas Mer kan fördelas till bären.
  5. 5
    Lure galtar. Vildsvin luring bör göras när fåren är nästan slut på sin mat. Välj en bybo och attackera ett vildsvin. När galten körs mot bybo, har gå honom tillbaka till centrum. När vildsvinet ligger nära centrum, har byborna fortfarande samla fåren (Om det finns några får kvar. Byborna ska vara inaktiv om inte.) Insättning, och attackera vildsvin.
    • Håll utkik som bybo kan dö. Det finns också en risk för att galten återvänder till sin ursprungliga plats. Akta oss för detta med tiden kommer att ha varit bortkastade.
    • När de två galtar mat slut, jakten på rådjur. 3 bybor ska jaga ett rådjur. De är lätt dödas, men kan inte luras.
  6. 6
    Håll skapar byborna tills du kommer till 30 invånare. Håll bygga hus tills du kan stödja 35 invånare. Några nya bybor bör tilldelas trä, vilket är mycket viktigt ur feodala Age på. Du bör ha ca 10-12 bybor på trä.
    • Bygg ett gruv läger bredvid ditt guld högen ligger nära ditt centrum. Även om du inte behöver guld för att avancera till den feodala Age, är det viktigt att börja i Dark Age (eller åtminstone medan forska Feudal) eftersom du inte kommer att vara i den feodala Age särskilt länge. Vissa civilisationer börjar med -100 guld, och det rekommenderas starkt att få ett försprång på guld. Inte mer än 3 bybor bör allokeras till guld.
    • Gårdar är den främsta källan till mat senare, men kan göras i Dark Age. 60 trä är kravet, och du måste skapa vissa gårdar eftersom dina rådjur och bär kommer att vara uttömda av livsmedel. Gårdar baseras på trä, och du kan även behöva avsätta mat-samla byborna att hugga ved. Gårdar, helst bör lokaliseras runt centrum, eftersom de kan garnison, men om du kör ut ur rummet, kan gårdarna placeras runt bruket.
  7. 7
    Forskning feodala åldern. För att avsluta, bör din befolkning att vara 30.

Feodala ålder

  1. 1
    När du träffar den feodala åldern, finns det några saker som måste göras i mycket snabb följd:
    • Välj tre bybor från trä och bygga en marknad.
    • Välj en bybo från trä och bygga en smed. Denna uppenbara asymmetri beror på det faktum att marknaden är byggd mycket långsammare än smeden. När marknaden och smeden är klar, kommer den 2 feodala Ålder byggnad krav har uppfyllts, och byborna ska skickas tillbaka för att hugga ved.
    • Skapa ett (högst 2) bybor från centrum. De skapade byborna ska skickas för att hugga ved.
    • Forska ingenting ännu. Maten och trä (indirekt) är kritiska till slottet Ålderkrav. Alla bybor samla mat som inte finns på gårdar (med undantag för bär) borde redan vara på gårdar från nu.
    • Din scout bör alltid spana, särskilt i en 1 vs 1.
  2. 2
    Få till 800 livsmedel. På grund av de massiva mat vinster under feodala Age forskning, bör 800 livsmedel inte vara långt borta. I själva verket, när marknaden har byggts, bör din civilisation ha 800 livsmedel och 200 guld (som är ditt mål). Om du bara skapar en bybo, kan du behöva brute force 800 livsmedel på marknaden.
  3. 3
    Forskning slottet ålder. Den feodala Age är en "övergång" scenen - med denna strategi, behöver du inte stanna i det feodala särskilt länge alls.
    • Under Castle Age forskning, forska i teknik från kvarnen och virke läger.
      Bygg ett gruv läger bredvid stenen. Två bybor från trä bör göra denna uppgift. Sten är viktigt för stadskärnor och för ditt slott senare.

Castle ålder

  1. 1
    Som med tidigare åldrar, finns det några saker som bör göras i mycket snabb följd: Välj tre bybor från trä och skapar ett centrum i en strategisk plats, helst intill en skog och en guld eller sten mine (om alla tre är finns bredvid varandra, så det är perfekt). Om du inte har tillräckligt med ved, se till att du fylla 275 trä, och sedan bygga centrum. Bygga fler stadskärnor är oerhört viktigt för din civilisation som du kan skapa fler bybor som använder båda stadskärnorna. Stadskärnor, tillsammans med 275 trä, kostar också 100 sten. Om du behöver, handel resurser på marknaden. I Castle Age, kommer du vill bygga 2 till 3 ytterligare stadskärnorna för optimal tillväxt.
    • Skapa fler bybor från centrum. För att fortsätta med det stadiga flödet av bybo skapande, måste du komma ihåg att ofta bygga hus med dina skogshuggare. Nya bybor bör fördelas jämnt till livsmedel, trä, och guld, men det är viktigt att ha omkring 8 bybor på sten.
  2. 2
    Forskning tung plog. Detta kostar 125 livsmedel och trä, så du kan behöva vänta en stund innan du forskar. Dessutom, eftersom du får mer ved, men du vill reseed gårdar med kön i kvarnen.
  3. 3
    Bygg ett universitet och slott. Universiteten har användbara tekniker, både avseende ekonomi och militär. När du har 650 sten, bygga ett slott med fyra bybor från sten gruvdrift. Om 650 sten är för långt ut, särskilt om du får rusade, kan ett kloster byggas (eller ett slott ålder militär byggnad), som uppfyller de två Castle Age byggnader krav.
  4. 4
    Håll utöka din civilisation.
    Håll bygga fler gårdar med dina nyskapade bybor. Omläggning är viktigt, eftersom manuellt reseeding är irriterande och när du detaljstyrning din militära under säv eller helt enkelt all-out attacker, mycket frustrerande. De stadskärnorna skapas bör hindra dig från att bygga en annan kvarn.
    • Till skillnad från bruken, bör mer timmer läger byggas. Detta är särskilt viktigt i slottet ålder, eftersom rushers kommer att rikta skogshuggare som normalt finns utanför centrum området (när du garnison, kommer skogshuggare inte gå till centrum). Lumber läger bör också byggas eftersom skogen kommer att skäras ned, och nya lufsa läger kommer att minska den gående tid som gradvis höjs.
    • Bybor bör allokeras till gruvdrift guld. Sålunda bör fler gruv läger byggas. Om du inte är stadigt fördela byborna att bryta guld, sedan 800 guld kravet blir plötsligt en mycket svårare mål. Tilldelningen till gruvdrift guld är särskilt viktigt i Castle Age, eftersom det är då du ska utveckla din militära. De flesta militära enheter kommer att kosta guld (för vissa civilisationer, är det ännu mer kritisk eftersom deras militärer är dyra). Mining sten är mycket mindre prioritet som sten primärt endast används för torn, stadskärnor, slott, väggar och hål mord.
  5. 5
    Ett kloster kan byggas för att skapa munkar. De reliker, som endast kan plockas upp av munkar, ger en ständig ström av guld till din ekonomi och är en utmärkt källa till guld när det finns en brist på det (och när handeln på marknaden blir mycket ineffektiv).
  6. 6
    Handel vagnar är ett utmärkt sätt att få guld om du spelar med minst 1 bundsförvant. Ju längre bort deras marknad är borta från din, blir det mer guld vagnen per tur och retur. Dessutom forska Caravan fördubblar hastigheten av vagnarna. Tänk på att dessa vagnar är mycket sårbara för angrepp från kavallerienheter.
    • Befolkningen kommer att variera när du forskning Imperial Age. Allt eftersom spelet fortsätter, kommer mer och mer av dina resurser användas för militära enheter, uppgraderingar och tekniker, och mindre på ekonomin. Tänk på att din befolkning fortfarande bör öka under Imperial forskning.
  7. 7
    Forskning kejserliga ålder. Den tid när du klickar på forskningen knappen varierar. Förutsatt att du inte rusar och bygga en militär (som du borde göra, utom i förundran race-läget), är ditt mål 25:00. Helst ska du vill använda din allra första centrum för forskning som marken runt den väl har utvecklats. Under den kejserliga Age forskning, kan du forskning Hand Varukorgen från ett annat centrum (Skottkärra är förutsättning).
    • Ofta kommer du ignorerar din befolkning gräns. En bybo bör ofta vara att bygga hus under spelets gång (inte nödvändigtvis samma bybo, dock).

Imperial ålder

  1. 1
    Från och med nu, kommer militären att dominera spelet. Som sådan bör du fortsätta att forska fram nya militära teknologier, uppgradera enheter, och att skapa fler enheter för en välutrustad armé. Det finns några saker som bör göras för din civilisation, dock:
    • Som med tidigare åldrar, hålla skapa byborna! Den idealiska civilisationen innehåller cirka 100 bybor. Mot hårdaste AIS och mänskliga motståndare, upphör inte bybo skapelse, eftersom byborna kommer att dö av attacker och räder. Fördela byborna enligt dina resurser - om du har, till exempel, 7000 trä och endast 400 livsmedel, skulle det vara en bra idé att använda några skogshuggare och skapa fler gårdar, samt reseed i kön. Trä på mark kartorna blir generellt mindre viktigt än mat och guld i Imperial Age.
    • Forskning växelbruk, Two-mannen såg, och guld-Axel Mining. Sten Axel Mining är valfritt, men inte en nödvändighet, och resurser kan användas bättre på din militära. Löpband Crane är också en användbar teknik som finns vid universitetet.

Tips

  • Varje civilisation är annorlunda, med sina olika för-och nackdelar. Till exempel den kinesiska börja med tre bybor men -200 mat. Det är en bra idé att experimentera med varje civilisation och att få en bra känsla av de fördelar och nackdelar med varje.
  • Grundläggande livsmedel statistik:
    • Får: 100
    • Boar: 340
    • Deer: 140
    • Farm: 250, 325 (häst krage), 400 (Heavy Plow), 475 (växelbruk)
  • Som nämnts ovan, inte försumma din militära! Militära byggnader bör byggas, militära enheter uppgraderas, och tekniken bör kontinuerligt forskat efter dina behov. Defensiva strategier bör också genomföras. Till exempel, när du träffar feodal, kommer du vill bygga ett vakttorn bredvid ditt virke lägret att parera feodala rushers intresserade av att sakta ner din virkesproduktion.
  • De forskningsresultat krav tiderna är följande (det finns undantag för några civilisationer):
    • Feodala: 500 mat, 2 Dark Age byggnader
    • Castle: 800 mat, 200 guld, 2 Feodala Age byggnader
    • Imperial: 1000 mat, 800 guld, 2 Castle Age byggnader (eller 1 castle)
  • De mål som anges i artikeln är för alla att uppnå. Många av dem är svårt för oerfarna spelare, men det är viktigt att alltid försöka att sikta närmare den.
  • Om du vid något tillfälle är som rusade eller attackerade, tryck på H och sedan på B. Detta kommer garnison bybor i någon närliggande garnisonen byggnad (centrum, slott, torn).
  • Inse att, under single player, när skärmen är svart (precis innan spelet börjar), kan du trycka på H CCCC (eller H shift-C). Du bör höra ljudet centrum när du trycker på H, även om du inte kan se något ännu. Om du väntar med att göra denna kombination direkt efter den svarta skärmen, därefter 1:40 målet är omöjligt att nå (du kommer att hamna i närheten av 1:45 till 01:48).
  • Snabbtangenter bör dras och användas. Detta sätt, är det mycket mer effektivt för spelaren att utveckla hans / hennes civilisation genom att använda den vänstra handen för snabbtangenter och shift-tangenten och höger för att bläddra och mus åtgärder.

Varningar

  • Akta dig för rushers. De tre typerna av rushers är feodala rusher ("Frusher"), tidig Castle rusher, och sen Castle rusher.
    • Den typiska feodala rusher hittar och scouts din stad tidigt på att hitta din lumber camp. De kommer då brukar skicka bågskyttar, spjutbärare och skirmishers (sällan män-at-arms) att trakassera skogshuggare och bromsa produktionen (inte döda bybor). Eftersom det fortfarande är tidigt i spelet, bromsa produktionen är mycket skadligt för din ekonomiska utveckling. En vakttorn kan endast delvis lösa Frusher s trakasserier.
    • Den tidiga Castle rusher är den i särklass mest farliga. De är en civilisation som skapar ca 6-10 riddare och några murbräckor. Den här gången är deras mål att döda byborna nära virket läger, läger gruvdrift och avlägsna gårdar som omger kvarnar, medan förstöra centrum med baggar. Pikenerare bör motverka detta hot, tillsammans med ett par kameler (om du är en kamel civilisation eller Byzantines). Infanteri eller riddare kan stoppa murbräcka hot (ej centrum eftersom murbräckor har betydande Pierce rustning).
    • Den sena Castle rusher har ett liknande mål, men med en mycket mer utvecklad armé. Enheter som används varierar och beror på civilisationen.
    • Du måste kunna återhämta sig tillräckligt så att du har möjlighet att komma tillbaka på rätt spår. Om du inte återhämta sig snabbt nog, kommer du släpa efter dina motståndare och allierade. (Om din produktion är mycket långsam i feodala Age, är spelet ganska mycket över. Din fiende har lyckats.) Om du återställer, då hela rush kommer att vara av liten kostnad för dig, och för stora kostnader till din motståndare. En räknare-rush är ett sätt att dra nytta av detta tillfälliga svaghet.
    • Dark Age rushers (Drushers) existerar endast i höga nivåer av spel (och väldigt sällan under) och är inte vanligt förekommande på grund av de kraftiga begränsningarna av Dark Age militären. Normalt skulle de skicka runt 4 milis, liksom scout kavalleri och några bybor att trakassera dina bybor vid lumber lägret och guldgruva. Eftersom drushing är ovanligt, behöver du inte oroa dig för rushers tills feodala Age.