Wku

Hur att kartlägga för Garry s mod med Source SDK

Garry s Mod kartläggning är mycket lik HL2 mappning (om inte exakt identiska), om du använder anpassade angivna enheterna för gmod endast, i vilket fall skulle göra kartan unikt för gmod. Iaf, kommer den här guiden hjälper dig att installera din allra första kartan.

Steg

Hur att kartlägga för Garry s mod med Source SDK. Börja med att öppna upp ångan, och gå till fliken Verktyg.
Hur att kartlägga för Garry s mod med Source SDK. Börja med att öppna upp ångan, och gå till fliken Verktyg.
  1. 1
    Börja med att öppna upp ångan, och gå till fliken Verktyg.
  2. 2
    Open Source SDK.
  3. 3
    Om detta är första gången du kör source SDK för Garry s mod, kommer du inte att se "Garry s mod" som ett alternativ. Titta under tips för att ta reda på hur man får det att visa upp. Du kan välja HL2 eller HL2DM istället, antingen fungera bra.
  4. 4
    Nu har du din hammare inrättats för gmod, kan du börja kartläggning. Dags för en kort översikt över de verktyg som du kommer att arbeta med.
  5. 5
    Markeringsverktyget - markeringsverktyget är användbart eftersom det har förmågan att välja objekt, enheter, och så vidare (därav namnet). Ganska mycket självförklarande.
  6. 6
    Förstora verktyg - en gång, en annan självförklarande verktyg. Den Magnify Tool är inte så stor roll (jag använder aldrig det). Använda mushjulet medan du använder zoomar kameran verktyget in och ut lika mycket som detta verktyg gör.
  7. 7
    Camera verktyg - detta verktyg är mycket användbart eftersom det ger mapper att få ett 3D-perspektiv på sin karta (. Kan du växla mellan vad kameran verktyget gör i vyn menyraden) Vänster klicka för att förändra där kameran är riktad, och höger klicka att Strafe kameran. Om du tittar på en av dina 3 galler medan du använder Cam verktyget, kan du klicka på vänster och sedan dra musen för att ställa in ett perspektiv punkt.
  8. 8
    Entity verktyg - ett av de viktigaste verktygen, den enhet verktyget kan du placera enheter såsom info_player_start ~ spelare spawns. För att komma åt listan över enheter, när du klickar på Entity Tool, bör en lista på den nedre högra sidan av Hammer säga "Kategorier: Enheter" klicka på rullgardinsmenyn under den och du hittar en lista över enheter spawn. Vanligaste är info_player_start, ljus, light_environment, prop_physics, etc etc.
  9. 9
    Blockera skapande verktyg - BC verktyget är det viktigaste verktyget i hammare, eftersom det är det som gör att du kan skapa dina kartor. Den används för att skapa den "skrov" på kartan.
  10. 10
    Texture ansökan verktyg - detta verktyg är användbart eftersom det gör att du kan rikta en textur på en yta snarare än hela objektets struktur. Du kan också byta texturer, rotera och skala dem. Den "Displacement" verktyg används för att göra kullar och sådant.
  11. 11
    Ansök textur verktyg - självförklarande-det bara ändrar något som du har valt med oavsett konsistens du för närvarande har i övre högra konsistens menyn.
  12. 12
    Applicera dekaler verktyg - det här verktyget är att applicera dekaler, som är semi-viktig. Dekaler hjälper "försköna" en karta (affischer, sprayfärg, etc). För att använda den, klicka på markeringsverktyget och klicka sedan på Verkställ Dekaler verktyget, då medan du tittar på en vägg du vill använda en dekal på, klicka på den i 3D framför fönstret och det borde dyka upp på den väggen.
  13. 13
    Ansök overlay verktyg - Jag har aldrig använt det här verktyget så dess * uppenbarligen * inte särskilt viktigt. Min gissning är att det tar samma overlay egenskaper (textur programfunktioner) och överför dem till den valda ytan.
  14. 14
    Klippning verktyg - detta verktyg är en av de två coolaste verktygen. Den klippning verktyg kan du klippa väggar och i slutändan göra dem inte rektanglar alls hur de lekte. Det är verkligen söt. Du borde prova det.
  15. 15
    Vertex manipulation verktyg - här är den näst sötaste verktyget. Rätt och slätt, det sparkar röv. Du behöver något gjort, Vertex manipulation verktyg kan göra det åt dig. Den tillåter dig att, ja, "rätt och slätt", manipulera vertex.
  16. 16
    Nu när du har grunderna ner för vilka verktyg du har att använda, bör du börja kartläggning.
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
    Liten men mycket viktig anmärkning: Om din garrysmod kartan dosent arbete. Och felet kommer: gameinfo.txt saknas. Det finns lösning: Kopiera och klistra in (fungerade för mig) hitta och kopiera, gameinfo.txt och sedan klistra in den i Garrysmod \ Garrysmod. Nu återställer din hammare och så borde det fungera.

Tips

Varningar

  • Det är viktigt att du stänger av din karta från resten av den kartläggning rymden. Om du inte gör detta kommer att resultera i en karta läcka och misslyckades att kompilera din karta, innebär detta att när du startar upp kartan i Garry s Mod den antingen kommer att krascha när du laddar den eller det kommer inte att köras alls.
  • Source SDK är ett ång-verktyg som används för att göra anpassat innehåll, och är avsedd för professionella användare.

Saker du behöver

  • Steam
  • Garry s Mod
  • Source SDK
  • Half-Life 2 eller Source spel
  • Team Fortress 2 är gratis och är en av de källa spel